El Departament de Justícia posa en marxa un nou sistema per tramitar electrònicament els expedients judicials que permetrà la substitució gradual del treball en paper
e-justícia.cat és una eina d’informació que es basa en la gestió de documents electrònics i la utilització de la signatura electrònica, i proporciona grans beneficis a tots els col·lectius implicats en l’Administració de justícia
Amb la plataforma e-justícia.cat, el Departament de Justícia aposta per una aplicació processal nova, àgil i moderna, seguint en la línia d’una Administració eficient i oberta al ciutadà
El Departament de Justícia habilita un espai de demostració de la modernització de l’Administració de justícia a la Ciutat de la Justícia
El Departament de Justícia habilita un espai de demostració de la modernització de l’Administració de justícia a la Ciutat de la Justícia
El Departament de Justícia treballa des de fa temps en un procés de modernització imparable, que ara culmina en la plataforma e-justícia.cat, una eina que s’adapta a la nova oficina judicial i respon a la necessitat dels usuaris de l’Administració de justícia de millora de l’eficàcia i eficiència dels processos judicials.
L’esforç i la inversió que ha efectuat el Departament els darrers anys no té precedents. El Govern de la Generalitat ha invertit més que mai en la construcció i posada en marxa de nous edificis judicials i en tecnologies de la informació i comunicació: s’han construït 16 palaus de justícia i des de l’any 2003 s’han destinat més de 200 milions d’euros en tecnologies.
Són moltes les persones a les quals el Departament presta serveis (dóna cobertura a més de 7 milions de ciutadans) en l’àmbit de l’Administració de justícia, on treballen 700 jutges i magistrats, 350 fiscals, 600 secretaris judicials i uns 8.000 funcionaris. A més, també hi col·laboren 900 procuradors, 18.300 advocats i prop de 18.000 professionals dels cossos i forces de seguretat, entre d’altres.
Per tal d’incrementar l’eficàcia i oferir un millor servei, el Departament de Justícia, en col·laboració amb un grup d’experts i membres de l’Administració de justícia, ha treballat exhaustivament en la planificació i definició dels requeriments d’aquest nou sistema d’informació, pensat específicament per adaptar-se als nous tipus d’oficina judicial, i ha apostat per unes eines informàtiques que faciliten la feina per a una justícia més propera i transparent. La consellera de Justícia, Montserrat Tura ha dit que “Catalunya és pionera a l’Estat espanyol en l’implantació d’aquest sistema” i ha destacat que “hem aconseguit el principal objectiu en matèria de modernització de l’Administració”.
e-justícia.cat és un sistema d’informació global sota el qual s’incorporen diferents aplicacions informàtiques que donen servei a les diferents unitats de l’àmbit judicial.
Progressivament, el Departament de Justícia ha anat incorporant diverses aplicacions d’aquest sistema, com ara la del registre i repartiment telemàtic dels assumptes, que en aquests moments funciona als 42 partits judicials de Catalunya a totes les jurisdiccions. Pel que fa a l’aplicació de gestió de requeriments policials (GRP), fins al 30 de juny s’han presentat 5.985 requeriments policials i s’ha generat un volum de 34.000 comunicacions de forma telemàtica entre els jutjats i els cossos de seguretat; ja està implantada a tots els jutjats penals, els penals d’executòries, d’instrucció, menors, VIDO i a les 11 seccions penals de l’Audiència Provincial de Barcelona, i a partir del proper setembre s’estendrà per la resta de Catalunya. També estan en funcionament la presentació telemàtica de demandes i la gestió de peces de convicció.
Ara, el Departament presenta el nou mòdul per a la tramitació dels assumptes al jutjat, el qual permet la tramitació dels expedients judicials i suposa l’eix vertebrador de la plataforma e-justícia.cat, que anirà consolidant l’expedient electrònic i la substitució gradual del treball en paper a l’Administració de justícia. La consellera de Justícia ha afirmat que “aquest sistema permetrà eliminar centenars de milions de folis i farà sobretot molt més àgil tot el procés”
L’expedient electrònic judicial
El Departament de Justícia avança cap a un entorn sense papers a l’Administració de justícia. Per això, un dels seus objectius és la implantació gradual d’aquesta solució integral, la qual aportarà eficàcia i agilitat als processos judicials i garantirà en tot moment la compatibilitat i seguretat de les dades per intercanviar informació entre diferents sistemes i millorar la gestió documental i l’arxivament dels documents electrònics que componen l’expedient electrònic judicial.
El nou sistema e-justícia.cat permet conformar l’expedient electrònic disposant d’un gestor documental on queden arxivats tant els documents rebuts en qualsevol moment del procediment com aquells que han estat emesos pel jutjat, així com tots els tràmits que hi estan associats. També queden incorporades a l’expedient electrònic les gravacions de les vistes que s’hagin celebrat durant el procés.
