1. Té com a objectiu principal estimular els hàbits de lectura dels petits lectors
  2. Hi participen 459 llibreries d’arreu del territori català, una xifra similar a la del 2021


Fas 6 anys {"name":"2022/10/10/09/52/a7f1f233-7af2-4ad5-88fb-6e05eacef49d.jpg","author":"Departament de Cultura","type":"0","location":"0","weight":2204698}

La campanya ‘Fas 6 anys. Tria un llibre’, que enguany arriba a la seva setena edició, tindrà lloc entre el 15 d’octubre i el 30 de novembre. La iniciativa vol estimular la creació d’hàbits de lectura entre els infants de 6 anys i té com a principal objectiu que els nens i les nenes descobreixin les llibreries amb un acompanyant adult i que aprenguin a donar valor als llibres. ‘Fas 6 anys. Tria un llibre’ és una campanya del Gremi de Llibreters que compta amb el suport del Departament de Cultura a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC).

Els 73.854 infants que aquest any 2022 facin, o hagin fet, 6 anys rebran a casa una targeta que els convidarà a anar a la llibreria més propera. Allà podran bescanviar-la pel llibre infantil que més els agradi, sempre amb l’assessorament del llibreter i d’acord amb els seus gusts personals. En cas que l’import del llibre triat sigui superior al valor de la targeta (13 euros), la persona que acompanyi l’infant haurà d’abonar la diferència de preu.

En total, s’han adherit a la campanya 459 llibreries de tot el territori català, incloent establiments independents i llibreries de grans cadenes que tenen diversos punts de venda a diferents ciutats de Catalunya.

En aquesta nova edició de ‘Fas 6 anys. Tria un llibre’, a més, s’ha renovat l’acord amb l’ONCEper tal d’adaptar la targeta al sistema braille de lectura i escriptura tàctil, de manera que els infants amb discapacitat visual també puguin adquirir el seu llibre.

Èxit en la darrera edició

L’any 2021, la campanya va arribar a 75.438 infants de 6 anys de tot Catalunya, dels quals 38.316 —el 50,8%— van bescanviar la seva targeta per un llibre infantil. Per primera vegada, des que es va crear la campanya, el 2016, el nombre d’infants que van adquirir un llibre va superar el 50% dels nens i nenes de 6 anys censats.

L’any 2021 també va créixer el nombre de llibreries participants a la campanya –de 427 el 2020 a 457, amb una important concentració d’establiments a Barcelona. En concret, 318 de les llibreries participants en la campanya del 2021 van situar-se en aquesta província; 60 a Girona; 45 a Tarragona i 34 a Lleida.

En conjunt, es van vendre més de 6.000 títols. A més, la principal llengua triada pels infants va ser el català, amb unes vendes que representen aproximadament un 73% dels llibres —front als llibres adquirits en castellà, que van ser del 26,8% del total. La xifra, a més, es va situar per damunt del percentatge mitjà de vendes de llibres infantils i juvenils en català, que estava a l’entorn del 65%.

A més del suport del Departament de Cultura,‘Fas 6 anys. Tria un llibre’ també compta amb la col·laboració del Departament d’Educació, el Departament d'Acció Exterior i Govern Obert, l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

Per part del sector editorial, també col·laboren en la campanya el Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.