Sala de premsa

event_note Nota de premsa

El Govern posa en marxa el perllongament de l'L2 fins al centre de Badalona

El president de la Generalitat, José Montilla, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Badalona, Jordi Serra, han visitat el nou tram del perllongament de l’L2 de Pep Ventura fins al centre de Badalona, en servei des d’avui.
  • El tram inclou 0,6 quilòmetres nous de línia i una nova estació al centre del nucli urbà: Badalona Pompeu Fabra
  • Concentrarà uns 15.000 viatgers al dia progressivament, que podran desplaçar-se entre el centre i altres barris de la ciutat i connectar amb la xarxa de transport públic de Barcelona
  • L’actuació inclou la recuperació de l’entorn de la nova estació, amb la construcció d’un gran parc de 26.000 m2 a la plaça Pompeu Fabra i la urbanització dels carrers contigus
  • Ja són 4 les noves estacions de la xarxa de Metro en servei a Badalona aquest any, juntament amb les de l’L10
  • Les obres han comportat una inversió global de 70 MEUR
L’L2 arriba al centre de Badalona
 
El president de la Generalitat, José Montilla,  el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l’alcalde de Badalona, Jordi Serra, han visitat el nou tram del perllongament de l’L2 fins al centre de Badalona que avui s’estrena. D’aquesta manera, s’obre una nova estació, la de Badalona Pompeu Fabra, ubicada en un nou tram de 0,6 quilòmetres de longitud, que millorarà la mobilitat tant a l’interior del municipi com amb Barcelona.
L’actuació permet apropar la xarxa de Metro fins al centre urbà de Badalona, per tal de donar resposta a la demanda de mobilitat existent en aquest punt, per promoure la utilització del transport públic en els desplaçaments cap al centre de Barcelona des dels municipis del seu entorn. Així, servirà per minimitzar en la mesura del possible les congestions viàries en els accessos de la ciutat.
 
Les obres del perllongament de l’L2 de Pep Ventura a Badalona Pompeu Fabra es van iniciar a finals del 2005 i han comportat una inversió global de 70 MEUR, que inclou la urbanització de l’entorn de la nova estació.
 
Un nou tram de 0,6 km
 
La nova estació de Badalona Pompeu Fabra serà ara el final d’un nou tram de l’L2, de 644 metres de longitud, executat entre pantalles des de l’estació existent de Pep Ventura.
 
El túnel pròpiament, de 420 metres de longitud, s’inicia a la plaça de Pep Ventura i continua pel carrer de Francesc Macià fins a arribar a l’altura de la plaça de l’Alcalde Xifré / avinguda Ignasi de Loiola.

Una estació per a  15.000 viatgers diaris
 
La nova estació de Badalona Pompeu Fabra donarà servei inicialment a uns 11.000 viatgers diàriament, que es preveu que podran arribar progressivament als 15.000, que podran accedir amb facilitat a la xarxa de Metro des del centre de Badalona per enllaçar amb Barcelona.
 
A més, amb l’L2, els viatgers de Badalona es podran desplaçar a diferents barris del municipi des del nucli antic, com ara Gorg, on tindran correspondència amb l’L10, Sant Roc i Artigues Sant Adrià. També podran connectar amb el barri de la Verneda i amb Sant Adrià de Besòs, així com enllaçar amb l’L4 a La Pau, amb l’L1 al Clot, amb l’L5 a Sagrada Família, o amb els intercanviadors de Passeig de Gràcia, Universitat i Paral·lel.
 
El Govern posa en marxa el perllongament de l'L2 fins al centre de Badalona
L’estació se situa a la plaça Pompeu Fabra, entre els carrers de Santa Bàrbara, de la Creu, d’Anselm Clavé i l’avinguda Martí Pujol i compta amb dos accessos. El primer s’ubica a l’avinguda de Martí Pujol, amb escales fixes, mecàniques i un ascensor. L’altre accés s’ubica al carrer de la Creu i també disposa d’escales fixes, mecàniques i un ascensor.
 
 
Estació àmplia i adaptada
 
L’estació s’estructura a partir de dos vestíbuls independents rectangulars, de prop de 800 metres quadrats cadascun, que enllacen amb una andana central de 100 metres de longitud mitjançant ascensors, escales fixes i mecàniques. En total, l’estació compta amb 3 vies, dues principals i una altra que funcionarà d’apartador per als trens, per a l’estacionament de combois.
 
Els dos vestíbuls presenten la mateixa arquitectura i disseny interior, a càrrec de l’arquitecte Antonio Santiago, amb estructura rectangular i sostre en volta, i amb materials amb tonalitats grises i metàl·liques al paviment i revestiments.
 
També s’ha habilitat una subestació elèctrica per garantir el subministrament del nou tram, així com dependències d’ús intern, que es localitzen entre els dos vestíbuls.
 
Finalment, el vestíbul més proper a l’avinguda de Marti Pujol s’ha construït perquè sigui compatible amb la futura connexió amb l’L1 prevista amb el perllongament des de Fondo i Lloreda-Sant Crist.
 
La nova estació s’ha dissenyat totalment adaptada a persones amb mobilitat reduïda, i també disposa d’encaminaments per a invidents.

