Salut

Nou paquet de mesures de desburocratització a l'atenció primària per simplificar la validació sanitària de productes sanitaris i de medicaments amb registre clínic específic

query_builder   29 setembre 2022 17:50

event_note Nota de premsa

Nou paquet de mesures de desburocratització a l'atenció primària per simplificar la validació sanitària de productes sanitaris i de medicaments amb registre clínic específic

  1. Les mesures evitaran més de 51.700 validacions al mes, un terç de les que es fan
  2. Amb l'extensió de la vigència de la validació dels productes sanitaris, la primera mesura que va entrar en vigor fa una setmana, ja s'han evitat un 44,1% de les validacions de productes sanitaris

El Servei Català de la Salut (CatSalut) simplifica el procediment per validar i dispensar productes sanitaris i alguns medicaments amb un registre clínic específic.

“Una de les tasques dels professionals que donen càrrega administrativa és la validació de, per exemple, els bolquers. Es tracta d’una normativa estatal que cal complir però ara hem simplificat aquest tràmit ja que era una històrica reivindicació dels professionals”, apunta la directora del CatSalut, Gemma Craywinckel.

Aquestes validacions venen determinades per normatives estatals i pel compliment de les condicions de finançament per a determinades patologies. És el cas de la prescripció de productes sanitaris (sobretot absorbents d’incontinència urinària – bolquers -) o determinats fàrmacs (medicaments per a la demència, antitrombòtics, antipsicòtics, immunosupressors, etc.).

Les iniciatives impulsades reduiran fins a un 30% del total de validacions per part dels professionals sanitaris, agilitzant més de mig milió de prescripcions (unes 625.000 prescripcions) a l’any.

“Aquestes mesures ens permeten disminuirles tasques administratives de l’atenció primària sense perdre valor clínic”, destaca la directora del Servei Català de la Salut, Gemma Craywinckel. En la primera setmana des de l’activació de la primera mesura per reduir les validacions dels productes sanitaris, s’han evitat el 44,1% d’aquestes validacions.

Des de fa una setmana s’ha ampliat a dos anys la vigència de la validació de productes sanitaris de manera que, si les prescripcions es renoven sense canvis, no és necessari tornar-les a validar. “S’han modificat els sistemes d’informació per tal de permetre ampliació de la vigència si no hi ha canvis en la prescripció”, puntualitza Craywinckel.

D’altra banda, els medicaments amb registres específics no requeriran validació si estan correctament autoritzats al registre, estalviant el 93% de les validacions mensuals d’aquest tipus de medicaments.

La nova instrucció també incorporarà, a partir de l’octubre, als i les infermeres al col·lectiu de 2.000 professionals validadors actuals -metges/esses i farmacèutics/ques-, en aquest cas, pels productes sanitaris. "Aquest fet té tota la lògica del món perquè qui acaba prescrivint els bolquers són, majoritàriament, les professionals d’infermeres", explica la directora del CatSalut.

La ciutadania també notarà una millora amb aquestes iniciatives ja que es millora i s’agilitza la disponibilitat dels productes sanitaris i medicaments amb registre a l’oficina de farmàcia.

La validació sanitària

La validació sanitària de receptes mèdiques i ordres de dispensació oficials del CatSalut és l’acte amb què es verifica que les prescripcions i indicacions de determinats medicaments, productes sanitaris i productes dietètics, inclosos en la prestació del Sistema Nacional de Salut i que requereixen validació, compleixen els requisits establerts per a la seva prescripció o indicació, amb caràcter previ a la seva dispensació a les oficines de farmàcia per a un pacient concret. Es tracta d’una eina per fomentar la qualitat i seguretat clínica de la prestació farmacèutica.

Altres mesures impulsades els darrers mesos per desburocratitzar el sistema

Agilitzar els processos, disminuir el nombre de contactes a l’atenció primària per gestions, desburocratitzar el sistema i millorar l’experiència del pacient i el seu entorn és una de les prioritats del Departament.

En aquest sentit, el 26 de maig es va anunciar l’inici del desplegament de la gestió de les baixes per ingrés hospitalari, sigui programat o urgent, des del propi hospital, per tal d’estalviar prop de 300.000 visites anuals a l’atenció primària quan estigui plenament desplegat tot el projecte.

La mesura, va començar el mes de maig al Vallès Occidental i, posteriorment, ja és una realitat a Lleida. A més, aquesta mateixa setmana, s’està desplegant a la regió de Girona.

En la mateixa línia, el 30 de juny també es va anunciar l’ampliació del termini de vigència de les autoritzacions de transport sanitari no urgent per a pacients oncològics i pacients que rebin hemodiàlisi des dels 6 mesos d’aleshores, fins als 2 anys. Aquesta iniciativa també perseguia el mateix objectiu: millorar les condicions de treball del personal sanitari, alliberant-los de pressió administrativa perquè puguin dedicar més temps a atendre els usuaris.

En aquests moments, ja s’ha ampliat el termini de vigència de les autoritzacions al 25% del transport sanitari no urgent i està previst que estigui ampliat totalment, al 100% del transport sanitari no urgent, a principis del mes de gener del 2023.

Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia