Territori

ferm sostenible

Les obres per a millorar el ferm de l'L-310 entre Tàrrega i Guissona utilitzen una tècnica que estalviarà 67 tones de CO2 en emissions

query_builder   21 juliol 2022 14:53

event_note Nota de premsa

Les obres per a millorar el ferm de l'L-310 entre Tàrrega i Guissona utilitzen una tècnica que estalviarà 67 tones de CO2 en emissions

Fotografia{"name":"2022/07/21/14/50/e0202b85-4124-4d29-b887-a370c5f4aec1.jpg","author":"TES","type":"0","location":"0","weight":294275}

El secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, ha visitat avui els treballs que el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori està portant a terme a l’L-310 entre Tàrrega i Guissona en el marc del Pla de ferms sostenibles per a reduir la petjada de carboni de les obres de millora en carreteres, i que enguany comportarà un estalvi estimat de 1.300 tones de CO2 respecte dels mètodes tradicionals. Les obres incloses en aquest programa corresponen a la millora del ferm en carreteres que incorporen noves tècniques i materials més sostenibles, tant en el disseny com en la fabricació i l’execució de les actuacions. Aquest pla suposa una inversió total de 20 MEUR. A la visita també han assistit el delegat del Govern a Lleida, Bernat Solé, i l’alcaldessa i alcaldes de Tàrrega, Guissona, Plans de Sió i Torrefeta i Florejacs.


Els treballs a la carretera L-310 comprenen un tram de 18,5 quilòmetres i compten amb un pressupost de 4,5 MEUR. Van començar a finals del maig passat i finalitzen aquest agost. Es calcula que la seva execució suposarà un estalvi de 67 tones de CO2. A tot Catalunya, són 12 les actuacions que s’executen enguany en el si d’aquest programa. A la demarcació de Lleida, hi ha una altra obra inclosa, a l’L-902 a Almacelles i Almenar, finalitzada recentment amb una inversió de 2 MEUR i un estalvi en emissions de 200 tones de CO2.


Aquesta intervenció en el ferm de l’L-310, via que uneix la Segarra i, conseqüentment el Solsonès, amb l’A-2, representa una millora en les comunicacions en aquest àmbit, tenint en compte també que un dels sectors més importants de la zona és l’agroalimentari. D’altra banda, cal remarcar que aquesta actuació s’ha coordinat amb la instal·lació de fibra òptica en el tram entre Concabella i Guissona.


Les obres del Pla de ferms sostenibles, que van començar durant aquesta primavera i conclouen durant aquest estiu, abastaran prop de 125 quilòmetres de carreteres arreu de Catalunya. En aquestes actuacions es posen en pràctica diferents solucions innovadores, com la utilització de mescles ultrafines, en fred, amb fibres de cel·lulosa o, com en el cas dels treballs a l’L-310, mescles altament modificades amb cautxú.


El Pla pretén afavorir la reducció d’emissions, l’economia circular, la sostenibilitat econòmica i la sostenibilitat energètica. Així, proposa mesures com:


  1. Reducció del balanç energètic: Temperatura de fabricació (ús de mescles en fred), transport i estesa del ferm. Reducció d’emissions i consum energètic, menor envelliment del betum i millora de les condicions de treball.
  2. Aprofitament de productes elaborats amb materials reutilitzats o reciclats (material fresat, pols de pneumàtic, àrids siderúrgics, vidre, etc.).
  3. Augment de la durabilitat i cicle de vida, i, per tant, es redueixen els consums de materials i costos.


Quant a altres aspectes innovadors, també cal remarcar que els contractes inclouen tant la redacció com l’execució de l’obra, fet que permet ajustar els terminis. Així mateix, es promou una participació col·laborativa de les empreses adjudicatàries en la presa de decisions durant el seu desenvolupament.


Un cop s’executin els treballs, es farà seguiment de cada actuació, per tal d’avaluar les solucions aplicades i incloure’n l’ús en les obres que du a terme habitualment la Generalitat a la seva xarxa viària.



Consulta oberta al mercat


Aquest pla s’ha desenvolupat mitjançant una compra pública d’innovació (CPI) i s’emmarca en l’Estratègia de recerca i d’innovació per a l’especialització intel·ligent (RIS3CAT) del Govern, amb cofinançament del Programa operatiu FEDER de Catalunya. Aquest programa vol promoure, mitjançant la compra pública d’innovació, l’aplicació de materials i tecnologies més sostenibles tant en el disseny com en la producció, construcció i manteniment de ferms per a carreteres, tot aportant nous valors afegits a la seva funcionalitat bàsica de seguretat viària. Així mateix, introdueix altres aspectes innovadors en la participació i implicació de les empreses adjudicatàries.


2  

Imatges

Fotografia

Fotografia 294275

Fotografia

Fotografia 778147

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 316393