Situat a l’Alt Urgell, liderat i gestionat pel sector lleter mateix, serà una fundació amb un patronat que comptarà amb un equip de gestió i un consell assessor científic

L’Institut treballarà per posar en valor la llet i els seus derivats com a aliments saludables i sostenibles des d’un vessant més científic i promoure’n així el consum

La ciutadania tindrà una informació contrastada, dinàmica i veraç sobre aquest producte alimentari i els seus derivats


La consellera Jordà, durant l'anunci de la creació de l’Institut Català de la Llet i els Productes Lactis.
La consellera Jordà, durant l'anunci de la creació de l’Institut Català de la Llet i els Productes Lactis.
{"name":"2022/09/09/12/27/d88e6045-8ddb-411b-8d50-1ce8b67831ff.jpg","author":"DACC","type":"0","location":"0","weight":295029}

La consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà i Roura, ha anunciat avui la creació de l’Institut Català de la Llet i els Productes Lactis que posarà en valor la llet i els productes lactis com a aliments saludables i sostenibles des d’un vessant més científic i en promourà així el consum. L’Institut era una de les mesures incloses en el Pla d’acció de la llet i ara, amb el consens del sector, serà una realitat aquest mateix any i s’instal·larà a la seu de l’Escola Agrària de Bellestar a Montferrer i Castellbò (Alt Urgell).

Jordà ha volgut deixar clar que: “L’Institut esdevindrà una institució de referència, per tal de donar a conèixer les propietats i els beneficis del consum de la llet i els productes lactis i enaltir la qualitat de la llet produïda a Catalunya”. En aquest sentit, ha explicat que es treballarà en àmbits com el de la nutrició, la salut i la sostenibilitat, però també el paper dinamitzador del sector en l’entorn rural i l’arrelament al territori. Ara, després de diverses reunions els darrers mesos, s’ha aconseguit desblocar la creació de l’Institut, i conjuntament amb el sector es considera una bona eina per dinamitzar el sector de la llet i promoure aquest producte. En aquesta línia la consellera ha dit que“Som i continuarem sent al costat del nostre sector lleter. I aquesta serà també, n’estic segura, una bona eina per dinamitzar el sector de la llet al nostre país i promoure els seus magnífics productes”

Per ser coherent amb la seva finalitat, aquesta nova entitat s’ha ubicat en una zona on el boví de llet continua essent un motor econòmic de tradició, amb presència d’explotacions familiars sostenibles, de qualitat i resilients, i d’empreses i cooperatives històriques i de referència. A més, les comarques de la Cerdanya i l’Alt Urgell tenen una altra tradició lletera i formatgera i s’hi ubiquen infraestructures i equipaments vinculats a aquest sector. De fet, un 20% de les explotacions lleteres de Catalunya, 79, se situen en aquestes dues comarques. Aquestes granges acullen 10.121 vaques i majoritàriament les instal·lacions són de mida petita i mitjana amb un model familiar, sostenible i de qualitat.

Promoció del consum i la recerca

La nova figura aglutinarà els esforços dels principals agents implicats en la producció, transformació i distribució de llet i productes lactis per promoure’n el consum i prestigi de manera que el missatge sigui únic i consensuat. Es tracta de posar en valor la producció de llet i productes lactis en el marc d’una producció agroalimentària sostenible a escala econòmica, social i mediambiental, i de destacar-ne el paper fonamental en el manteniment i la dinamització del món rural.

Servirà per recopilar informació d’interès sobre la llet i els productes lactis i elaborar-ne de pròpia per posar-la a disposició de la ciutadania, incloent professionals sanitaris i de salut pública, comunitat educativa, sector lacti, organitzacions de consumidors, col·legis professionals, Administració i mitjans de comunicació. Precisament la consellera ha volgut destacar aquest acostament dels productes lactis ala societat: “ Volem que la ciutadania tingui una informació contrastada, dinàmica i veraç sobre aquest producte alimentari i els seus derivats”.

A més, també promourà i coordinarà activitats de valorització del sector lacti i dels seus productes per prestigiar-los i millorar-ne la percepció social. Es crearà una web pròpia i canals de comunicació i també es farà ús dels instruments i canals creats en el marc del Pla estratègic de l’alimentació de Catalunya.

Participada pel sector lleter mateix mitjançant una fundació

Aquesta institució estarà formada, liderada i gestionada pel sector mateix, representat per totes les baules de la cadena, tot i que comptarà amb l’impuls inicial del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural. L’Institut serà una entitat sense ànim de lucre formada per uns patrons, els quals aportaran els ingressos necessaris per al seu funcionament, i uns beneficiaris, en aquest cas el sector lacti en el seu conjunt. Aquest patronat gestionarà i tindrà cura del patrimoni i vetllarà perquè es compleixin les finalitats de la fundació amb un pressupost anual i un pla d’activitats. Comptarà amb un equip de gestió i tindrà el suport d’un consell assessor científic, com a òrgan consultiu, assessor i de suport. El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural hi aportarà 70.000 euros el primer i segon any i la resta del pressupost anual es cobrirà amb les aportacions dels patrons que s’estan acabant de definir.

Radiografia del sector lleter

L’any 2011, hi havia a Catalunya 921 explotacions lleteres i ara n’hi ha 486 amb un cens de 73.900 vaques de llet a l’últim cens oficial d’aquest any mateix.

A Catalunya, es van consumir, l’any 2021, 60 litres de llet per persona, 10,3 quilos de iogurts i 8,7 quilos de formatge. Es destinen 43 euros l’any per persona a la compra de llet, 21 euros a iogurts i 72 euros a formatges.

3  

Imatges

Foto 1

Foto 1 295029

Foto 2

Foto 2 213154

Foto 3

Foto 3 304759