- També concedeix les mencions M. Encarna Sanahuja Yll en l’àmbit de la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària
- Els premis estan dotats amb 20.000 euros cadascun, que es destinen a projectes d’innovació o de millora docent
El Govern ha concedit les distincions Jaume Vicens Vives a tres professors, un grup i dos projectes de diverses universitats catalanes, i dues mencions M. Encarna Sanahuja Yll, una a títol individual a una professora i una altra a títol col·lectiu a un projecte universitari. El lliurament d’aquests guardons tindrà lloc dijous vinent en el marc de la inauguració oficial del curs universitari 2022-2023, que es farà a la Universitat de Lleida, de la mà del president de la Generalitat, Pere Aragonès, i de la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis.
Els premis Jaume Vicens Vives, creats el 1996, tenen com a objectiu reconèixer la qualitat docent universitària, i les mencions M. Encarna Sanahuja Yll, que s’atorguen per quart any, reconeixen l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària.
Els guardonats, que han estat seleccionats a partir de les propostes fetes pels consells socials de les universitats públiques o pels òrgans anàlegs de les universitats privades de Catalunya, reben un premi dotat amb 20.000 euros cadascun. Aquest import s’ha de destinar a projectes d’innovació o de millora docent, en el cas de les distincions Jaume Vicens Vives, i a projectes d’innovació o de millora docent en la perspectiva de gènere, pel que fa a les mencions M. Encarna Sanahuja Yll.
Distincions Jaume Vicens Vives
Premis individuals
Francesca Peiró Martínez, professora de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona, per la seva activitat docent d’excel·lència i el compromís en la millora de la qualitat i la innovació. Pionera en la implantació de la metodologia docent activa i l’avaluació continuada, així com en l’adaptació de la docència a entorns virtuals i la incentivació de les capacitats digitals dels estudiants.
Josep Maria Rossell Garriga, professor de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa de la Universitat Politècnica de Catalunya, en reconeixement de la seva activitat docent d’excel·lència, en la qual destaca la seva vocació d’ajut i d’acompanyament als estudiants amb la posada en pràctica d’un ensenyament personalitzat, tot transmetent l’interès i l’entusiasme per les matemàtiques.
M. Jesús Morata Garcia, professora de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés de la Universitat Ramon Llull, per la seva activitat docent de qualitat i per afavorir la connexió de la recerca a la pràctica professional i facilitar que l’alumnat assoleixi coneixements des d’una mirada científica i crítica que li permeti millorar l’atenció a les persones i ser impulsor d’una transformació social.
Premis col·lectius
Grup d’Innovació Docent en Comunicació i Mitjans Audiovisuals de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona, pel seu compromís amb un model de docència i d’aprenentatge amb vocació professionalitzadora i el desenvolupament d’una proposta educativa que combina l’aprenentatge de competències, habilitats i valors amb el servei a la comunitat.
Projecte “Rellotges, vestits i muntanyes russes: dissenyat amb matemàtiques” del Departament de Matemàtiques de l’Escola Politècnica Superior de Vilanova i la Geltrú de la Universitat Politècnica de Catalunya. En reconeixement de la capacitat de transformació de l’assignatura Matemàtiques per al Disseny, que ha adaptat a les noves necessitats dels estudiants i que ha millorat el mètode d’aprenentatge d’aquest àmbit.
Projecte SAVI (Simulació Audiovisual Interactiva) de l’Escola Politècnica Superior i Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida, pel seu paper d’agent de transformació en l’ensenyament i l’aplicació pràctica dels estudis universitaris d’infermeria. La seva tasca ha permès millorar les habilitats i competències d’aquests estudiants, facilitant la transferència dels coneixements adquirits a la pràctica clínica, amb l’impacte consegüent sobre la salut dels futurs pacients.
Mencions M. Encarna Sanahuja Yll
A títol individual: Barbara Biglia, professora de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili, per la seva trajectòria docent i investigadora, en especial per la inclusió de la perspectiva de gènere com a eix vertebrador de la seva activitat i la seva innovació en l’aplicació de pràctiques didàctiques.
A títol col·lectiu: Projecte “El fil invisible: vertebrant una mirada de gènere en la vida acadèmica preuniversitària i universitària dels estudiants de l’àmbit STEM”, de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, per incorporar noves propostes educatives des de la perspectiva de gènere en les disciplines STEM i col·laborar perquè les dones es puguin desenvolupar professionalment i en igualtat de condicions en aquest àmbit.