1. Professionals, experts, institucions i associacions han participat en el procés participatiu del Pla, que ha culminat amb l’elaboració d’un pla d’actuacions que contempla 8 eixos i 80 actuacions per als pròxims quatre anys
  2. Aquest tardor el Govern aprovarà definitivament el Pla, que farà possible que els arxius i els seus professionals puguin adaptar-se al canvi de paradigma resultant dels avenços tecnològics
  3. En la reunió del Consell, presidida per la consellera Garriga, s’ha aprovat la constitució de l’Arxiu Històric del Col·legi d’Arquitectes com a secció de l’Arxiu Nacional
El Consell Nacional d’Arxius i Gestió Documental aprova el Pla d’Arxius 2030{"name":"2022/07/12/17/30/85ec46e2-74c4-46a0-a986-9113774918a2.jpg","author":"ARNAU PASCUAL. Departament de Cultura ","type":"0","location":"0","weight":487569}

El plenari del Consell Nacional d’Arxius i Gestió Documental, presidit per la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha aprovat avui, en la seva reunió anual, el Pla d’Arxius i Gestió Documental. Arxius 2030, el pas previ i imprescindible per tal que el Govern el pugui aprovar, al seu torn, aquesta tardor.

El Pla serà l’eina mitjançant la qual el Govern farà possible que els arxius i els seus professionals puguin adaptar-se al canvi de paradigma resultant de l’avenç tecnològic (com ara la transformació digital, la intel·ligència artificial) i els canvis que aquest provoca en l’àmbit jurídic en els àmbits del Patrimoni, l’administració oberta, l’apoderament i l’adquisició de nous drets de la ciutadania. El Pla aspira a augmentar la rellevància dels arxius i els seus professionals a l’interior de les organitzacions públiques i privades i en el conjunt de la societat. Del conjunt de les actuacions previstes dins del Pla destaca el desenvolupament de l’avantprojecte de la nova llei d’arxius i gestió documental que ha de posar al dia l’existent actualment.

Des del 2018, el Pla s’ha anat desenvolupant en diverses fases i ha culminat aquest passat mes de juny amb la seva exposició pública en el Portal Participa de la Generalitat i, també, amb l’organització de 5 taules de contrast amb experts. En el procés d’elaboració del Pla han participat professionals, experts, institucions i associacions de l’àmbit dels arxius i la gestió de documents, tant del sector públic com del privat.

El procés participatiu s’ha dividit en tres fases consecutives: la convocatòria de taules territorials, la convocatòria de taules d’experts per interpretar les dades obtingudes, aprofundir la diagnosi i elaborar propostes per al pla estratègici el debat i contrast del Pla d’actuacions 2022 – 2025, que va finalitzar el mes passat. Com a resultat, el Departament de Cultura ha elaborat una visió estratègica dels arxius en l’horitzó del 2030, que s’ha de fer realitat a través de dos Plans d’actuacions, un primer quadriennal amb 8 eixos estratègics i 80 actuacions (2022-2025) i un segon quinquennal per al període 2026-2030.

En la reunió del Consell celebrada avui també s’ha aprovat l’informe sobre la constitució de l’Arxiu Històric del Col·legi d’Arquitectes com a secció de l’Arxiu Nacional de Catalunya d’acord amb el que estableix el Decret de les seccions de l'Arxiu Nacional de Catalunya.

El Consell Nacional d’Arxius i Gestió Documental

El Consell Nacional d’Arxius i Gestió Documental, presidit per la consellera de Cultura, està format per representants professionals dels arxius, de la Generalitat, de les administracions locals, de l’àmbit de la recerca i de les entitats socials i culturals del país. La pluralitat dels seus components pretén reflectir la riquesa i complexitat de l’arxivística i la gestió documental actual així com el caràcter transversal de la funció dels professionals del sector. Aquest és, per una banda, un agent imprescindible a l’hora de dissenyar un sistema de gestió documental i té un paper essencial en la configuració dels instruments necessaris, des del moment en què es generen els documents a les oficines fins a la seva arribada als arxius. D’altra banda, té un paper essencial en la configuració dels instruments necessaris per a garantir la correcta conservació que permeti un ús eficient de la informació i la seva recuperació immediata per tal que els arxius esdevinguin els centres cabdals de conservació i divulgació de la memòria històrica.

L’objectiu del Consell Nacional d’Arxius i Gestió de Documents és aconseguir polítiques arxivístiques de qualitat que contribueixin a millorar la gestió del patrimoni documental català. Algunes de les seves funcions són: proposar actuacions i iniciatives en matèria d’arxius i gestió documental; emetre dictàmens i programes globals d’actuació arxivística, projectes de disposicions, normativa tècnica; incorporar nous arxius al Sistema d’Arxius de Catalunya (SAC); incloure documents al patrimoni Documental de Catalunya i aprovar el Mapa d’Arxius de Catalunya i de les seves variacions.