1. El departament crea la Subdirecció General de Transport Ferroviari per impulsar les connexions en tren i gestionar els treballs per assumir aquesta xarxa estatal
  2. Vicepresidència adapta la seva organització per potenciar tres àmbits estratègics: la descarbonització de la mobilitat, la connectivitat física i digital, i vertebrar territorialment el país
  3. També es creen les noves subdireccions generals de Descarbonització i Carreteres Intel·ligents i es posa en marxa una nova àrea de la bicicleta per desplegar l’Estratègia Catalana de la Bici
  4. Es potencia la logística, un àmbit estratègic per a l’economia del país, amb la creació de la Secretaria de la Mobilitat i la Logística

El Consell Executiu ha aprovat avui el Decret que desplega la nova estructura del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori amb l’objectiu d’impulsar 3 àmbits estratègics: la descarbonització de la mobilitat, la connectivitat física i digital, i la vertebració territorial del país.

Un dels objectius és desplegar al màxim la xarxa ferroviària del país, i això inclou també poder culminar els treballs per fer efectiu el traspàs integral del servei de Rodalies de Renfe. Amb aquest objectiu es crea la Subdirecció de Transport Ferroviari que, entre altres funcions, serà l’encarregada de tots els treballs per poder culminar el traspàs. El Govern, per tant, prepara l’estructura i els equips tècnics per assumir des de Catalunya un servei bàsic i cabdal per a la vertebració territorial ferroviària a Catalunya.

Tanmateix, es crea també la Subdirecció General de Descarbonització i Carreteres Intel·ligents amb l’objectiu d’implementar innovacions tecnològiques en matèria d'infraestructura viària, així com impulsar la implementació del BIM (Building Information Modeling). L’objectiu és impulsar la descarbonització tant en el transport ferroviari com de mercaderies i passatgers, així com les polítiques de reequilibri territorial i connectivitat. Es crea una nova àrea de la bicicleta per potenciar la mobilitat activa en bici i desenvolupar l’estratègia catalana i la planificació d’infraestructures pedalables.

La fins ara Secretaria de Territori i Mobilitat es transforma en la Secretaria de Mobilitat i Logística amb l’objectiu de consolidar el sistema logístic català i el seu pes i importància econòmica i estratègica per al nostre país.

Vertebració, ordenació i cohesió territorial de País

La Secretaria d’Estratègia Territorial i Agenda Urbana assumeix noves funcions relacionades amb les polítiques d’equilibri, cohesió territorial, muntanya i del litoral. A més de les direccions generals de Nació Digital i Agenda Urbana (amb la nova Subdirecció d’Agenda Urbana) i d’Estratègia Territorial (amb la nova Subdirecció de Coordinació i Equilibri Territorial), assumeix ara la Direcció General de Polítiques de Muntanya i del Litoral. Des d’aquí, es coordinarà l’acció de les delegacions territorials del Govern.

La Direcció General d’Ordenació del Territori i Urbanisme passa a dependre funcionalment de la Secretaria General i canvia la denominació a Direcció General d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Arquitectura. Amplia les seves competències incloent el Servei d’Arquitectura i Paisatge Urbà.