- Diverses Oficines d’Atenció Ciutadana (OAC) d’arreu de Catalunya han acollit fins avui les primeres sessions, de presentació del projecte
- La segona tongada de sessions, on la ciutadania podrà avaluar serveis concrets, comença aquest mateix mes en format virtual, presencial o híbrid segons el servei a testejar
- Més de 800 persones ja s’han inscrit per participar en aquesta iniciativa d’escolta activa promoguda per la Direcció General de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana per apoderar la ciutadania

Diverses Oficines d’Atenció Ciutadana de la Generalitat d’arreu de Catalunya han acollit des de mitjans de la setmana passada i fins avui les sessions de presentació dels ‘Espais d’experiència ciutadana’, una nova iniciativa del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori per apoderar la ciutadania. Aquests ‘Espais’ serviran perquè la ciutadania avaluï els diferents serveis que li ofereix l’Administració, des de tràmits concrets a aplicacions mòbils, per determinar si són accessibles, usables i comprensibles per a tothom.
Els ‘Espais’, consistents en reunions dinàmiques amb un grup reduït de persones voluntàries, es faran en format presencial i virtual i volen aplegar ciutadans d’arreu del territori amb diferents perfils i edats. Des que es va iniciar la campanya per convidar la ciutadania a participar en aquest projecte, al mes de juliol, ja s’han inscrit més des 800 persones voluntàries interessades a participar en les sessions.
Entre altres coses, els participants en els ‘Espais d’experiència ciutadana’ analitzaran si els serveis oferts per la Generalitat compleixen els següents requisits:
- Fan servir un llenguatge planer.
- Els passos que s’han de seguir s'entenen i no porten a errors en la interpretació.
- L’accés al servei s’adequa al canal d’atenció (presencial, telefònic o digital).
- L’usuari en té una bona experiència.
- Se satisfan les expectatives i el servei és útil.
Les primeres sessions dels ‘Espais’, de presentació del projecte, tenien per objectiu una primera aproximació a la ciutadania per detectar quina percepció tenen dels serveis que ofereix la Generalitat en general i què farien per millorar-los des de la seva perspectiva de persones usuàries.
A partir d’ara, aquest mateix mes d’octubre, començarà una segona tongada de sessions dels ‘Espais d’experiència ciutadana’, en aquest cas per avaluar i testejar serveis concrets com ara la preinscripció escolar, el pagament de sancions de trànsit o l’obtenció de certificats de català, entre altres, en col·laboració amb els departaments impulsors de cada servei. Aquestes sessions es realitzaran en format virtual, presencial o híbrid, segons el tipus de servei a analitzar.
Objectiu, apoderar la ciutadania i millorar els serveis públics
El projecte ‘Espais d’experiència ciutadana’ forma part de l’aposta prioritària del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori per assolir una nació digital amb una ciutadania apoderada. En aquest marc, la Direcció General de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana promou diferents projectes amb l’objectiu d’acompanyar i apoderar la ciutadania en l’accés als serveis públics i en la relació amb l’Administració en un context cada vegada més digital i avançar així cap a un nou model d’atenció ciutadana que busca simplificar processos i tràmits i posa la ciutadania al centre a l’hora de dissenyar nous productes i serveis.
Dins d’aquesta estratègia, destaquen quatre línies de treball: l’escolta activa, l’acompanyament a la ciutadania, l’atenció integrada i la comunicació. Els ‘Espais d’experiència ciutadana’ es troben dins l’escolta activa, juntament amb un projecte d’anàlisi avançada de dades. L’objectiu és analitzar els serveis públics abans que aquests es posin en marxa i millorar els que ja existeixen.