Servei Català de Trànsit

sinistralitat gener-juliol 2022

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de juliol

query_builder   1 agost 2022 10:50

event_note Nota de premsa

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de juliol

Un total de 98 persones han perdut la vida a la xarxa viària de Catalunya un 3% menys de víctimes mortals que el 2019

Les persones mortes o ferides greus han estat 473, un 16,4% menys que el 2019

El 19,4% de les víctimes mortals es concentra a l’autopista AP-7 arran de l’augment de la mobilitat en aquest corredor


El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que fins al 31 de juliol d’aquest 2022 98 persones han mort en 89 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida 77 persones en 73 accidents mortals. Fins al juliol de 2019, abans de la pandèmia, van perdre la vida 101 persones en 95 sinistres mortals[1]. Pel que fa al nombre de víctimes mortals, es registra una reducció del 3% respecte al 2019.

D’altra banda, el conjunt de persones mortes o ferides greus aquest 2022 a les carreteres catalanes han estat 479, un 15,5% menys que el 2019, quan n’hi van haver 567. El nombre d’accidents mortals o greus també s’ha reduït gairebé un 20% en comparativa amb el 2019 (de 481 a 388). Durant el mes de juliol d’aquest 2022 han mort 17 persones a les carreteres catalanes, quatre morts més que el juliol de 2021 i 2 menys que el mateix mes del 2019, any de referència abans de la pandèmia.

Convé destacar que fins al 31 de juliol el 77,6% de les víctimes mortals registrades són homes (76) i el 22,4% són dones (22). D’entre els 76 homes morts en accident de trànsit, 63 eren conductors, 2 passatgers i 10 eren vianants. Pel que fa a les dones, 8 eren conductores, 10 més viatjaven de passatgeres i 4 eren vianants. Les dades de sinistralitat d’aquests set primers mesos també mostren un alt percentatge d’homes entre els ferits greus: dels 376 ferits greus en accident de trànsit des que va començar l’any, 275 són homes (73,1%) i 101 són dones (26,9%).


El nombre de motoristes morts es redueix un 20% respecte al 2019

Pel que fa als col·lectius vulnerables, convé destacar que aquest 2022, fins al 31 de juliol, han mort a la xarxa viària catalana un total de 24 motoristes, un 20% menys que el 2019, quan se’n van registrar 30. Respecte al 2021, el nombre de motoristes morts es manté, atès que també n’hi van haver 24 en el mateix període. Tanmateix des de Trànsit es demana als motoristes no abaixar la guàrdia, atès que aquest mes de juliol han registrat 7 morts. De les víctimes mortals d’aquest 2022 cal destacar:

  1. 16 motoristes han mort entre maig i juliol
  2. 22 dels motoristes morts eren homes i 2 dones
  3. Dos de cada tres motoristes morts enguany tenien més de 45 anys (16)
  4. El 43% s’han accidentat sols i el 57% amb altres vehicles

Sinistralitat en general dispersa: els 24 motoristes morts s’han registrat a 21 carreteres diferents, tant principals com secundàries

15 dels 23 sinistres han estat en dia feiner i 9 en festiu o cap de setmana

Els perfils més fràgils de la mobilitat en carretera, sumen 43 víctimes mortals i representen el 43,9% dels morts a la xarxa viària de Catalunya. A més dels 24 motoristes finats, també han mort en zona interurbana 14 vianants, 4 ciclistes i 1 usuari de VMP (tot i que aquests vehicles de mobilitat personal com els patinets elèctrics tenen prohibida la circulació per la xarxa viària interurbana).

Convé remarcar la xifra elevada de vianants morts aquests set primers mesos de l’any a les carreteres catalanes, 14 en total, 6 vianants morts més que el 2021 i 8 més que el 2019. Enguany, el 32,6% de víctimes vulnerables mortes per accident de trànsit a carretera són vianants. Des de Trànsit es demana màxima prudència i ser molt curosos si s’ha de caminar per carretera. També es fa una crida a extremar al màxim la precaució en cas d’avaria o accident a la carretera en què els ocupants del vehicle poden passar a ser vianants en una situació de vulnerabilitat extrema. Sobretot cal adoptar mesures d’autoprotecció per fer-se visible i allunyar-se de la calçada principal per evitar atropellaments tal com es difon a la nova campanya Tot depèn de tu.

En el cas dels ciclistes, amb 4 morts s’ha produït un augment respecte al 2021, amb dos ciclistes morts més i el 2019 van morir també 4 ciclistes. De cara al que resta d’estiu, quan augmenta la circulació d’aquests col·lectius, s’insta a motoristes, ciclistes i vianants a tenir més percepció del risc i consciència de la seva fragilitat, i a la resta d’usuaris, respecte i prudència per reduir les víctimes dels col·lectius vulnerables.


Augment dels encalços mortals i les col·lisions frontals són un 30,3% dels accidents mortals

Pel que fa als sinistres mortals, en destaca l’augment de les col·lisions posteriors o encalços (el vehicle de darrere topa amb el de davant), atès que enguany se n’han produït 11, dels quals la meitat han estat a l’AP-7. Aquest tipus d’accidents mortals s’han gairebé triplicat respecte al 2021 i se n’han registrat 3 més que el 2019. En aquest sentit s’insta a respectar la distància de seguretat entre vehicles per tenir el temps de reacció suficient en cas de frenada o imprevist del vehicle de davant.

També convé destacar quedels 89 sinistres mortals registrats fins al 31 de juliol, 65 han estat col·lisions amb més d’un vehicle implicat i 24 amb un sol vehicle el tipus i que les col·lisions que han provocat més morts aquest 2022 són les topades frontals, amb un total de 27, el que representa un30,3% dels sinistres mortals d’enguany.

Si analitzem les morts per l’edat de les víctimes, la franja que acumulen més víctimes és la d’entre55 i 64 anys, amb 20 persones mortes i també preocupa l’augment de víctimes entre la franja dels més joves, de 15 a 24 anys, amb un total de 12 morts aquest 2022, 2 més que el 2021 i 4 més que el 2019.

Pel que fa a la sinistralitatper tipus de dia de la setmana, 55 de les víctimes mortals han estat en dies feiners (56,1%) i 43 en cap de setmana (des de divendres a les 15 h) o festiu (43,9%) i en aquest sentit canvia la tendència dels darrers mesos en què els accidents mortals en mobilitat d’oci sumaven més víctimes mortals.

Per carreteres, l’autopista AP-7 continua encapçalant el rànquing de les vies amb més víctimes mortals aquest 2022 amb un total de 19 persones mortes (3 aquest mes de juliol) i concentra el 19,4% del conjunt de finats per accidents de trànsit que hi ha hagut a la xarxa viària catalana, arran de l’augment de la mobilitat que ha registrat aquest corredor. L’any passat aquest eix viari, fins al 31 de juliol, havia tingut 7 persones mortes i el 2019, 8. La segona via que registra més víctimes mortals enguany és l’A-2, juntament amb la C-63, amb 5 persones mortes cadascuna.


Lleida és l’única demarcació que registra un descens de la mortalitat a les carreteres

Quant a les víctimes mortals per demarcacions, 42 s’han produït a Barcelona; 28 a Tarragona; 21 a Girona; i 7 a Lleida. Dels 17 morts registrats aquest mes de juliol al conjunt de les carreteres catalanes, 6 han passat a vies barcelonines, 5 atarragonines, 5 agironines i 1 a la xarxa viària de Lleida.


A la demarcació de Barcelona es manté un augment tant respecte a l’any passat (30) com al 2019 (39). La comarca del Baix Llobregat és la que ha registrat més víctimes mortals enguany (9), seguida del Vallès Oriental (8). També en destaca l’augment de les col·lisions frontals, un total de 10, 2 més que el 2021 i 4 més que el 2019.

A Tarragona, la sinistralitat d’enguany també supera la sinistralitat registrada l’any passat en aquest període (13 morts) i iguala la del 2019 (28 morts). La comarca del Baix Ebre és la que ha tingut més víctimes mortals enguany (8), seguida del Tarragonès (7). A la demarcació de Girona, es manté un incrementrespecte al 2021 (18) i el 2019 (18). Les comarques de l’Alt Empordà i la Selva, amb 8 i 6 persones mortes respectivament, sumen la majoria de víctimes gironines. A més, 5 de les 21 víctimes d’enguany han estat a la C-63.

En canvi, a Lleida es consolida la reducció de la sinistralitat registrada des de l’inici del 2022, tant respecte al 2021 (16 persones mortes) com respecte abans de la pandèmia, el 2019 (16 persones mortes). Les comarques de l’Alt Urgell i el Segrià, amb 2 víctimes respectivament, concentren bona part dels morts en aquesta demarcació, tot i que la sinistralitat mortal del territori lleidatà és dispersa i cap via acumula més d’un mort.


[1] Cal tenir en compte que el primer trimestre de 2021 es va registrar una reducció de la sinistralitat, en un context de disminució general de la mobilitata causa de les restriccions establertes per frenar la transmissió de la COVID-19. Per aquest motiu, es compara alhora amb el mateix període de 2019, quan no hi havia restriccions de trànsit per la pandèmia.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia