1. L’ingrés del fons documental des de l’Arxiu de Presidència va tenir lloc a l’abril i es formalitza avui amb la signatura del president
  2. Destaca, per la seva rellevància, la documentació que testimonia el desenvolupament de l’acció del Govern


Fons{"name":"2022/10/13/11/08/a4a217ea-180c-4aba-9152-dedb54c9110f.jpeg","author":"ANC ","type":"0","location":"0","weight":2442495}


Avui, a les 19 hores, en presència de la consellera de Cultura Natàlia Garriga, es formalitzarà a la seu de l’Arxiu Nacional de Catalunya la signatura del protocol de lliurament de la documentació constitutiva del fons institucional del President Quim Torra i Pla.

Amb l’acte de signatura del protocol per part del 131è President de la Generalitat de Catalunya i el Director de l’Arxiu Nacional culmina el procés que es va iniciar el passat 27 d’abril moment en què es produí l’ingrés de la documentació institucional, generada durant el mandat de Quim Torra. Aquesta documentació va ingressar a la seu de l’Arxiu Nacional el passat 27 d’abril.

El fons documental (ANC1-1386 PRESIDENT QUIM TORRA) té un volum de 18,3 metres lineals i un abast cronològic situat entre el 17 de maig de 2018 i l’11 de març de 2021. Malgrat la inhabilitació de Quim Torra el 28 de setembre de 2020, la documentació institucional de la seva presidència es perllonga fins a l’inici de la XIII Legislatura.

El fons conté la documentació derivada de la gestió administrativa del Gabinet del President i la produïda pel desenvolupament de les funcions pròpies de la presidència de la Generalitat. Pel seu volum destaca tota la documentació vinculada a viatges i visites, actes protocol·laris, relació amb altres administracions i també amb sector privat i particulars. Per rellevància destacar-ne la documentació que testimonia el desenvolupament de l’acció del Govern. A més de tota aquesta documentació de caràcter administratiu i polític, el fons també inclou 323 publicacions rebudes pel President durant el seu mandat.

L’ingrés de la documentació presidencial es circumscriu en el marc de la Resolució d’1 de juliol de 2003 del secretari general del Departament de la Presidència per la qual s’estableix el sistema de gestió dels documents administratius i arxius del Departament. Aquesta preveu que pel seu caràcter sensible i el seu valor històric la documentació del Gabinet de la Presidència ingressarà a l’Arxiu Nacional un cop finalitzada cada legislatura. La Resolució també estableix el règim d’accés a la documentació institucional del President, que atesa la seva naturalesa unipersonal requereix l’autorització del propi President sortint durant vint-i-quatre anys a comptar des de la data de lliurament d’aquesta a l’Arxiu Nacional. En cas de defunció del President sortint abans de la finalització del termini estipulat, seria la CNAATD la responsable d’autoritzar-ne l’accés.

La documentació de la presidència de Quim Torra es convertirà en el setè fons documental institucional d’un President de la Generalitat de Catalunya que és custodiat a l’Arxiu Nacional. Als fons de Jordi Pujol, Pasqual Maragall, José Montilla, Artur Mas i Quim Torra, ingressats pel protocol de lliurament de la documentació constitutiva del fons institucional del presidentdes de l’Arxiu Central del Departament de la Presidència, cal sumar-hi els dels presidents Francesc Macià i Lluís Companys, generats durant la Segona República i que foren recuperats per l’Arxiu en la seva missió de conservar i difondre els testimonis documentals de l’administració catalana.

Resta pendent l’ingrés de la documentació institucional de la presidència de Carles Puigdemont, de Josep Irla (Exili) i de Josep Tarradellas (Exili i restauració de la Generalitat durant la Transició).