Extranet per als professionals
A Terrassa, on s’ha implantat una prova pilot, els procuradors (i més endavant ho faran també la resta de professionals: advocats, graduats socials) ja presenten a través del portal del professional a la xarxa (extranet), des d’on siguin i a l’hora que vulguin, demandes i escrits, trasllat de còpies i la resposta de les demandes, gràcies a la connexió segura amb targeta criptogràfica. Des d’aquest portal reben, en temps real, informació actualitzada de l’evolució dels seus assumptes per SMS i/o correu electrònic, amb el consegüent estalvi de temps i diners. Des del 7 de juny, data en què es va posar en marxa l’experiència pilot, fins al 30 del mateix mes, s’han fet a Terrassa 525 presentacions telemàtiques a través de l’extranet.
Al novembre, està previst que un jutjat de Barcelona, a la Ciutat de la Justícia, comenci a funcionar en fase pilot amb aquesta nova tecnologia durant un període de sis mesos. Paral·lelament, començarà el desplegament del sistema a la resta de jutjats de primera instància exclusius de Catalunya i es preveu que e-justicia.cat estigui en funcionament en aquests jutjats a final de l’any 2012.
e-justícia.cat: avantatges per a tots els col·lectius implicats
Amb la implantació d’e-justícia.cat, un sistema d’informació orientat a la tramitació electrònica dels processos judicials, basat en la gestió de documents electrònics i la utilització de la signatura electrònica, es fan evidents els beneficis següents:
Pel que fa a l’Administració de justícia, el servei comú o deganat:
- fiabilitat i millora de la qualitat de la informació presentada
- agilització de l’entrada de dades durant el registre (no cal transcriure totes les dades)
- estalvi de temps de gestió perquè es redueix la presència dels professionals als edificis judicials
- interacció i comunicació en línia entre el Departament i els professionals
- comunicació dels estats dels assumptes (notificacions, assenyalaments de vistes, etc.)
Pel que fa a la fiscalia:
- sistema integrat amb els jutjats
- eines de gestió i seguiment
- recuperació de dades de tots el òrgans de Catalunya
- comunicació en temps real
- arxiu de documents intern
Pel que fa als jutjats i tribunals:
Cos de funcionaris:
- organització, avisos, recordatoris de terminis, tasques pendents, etc.
- reducció del volum de papers per gestionar i eliminació de les notes adhesives
- estalvi de temps, ja que moltes de les gestions sobre consultes les faran directament els advocats i procuradors des de l’extranet
- simplificació de la relació entre el jutge i el secretari, que s’informatitza
- informació integral i integrada amb dades fiables
- gestió en línia de l’expedient electrònic
- disponibilitat d’un gestor processal que interpreta esquemes tramitals reglats i guiats
- accessibilitat del conjunt de models homogenis en català i castellà
- digitalització de documents i utilització de les tecnologies de codis de barres
- millora en la cerca de documents agilitant els processos i guanyant eficiència
Cos de secretaris judicials:
- eines de gestió per organitzar l’oficina
- seguiment de tasques i control d’assumptes
- explotació de la informació
- automatització de l’estadística judicial
- connexió fora de Catalunya
Jutges i magistrats:
- entorn segur en qualsevol lloc i moment (e-signatura)
- consulta en temps real de totes les dades
- disponibilitat de tot l’expedient electrònic en qualsevol lloc
- esquema tramital homogeni
- recuperació en línia d’esborranys i antecedents
Advocats i procuradors:
- portal d’accés i consulta
- presentació telemàtica d’escrits i trasllat de còpies
- contestació de la demanda de forma telemàtica
- informació en temps real
- accessibilitat les 24 hores del dia, tots els dies de l’any
Pel que fa als ciutadans:
- transparència
- seguretat
- agilitat
El Departament de Justícia habilita un espai de demostració de la modernització de l’Administració de justícia a la Ciutat de la Justícia
A partir de demà, divendres 9 de juliol, els ciutadans que ho desitgin i els professionals vinculats a l’Administració de justícia poden veure una mostra del procés de modernització de l’Administració de justícia habilitada a la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat.
A aquest efecte s’han destinat dos espais. En un, al vestíbul de la Ciutat de la Justícia, s’ha situat un estand adreçat a la ciutadania, en el qual es podrà veure un vídeo que explica a grans trets els beneficis que reporta el procés de renovació tecnològica i organitzativa, amb el resultat d’una justícia més propera i transparent per al ciutadà, una major rapidesa, gràcies a la unificació de bases de dades i a la interoperabilitat amb aplicacions informàtiques d’altres organismes, i un estalvi de temps i de diners per a l’Administració de justícia gràcies a la tramitació electrònica.
L’altre espai està situat a la planta 5a de l’edifici P. Els professionals del sector i el personal de l’Administració de justícia hi podran veure demostracions de la tramitació electrònica d’un procediment judicial des del seu inici fins a la sentència en fase declarativa. Amb uns terminals ubicats en aquesta planta es podrà constatar com, d’ençà que el procurador presenta la demanda fins que s’emet la sentència, és possible fer tots els tràmits de forma electrònica amb totes les garanties de seguretat i fiabilitat.
En aquest sentit, els avantatges beneficien tant els professionals com l’Administració de justícia quant a estalvi de temps de gestió, accessibilitat del professional per presentar escrits o demandes i fer determinades consultes del procediment, agilitat i organització de processos, avisos, terminis, simplificació en l’entrada de dades, homogeneïtat en l’esquema de tramitació, automatització dels processos, estadístiques, disponibilitat de l’expedient electrònic, etc.