Intervenció artística i arqueologia
 
L’execució d’aquesta obra ha permès descobrir restes arqueològiques de l’època romana, a l’entorn de la nova estació de Badalona Pompeu Fabra.
 
Els treballs arqueològics es van iniciar l’abril del 2008, en coordinació amb la Direcció General de Patrimoni Cultural i el Museu de Badalona, i van estar dirigits per l’arqueòleg Daniel Vázquez de l’empresa Còdex.
 
Durant les prospeccions, s’han localitzat restes romanes pertanyents a un  assentament del segle I a.C., un gran centre productor d’àmfores del segle I a.C. i d’inicis del segle I d.C., i una necròpolis de la segona meitat del segle I d.C. i començaments de segle I d.C.
 
Precisament, aquestes troballes són el punt de partida de la intervenció artística que s’ha dut a terme en la nova estació.
 
Com en altres estacions de Metro i FGC, el Govern ha volgut promoure a la nova estació de Badalona Pompeu Fabra la participació d’artistes, amb l’objectiu de dotar de personalitat les noves infraestructures, més enllà de criteris purament estètics.

En aquest cas, l’encarregat ha estat l’artista Jordi Pablo, que ha utilitzat el mite del cel i l’infern per fusionar tradició i modernitat. Així, l’artista aprofita les troballes arqueològiques descobertes per rememorar el passat, i el contraposa al present a partir d’imatge de la cremada del dimoni, la festa tradicional i popular pròpia de la ciutat de Badalona.
 
L’obra es basa en una projecció dels punts de trobada de les restes arqueològiques al sostre de l’estació, en volta, que simula un cel ple d’estels. L’infern s’entreveu a les parets, on l’artista mostra les figures de tots els dimonis cremats a la platja en la història de la ciutat, mitjançant panells de llum retroil·luminats. Grans lletres romanes recorden els viatgers aquesta tradició de la ciutat que se celebra per Sant Anastasi.
 
Urbanització de la superfície
 
D’altra banda, el DPTOP treballa en la urbanització de l’espai a l’entorn de la nova estació, que comprèn la plaça Pompeu Fabra ubicada entre la Rambla de Sant Joan, el carrer de la Creu, d’Anselm Clavé i l’avinguda Martí Pujol.
 
De moment, ja s’ha completat la urbanització del carrer de la Creu i l’avinguda de Martí i Pujol, on se situen els dos nous accessos a l’L2. Així, s’ha modificat la secció d’aquests carrers, i renovat el paviment de la calçada, i s’han reurbanitzat les voreres, per tal de millorar la seguretat i la mobilitat en aquests carrers que donaran accés a la nova estació.
 
Més endavant, cap al primer trimestre de l’any vinent, es preveu completar la resta dels treballs d’urbanització a càrrec del DPTOP, que permetran la reurbanització dels carrers i terrenys ubicats sobre la nova estació, amb una inversió prevista de 4,5 MEUR.
 
En aquest sentit, els treballs continuaran per a la transformació dels terrenys de la plaça Pompeu Fabra, sota la qual es troba la nova estació, en un nou parc per al lleure i l’oci, de 26.000 m2 de superfície. Aquesta àrea s’estructurarà a partir d’una nova plaça rectangular que disposarà de zones enjardinades i una xarxa d’encaminaments que es vertebraran a partir d’un gran passeig transversal que connectarà el carrer de Francesc Macià i la Via Augusta.
 
El trànsit rodat es canalitzarà pels carrers perimetrals de la plaça, com fins ara (carrer de la Creu, carrer d’Anselm Clavé, avinguda de Martí Pujol i l’avinguda de Sant Ignasi de Loiola).
 
Per la seva banda, l’Ajuntament de Badalona serà l’encarregat de completar les obres d’urbanització d’aquest sector, amb la col·locació de mobiliari urbà i plantacions d’arbres i espècies vegetals, un cop finalitzin els treballs duts a terme pel DPTOP.
 
4 noves estacions de Metro en marxa a Badalona
 
Amb l’estació que avui entra en funcionament, ja són 4 les estacions de la xarxa de Metro que s’han estrenat a la ciutat de Badalona aquest any. En aquest sentit, el passat mes d’abril, el Govern va posar en marxa el tram de 3,4 quilòmetres de l’L10 entre Gorg i Bon Pastor, que comprèn 3 estacions al terme municipal de Badalona. Així, des de la primavera, aquesta línia ja arriba als barris de Gorg, La Salut i Llefià, i, des d’avui, el metro també arriba al centre de Badalona.
 

 D’altra banda, el DPTOP ha iniciat recentment el procés d’informació pública de l’estudi informatiu que defineix el perllongament de l’L1 de Fondo fins a l’estació de Lloreda - Sant Crist, amb 1,5 quilòmetres nous de línia i 2 noves estacions per apropar els barris de Lloreda, Montigalà i Sant Crist. A més, en una segona fase, es contempla el perllongament d’aquest nou tram fins al centre de la ciutat, on connectaria amb l’estació que avui s’estrena.
 
 
 
5
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia