Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

Un dels camins que formarà part de l'inventari a Osona

El Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural avança amb la prova pilot d'accés motoritzat a Osona

query_builder   7 juliol 2022 12:31

event_note Nota de premsa

El Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural avança amb la prova pilot d'accés motoritzat a Osona

Un dels camins que formarà part de l'inventari a Osona
Un dels camins que formarà part de l'inventari a Osona
{"name":"2022/07/07/11/55/80918a87-d36a-43fc-a05f-95cd893f3bee.jpg","author":"DACC","type":"0","location":"0","weight":100444}

Avui es reuneix a Gurb la Comissió que proposa i regula les limitacions de la circulació motoritzada

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, conjuntament amb el Consell Comarcal d’Osona i la participació d’alguns dels municipis d’aquesta comarca, està portant a terme una prova pilot de l’inventari de camins amb l’objectiu de regular l’excés massiu i desendreçat d’usuaris al medi natural que pot en algunes ocasions arribar a perjudicar propietaris forestals, pagesos i ramaders.

Avui dijous 7 de juliol, a les 19 h, a l’Ajuntament de Gurb es farà una reunió de la Comissió d’Accés Motoritzat al Medi Natural d’Osona que es va constituir l’any passat i que ja s’ha reunit en quatre ocasions. La Comissió està formada per representants del Consell Comarcal, el Departament d’Acció Climàtica, representants d’ajuntaments, d’espais naturals, d’organitzacions agràries, de les societats de caçadors, del Centre de la Propietat Forestal, Mossos i Agents Rurals. Les principals atribucions de la Comissió són regular l’accés motoritzat al medi natural mitjançant l’inventari de camins de la comarca i establir prohibicions i limitacions a la circulació motoritzada.

Durant aquesta reunió es tractaran diferents punts de l’ordre del dia, com la metodologia per a la identificació d’usuaris autoritzats en els camins regulats, informació de l’estat dels inventaris i aspectes de la seva tramitació; així com també la proposta de nous municipis on iniciar la realització de l’inventari de camins i informació sobre una consulta de l’Ajuntament de Taradell.


Una metodologia concreta per identificar els punts crítics

La metodologia de treball per confeccionar l’inventari de camins ha estat treballar coordinadament amb ajuntaments de la comarca per identificar els camins i pistes forestals (públic i privat) que vertebren el municipi. En aquest procés s’identifiquen aquells camins més freqüentats i els punts crítics que suposin més problemàtica en l’accés motoritzat. A partir de tota aquesta feina es prepara una proposta de treball d’inventari de camins amb una de regulació de l’accés. Posteriorment, es fa una visita de camp per analitzar i avaluar la proposta. Finalment s’elabora una proposta definitiva d’inventari de camins de tot el municipi i una proposta de senyalització per a la seva regulació.


Experiència en diferents municipis

La prova pilot de l’inventari de camins es va iniciar en tres municipis: Sant Martí de Centelles, on ja s’ha presentat una proposta final; Sant Pere de Torelló, on s’està treballant una proposta, i a Sant Bartomeu del Grau, on s’ha de validar la proposta final. Es van seleccionar aquests tres municipis perquè des dels ajuntaments hi havia interès a regular-ne l’accés i perquè són municipis ubicats en diferents zones, amb casuístiques diferents, i paisatges de la comarca d’Osona. Posteriorment, el procés de fer l’inventari de camins s’ha començat en més municipis de la comarca d’Osona, com ara Gurb, l’Esquirol o Vidrà. La prova pilot es valora molt positivament perquè ha permès treballar coordinadament amb els ajuntaments seleccionats per tal de regular l’accés motoritzat al medi natural, i finalment la metodologia i l’experiència s’han estès a d’altres municipis. Un cop aprovat l’inventari de camins, esdevindrà una eina totalment vàlida per regular l’accés motoritzat al medi natural.

L’objectiu no és tancar camins sinó regular-ne l’accés

Pel que fa al tancament dels camins, l’eina de l’inventari de camins no té com a objectiu tancar accessos sinó regular-ne l’accés motoritzat. S’hi senyalitzaran els camins que únicament siguin transitables per usuaris autoritzats i, en cas que un usuari no autoritzat circuli per aquestes pistes, podrà ser sancionat pels agents de l’autoritat que tenen aquesta competència. El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural assumirà la senyalització en el pla pilot.

Respecte a la proposta de regulació de l’accés motoritzat, es va aprovar a la comarca d’Osona la regulació següent de tipus semàfor, amb tres casuístiques diferents: prohibit l’accés motoritzat excepte per a usuaris autoritzats (pistes en vermell), prohibit l’accés motoritzat de forma temporal excepte per a usuaris autoritzats (pistes en groc) i lliure accés motoritzat (pistes en verd). Aquesta regulació es treballa amb l’ajuntament corresponent a partir de les necessitats de cada municipi.

A més, s’implementarà senyalització de prohibició de la parada i l’estacionament i de lliure estacionament, per això és important que els municipis habilitin zones d’aparcament dissuasiu no gaire llunyanes de les zones amb més afluència de visitants.

1  

Imatges

Un dels camins que formarà part de l'inventari a Osona

Un dels camins que formarà part de l'inventari a Osona 5643828

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia