Amb un cost total de 850.000€, està dissenyat seguint les darreres normatives internacionals
Des de l’heliport, s’accedeix directament a l’interior de l’Hospital (UCI, Urgències i quiròfans), evitant canvis de mitjans de transport que poden trasbalsar al pacient i minvar la qualitat del trasllat
L’heliport de Sant Pau és apte per mida i resistència tant per a les operacions de l’actual flota del SEM i el departament d’Interior, com per al total d’helicòpters que realitzen serveis sanitaris i d’emergències a Espanya i a Europa.
L’aterratge d’helicòpters medicalitzats en un heliport connectat amb les Urgències d’un hospital terciari, fa més eficaç l’atenció de les emergències sanitàries
El nou heliport de l’Hospital de Sant Pau
Sant Pau compta amb l’únic heliport elevat homologat en un hospital terciari a Catalunya. A més a més, no requereix d’ambulància de transferència per portar els malalts a Urgències, el que permet guanyar un temps vital, especialment en els malalts traumàtics recollits a peu de carretera.
Funcionalitat i servei
Des de l’heliport de Sant Pau s’accedeix directament a l’interior de l’Hospital, evitant canvis de mitjans de transport que poden trasbalsar al pacient i minvar la qualitat del trasllat. A pocs metres de l’helicòpter, s’accedeix a un ascensor que condueix directament a Urgències, UCI i quiròfans. Aquest accés directe millora la qualitat del trasllat i redueix el nombre de professionals que es requereixen en la recepció, així com el temps total del trasllat.
L’heliport està equipat per permetre operacions en condicions de visibilitat tant diürnes com nocturnes. Aquest equipament, que en horari diürn millora la seguretat de les operacions, s’activa per ràdio freqüència des del propi helicòpter i no requereix cap acció per part del personal de terra.
La ubicació elevada, en una posició superior als edificis de l’entorn, permet l’accessibilitat des de diverses rutes, garantint l’operativitat amb règims de vents forts.
Tècnica de construcció
L’heliport de Sant Pau és una plataforma d’alumini que es recolza sobre el Bloc E de l’Hospital. Aquesta solució, amb un equilibri cost-resultat, és àmpliament utilitzada en heliports hospitalaris elevats a Europa i als Estats Units, degut al seu baix pes i l’alta resistència a la corrosió, amb un manteniment virtualment inexistent.
Seguretat
L’heliport disposa de sortida d’emergència, equip de primera intervenció, i un sistema d’extinció d’incendis automàtic, activable des de diversos punts del seu accés i des de la central de seguretat de l’Hospital, des d’on hi ha visibilitat d’aquesta instal·lació mitjançant el sistema de càmeres internes de Sant Pau.
La situació elevada de l’heliport, de difícil accés, evita que terceres persones puguin prendre mal en accedir sense control a l’heliport durant els aterratges i els enlairaments.
La superfície, vorejada d’una xarxa de seguretat, està tractada amb un acabat antilliscant i que evita l’enlluernament dels pilots en dies de molta llum.
Sostenibilitat
La ubicació de l’heliport, elevada i dins el propi Hospital, el disseny de rutes d’accés aeri basades en el bon veïnatge, juntament a la recent renovació de flota del SEM amb models d’helicòpter més moderns, permetran una operació especialment silenciosa, amb un impacte acústic extraordinàriament menor que el que suposaria una ambulància terrestre, i cap afectació sobre el trànsit rodat. Addicionalment, l’heliport disposa d’un dispositiu de guiat que assisteix als pilots en la maniobra d’aproximació, tot seguint angles de descens que minimitzen la petjada sonora.
Un separador d’hidrocarburs, filtra tot el líquid vessat sobre l’heliport, de manera que possibles residus d’olis o hidrocarburs són retinguts per al seu reciclatge posterior.
Equip pediàtric específic de transport en helicòpter
L’Hospital de la Santa creu i Sant Pau compta amb l’únic equip pediàtric específic de transport en helicòpter d’Espanya i és la base SEM de transport aeri del nen crític. L’equip es composa per un pediatra i una infermera de l’àrea de crítics pediàtrics amb formació específica per fer transport aeri (curs HEMS)
Des del seu inici el 1994, aquest equip ha fet més de 1.000 transports pediàtrics (36% neonats i 64% pediàtrics), en els quals les patologies prevalents han estat nadons prematurs i els traumatismes pediàtrics.
Aquest equip fa uns 100 trasllats anuals de mitjana i el seu àmbit d’actuació és Catalunya i Andorra. La majoria de transports són interhospitalaris i, puntualment, primaris.
Activació de l’equip pediàtric de transport en helicòpter
L’activació d’aquest equip es fa des del centre coordinador del SEM. L’avís arriba simultàniament a l’equip i al pilot de l’helicòpter amb base a Sant Cugat. Aquest vehicle va a recollir l’equip a Sant Pau (temps de vol 3 minuts). El temps màxim de resposta, entre la trucada del SEM i l’enlairament de l’equip és de 10-15 minuts.
Els vols en helicòpter a Catalunya tenen un temps promig de 29 minuts (Viella 52’ – Sant Pere de Ribes 10’) i els hospitals receptors d’aquests transports són: Sant Pau amb un 32%, Vall d’Hebrón i Sant Joan de Déu amb un 21%.
Activitat de l’helisuperfície actual (vell heliport)
L’actual helisuperfície amb la que compta Sant Pau té aproximadament 200 aterratges anuals. L’activitat es reparteix entre transport pediàtric i secundaris d’adults i primaris.
A Sant Pau aterren, a més de l’helicòpter amb base a Sant Cugat, els helicòpters primaris basats a Girona, Mora d’Ebre i Tremp.
El SEM, gestió d’Emergències
El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) és una organització pública del Servei Català de la Salut, adscrita al Departament de Salut, prestadora de serveis sanitaris de gestió de la urgència i l’emergència que, per desenvolupar la seva funció, disposa d’una flota de 422 unitats de transport sanitari, entre las quals hi ha 4 helicòpters medicalitzats (SVA), amb metge, infermera/o i dos pilots.
Al llarg de l’any 2009, s’han realitzat un total de 1649 activacions dels helicòpters de SEM per realitzar assistències primàries, i 858 per realitzar trasllats interhospitalaris
El SEM presta el seu servei de Suport Vital Avançat Aeri amb quatre helicòpters, ubicats a Mora d’Ebre, Girona Tremp i Sant Cugat del Vallès.
La finalitat d’aquest servei és donar assistència mèdica a l’emergència en el mateix lloc que es produeix així com el trasllat interhospitalari del malalt crític tant adult com pediàtric.
Els sistemes de suport vital avançat aeri, permeten cobrir en un mínim temps, una gran àrea d’assistència de manera que apropen els equips mèdics al lloc on es produeix l’emergència amb gran rapidesa.
Serveis Mèdics del RACC
Els Serveis Mèdics del RACC presten assistència mèdica urgent al més d’un milió de socis de l’Automòbil Club. Són especialistes en emergències i realitzen serveis d’atenció telefònica, repatriacions sanitàries i teleassistència. El RACC disposa de mitjans de transport sanitari i infraestructures pròpies que inclouen un avió, helicòpters i ambulàncies de suport vital avançat i un heliport a la ciutat de Barcelona. Els helicòpters medicalitzats estan a disposició del SEM per intervenir a tot Catalunya. L’equip mèdic està format per més de 90 professionals, metges especialitzats en emergències, psicòlegs, infermers i gestors mèdics.
El Serveis Mèdics del RACC també donen suport mèdic als grans esdeveniments esportius, com el Gran Premi de Fórmula 1, el Gran Premi de Moto GP i el Rally RACC Catalunya Costa Daurada.
Nombre de vols a Sant Pau per hospital emissor i relació entre el temps de vol i distància per carretera (dades 2004)**
Hospital Emissor
|
Nombre
|
T. de Vol
DE VUELO
|
Distància
|
Lleida *
|
48
|
43´
|
171 Km
|
Reus
|
14
|
29´
|
106 Km
|
Campdevànol
|
13
|
30´
|
110 Km
|
Tremp *
|
13
|
45´
|
185 Km
|
Vic
|
13
|
13´
|
72 Km
|
La Seu
|
11
|
40´
|
165 Km
|
Viella
|
10
|
60´
|
327 Km
|
Figueres
|
10
|
38´
|
146 Km
|
Andorra *
|
10
|
45´
|
184 Km
|
Calella *
|
10
|
17´
|
60 Km
|
Tortosa *
|
10
|
49´
|
177 Km
|
Igualada
|
7
|
16´
|
63 Km
|
Valls
|
7
|
25´
|
96 Km
|
Tarragona *
|
7
|
26´
|
115 Km
|
Girona *
|
7
|
27´
|
101 Km
|
Puigcerdà
|
6
|
39´
|
164 Km
|
Manresa *
|
5
|
14´
|
55 Km
|
Móra d’Ebre
|
3
|
43´
|
153 Km
|
Vilafranca *
|
3
|
10´
|
60 Km
|
Blanes
|
2
|
21´
|
75 Km
|
Berga
|
2
|
27´
|
98 Km
|
Palamós
|
2
|
33´
|
115 Km
|
Vendrell
|
2
|
18´
|
75 Km
|
Vilanova
|
1
|
14´
|
54 Km
|
Sant Pere de ribes
|
1
|
12´
|
60 Km
|
* Hospitals amb heliport que no requereix trànsfer
** Transport en helicòpter del pacient crític. Revisió de 224 casos. Carreras González, E. Carreras González, G. Fraga Rodriguez, G. Ginovart Galiana, G. Moliner Calderón, E. Torras Colell, A. Torrent Español, Anales de Pediatría. 2004. 59; 6: 529-34.
15 de juliol de 2010