
- El vicepresident del Govern denuncia "el grau de degradació" de l'AP-7 i l'AP-2 per falta d'inversió de l'Estat i la "inseguretat" que genera pel conductors catalans
- Puigneró emplaça l’Estat a trobar un model de finançament, seguint les directrius de la UE, que permeti finançar les vies d’alta capacitat introduint criteris d’ús, de quilometratge i variables ambientals i socials
- El Vicepresident tem que la manca d’inversió faci que “el sistema viari de l’Estat a Catalunya acabi sent com el sistema ferroviari, insuficient”
El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha instat avui a l’Estat a “implementar ja un sistema de pagament per ús que garanteixi un bon manteniment de les autopistes de l’Estat a Catalunya”. Puigneró ha advertit que “les autopistes de l’Estat a Catalunya no poden esperar fins al 2025, pel grau de degradació que hi estem detectant, fet que genera inseguretat i això no és acceptable”.
Des del Govern de Catalunya, “estem disposats ja a implantar un model de finançament i, de fet, fa molts anys que ho demanem”, ha afirmat el vicepresident. I ha argumentat que “poden haver diversos sistemes tecnològics, que tinguin en compte el pagament per ús, per quilometratge i que introdueixin altres variables ambientals i socials, que permetrien finançar les vies d’alta capacitat a Catalunya, perquè no confiem que l’Estat les mantingui al nivell que mereixen”. Aquest model respon a les directrius de la UE, “més justes”: que les vies d’alta capacitat les financiï qui les utilitza i qui més contamina, ha exposat Puigneró.
A Catalunya, “tenim experiència en saber com l’Estat no inverteix a Catalunya, amb el servei ferroviari, on no han invertit el que tocava durant molts anys”, ha remarcat el vicepresident. A més, ha recordat “la baixa execució pressupostària en infraestructures de l’Estat a Catalunya, que l’any passat va ser només del 36%”. “No esperin al 2025. No es pot utilitzar les autopistes i el que significa el seu manteniment per motius electorals”, ha conclòs.
El vicepresident Puigneró ha fet aquestes valoracions en el primer any de la finalització dels peatges de l’AP-7 i l’AP-2, de titularitat estatal, i de la C-32 nord i de la C-33, de la Generalitat. El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha invertit prop de 5 MEUR en el desmantellament de les cabines i instal·lacions dels peatges al tronc de la C-32 nord i C-33, alhora que hi ha destinat 6 MEUR anuals per al seu manteniment. Alhora, es preveu una inversió de 15 MEUR cada 5 anys per al seu reasfaltatge.
1