Territori

Jordi Puignero

Deu trens uniran el centre de Barcelona amb l'aeroport del Prat cada 15 minuts en la nova línia operada per Ferrocarrils

query_builder   2 setembre 2022 12:12

event_note Nota de premsa

Deu trens uniran el centre de Barcelona amb l'aeroport del Prat cada 15 minuts en la nova línia operada per Ferrocarrils

  1. El servei es realitzarà amb nous trens de 85 metres de longitud, cinc cotxes i capacitat per a 600 persones


  1. Tindran les característiques específiques que requereix un servei a l’aeroport, com ara nombrosos espais per a equipatges i passadissos més amples per a facilitar la mobilitat interior


  1. També disposaran dels sistemes més avançats de seguretat i informació en temps real sobre terminals i vols


  1. Les noves unitats les fabrica Alstom i en el contracte s’inclou, a més, el manteniment dels trens per 15 anys, per al qual es construirà un taller específic al centre industrial que l’empresa té a Santa Perpetua de Mogoda
Jordi Puignero{"name":"2022/09/02/12/07/eab292eb-f869-4c8f-9c35-ab08591ac0bd.jpg","author":"VPD","type":"0","location":"0","weight":3925267}

La nova connexió ferroviària ràpida que el Govern prepara per enllaçar el centre de Barcelona amb l’aeroport del Prat s’oferirà amb deu trens que uniran la ciutat amb les terminals T1 i T2. El servei, que el Govern ha encarregat a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), es prestarà amb nous trens que està fabricant Alstom. Avui s’han fet públics els primers detalls de les noves unitats en el decurs d’una visita que el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha realitzat al centre industrial d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda, acompanyat de la presidenta d’FGC, Marta Subirà.


El vicepresident Puigneró ha remarcat que "amb aquesta actuació, el Departament assumeix un triple compromís amb el país: de connectivitat global, d’aposta per la descarbonització i d’aposta per la indústria i l’economia de Catalunya, tres elements que han de ser claus en qualsevol política pública de qualsevol govern".


Amb aquest projecte, ha afegit, "estem connectant Catalunya amb el món, estem situant Catalunya al món, perquè situem el nostre aeorport en uns estàndards que fins ara no tenia i demostra l’aposta del nostre Departament per tenir un hub intercontinental i els que no volen aquest hub intercontinental hauran d’explicar perquè volen que sigui Barajas".


Així mateix, Puigneró, ha posat de relleu que el Govern també aposta per la descarbonització "amb fets com reiniciar les obres de l’L9, iniciar les obres per connectar les línies d’FGC del Vallès i del Baix Llobregat-Anoia, el tramvia de Tarragona o les Rodalies de Lleida".


Característiques del servei


Els trens tindran les característiques específiques per donar servei a l’aeroport, amb nombrosos espais per als equipatges i passadissos més amples per a facilitar la mobilitat interior. Inclouran, a més, els sistemes de senyalització, seguretat i informació al passatge més avançats de manera que s’assegurin els màxims nivells de seguretat i de servei a l’usuari. Disposaran dels màxims nivells d’eficiència energètica i reciclabilitat.


Així, Marta Subirà ha destacat que els nous trens "es desenvoluparan seguint criteris d'ecodisseny; es buscarà la màxima reducció de pes per minimitzar-ne el consum, un aspecte essencial donada la situació d'emergència climàtica i la conjuntura geopolítica mundial; estaran construïts amb materials amb un 96% de reciclabilitat i s'analitzarà la petjada de carboni durant el procés de fabricació".


Cadascun dels deu nous trens, de 85 metres de llarg, estarà format per cinc cotxes d'un pis, amb capacitat per a 600 passatgers i podran assolir una velocitat màxima de servei de 120 km/h.Tot el tren serà de pis baix, excepte les zones de bogies i cabina, amb dobles portes de major amplada i situades a l’alçada d'andana. Els cotxes s'han dissenyat de manera que s'aprofiti al màxim l'espai interior, per a maximitzar-lo i per a dotar el passatge d'un major confort. Disposaran d’endolls i punts de recàrrega USB a tots els seients i xarxa wifi.


En aquest sentit, la presidenta d’FGC ha emfatizat que "un dels aspectes importants serà la connectivitat. Seran trens permanentment connectats amb el centre de control i tindran sistemes de videovigilància activa, i disposaran del sistemes de ciberseguretat d'última generació".


En el disseny dels trens, que ha comptat amb la col·laboració de la Fundació ONCE, s’han seguit els criteris de Disseny Universal, per tal d’oferir la millor experiència de viatge per a totes les persones. També presenten una arquitectura flexible i modular amb l’objectiu d’adaptar-se a les diferents necessitats de mobilitat al llarg de tot el cicle de vida.


La nova connexió ràpida a l’aeroport comportarà millores respecte a l’oferta actual: prestarà servei a totes dues terminals de l’Aeroport –actualment s’atura només a la T2– i tindrà el doble de freqüències, amb un tren cada 15 minuts i sempre a les mateixes hores. I es facilitarà l’embarcament als trens a la terminal T1, ja que en tot moment hi haurà un tren a l’andana rebent passatgers perquè tinguin temps d’acomodar-se. Aquesta nova línia permetrà intercanvis senzills amb les principals línies de la resta de transports públics de Catalunya (metro, trens i busos).


L’objectiu és que aquest nou servei s’assimili a models de les mateixes característiques que ja existeixen en els principals aeroports europeus, com el Heathrow Express de Londres, l’Sprinter d’Amsterdam Schiphol, el City Airport Train de Viena o el Leonardo Express de Roma Fiumicino.


Ferrocarrils ha formalitzat la compra dels trens aquest juliol, així com també la signatura del finançament de la inversió amb diverses entitats financeres i el Banc Europeu d’Inversions. El contracte inclou el subministrament de les 10 unitats (la primera està previst que arribi en tres anys) i el seu manteniment per a un període de 15 anys, per un total de 177 milions.


Per a realitzar el manteniment, Alstom construirà un taller específic per a FGC de 3.000 metres quadrats, completament equipat per a realitzar totes les operacions de manteniment integral dins de la mateixa instal·lació. Això suposa, a més, la generació de llocs de treball estables i de qualitat i consolida l’aposta del Govern per la industria que aporta valor al territori.


L’impuls per a la compra dels nous trens ha estat possible gràcies al Contracte Programa entre la Generalitat i Ferrocarrils, signat el desembre passat, a través del qual el Govern assegura a FGC el finançament necessari per a executar els projectes estratègics a curt i mig termini, com és la connexió ferroviària ràpida amb l’aeroport del Prat amb la qual el Govern incrementa l’oferta de transport públic amb més de 10 milions de places l’any amb una clara aposta pel transport públic i la descarbonització de la mobilitat.


L’esquema tarifari permetrà que tant els costos d’operació com d’inversió (adquisició de trens) siguin coberts al 100% per les tarifes dels usuaris. I una vegada amortitzat el finançament dels trens, els beneficis de l’explotació permetran contribuir al finançament del conjunt del sistema metropolità de transport públic.


Es poden descarregar les fotografies de la visita a: https://www.flickr.com/gp/vicepresicat/obSGGj581V. Als vídeos es pot accedir mitjançant:


Servidor: intercanvis.tv3.cat

Usuari:pool_TV3

Contrasenya:publicTV3

4  

Imatges

Fotografia

Fotografia 3057275

Fotografia

Fotografia 3322904

Fotografia

Fotografia 3925267

Fotografia

Fotografia 3070405

2  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 562146

Dossier

Dossier
PDF | 4867092