Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

dacc

La primera edició de l'Olive Oil Business Forum reunirà compradors de quatre països amb una vintena d'empreses catalanes

query_builder   7 novembre 2022 14:16

event_note Nota de premsa

La primera edició de l'Olive Oil Business Forum reunirà compradors de quatre països amb una vintena d'empreses catalanes

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, juntament amb ACCIÓ i la Cambra de Comerç de Lleida, organitza aquest esdeveniment de negocis que tindrà lloc a Lleida els propers 7, 8, 9 i 10 de novembre

El sector de l’oli d’oliva català és un dels sectors agroalimentaris amb més potencial de Catalunya amb un volum de negoci de 863M €, i un dels que més creix a nivell internacional: la facturació de les exportacions agroalimentàries van ser de 368,21 M€, el 2021, amb un creixement del 6,47% respecte 2020


Cartell fòrum oli
Cartell
{"name":"2022/11/07/13/51/feb65345-c0bb-466d-bb6b-614cd267f4b9.jpg","author":"dacc prodeca","type":"0","location":"0","weight":150960}

Lleida acollirà per primera vegada la trobada de negocis Olive Oil Business Forum que comptarà amb la participació de vuit compradors provinents de quatre països d’Europa i Àsia (Alemanya, Regne Unit, Japó i Taiwan) que es reuniran amb una vintena d’empreses catalanes amb l’objectiu de posar en comú els seus interessos i generar fluxos de negoci.

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, mitjançant Prodeca, juntament amb ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball, i la Cambra de Comerç de Lleida, organitza aquesta trobada que tindrà lloc els propers 7, 8, 9 i 10 de novembre a la Llotja de Lleida i comptarà amb la presència del secretari d’Alimentació de la Generalitat de Catalunya, Carmel Mòdol, el president de la Cambra de Comerç de Lleida, Jaume Saltó, i el Diputat i Vicepresident del Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida, Carles Gibert.

El programa inclourà, durant la primera jornada, un tour oleoturístic amb els importadors i compradors internacionals a La Granadella (Les Garrigues), on tindran l’oportunitat de visitar els camps d’oliveres, els establiments de les cooperatives de la zona i el Museu de l’Oli i el Centre de la Cultura de l'Oli, amb l’objectiu de conèixer de prop la cultura gastronòmica de l’oli.

Per la tarda, està prevista la benvinguda institucional per part de les autoritats, amb la intervenció de la responsable del sector de l’oli de Prodeca, Rosalba Arrufat, per presentar als compradors internacionals el potencial de Catalunya com a hub gastronòmic i agroalimentari, i que servirà de preludi a dues intenses jornades de trobades B2B entre importadors i empreses inscrites dels dies següents.

La segona i tercera jornada està previst el bloc comercial. Al matí estan previstes les entrevistes B2B seguint una agenda preestablerta entre els empresaris catalans i els operadors internacionals. Per la tarda, els importadors tindran la possibilitat de visitar presencialment la seu d’algunes empreses productores.

Les reunions es realitzen d’acord amb una agenda preestablerta per l’organització i cerquen maximitzar els resultats comercials per a les empreses catalanes del sector oleícola. L’objectiu és consolidar una plataforma estable de negoci per unir els interessos de totes les parts i generar fluxos de negoci en mercats estratègics.

En total, en aquest format d’entrevistes de 30 minuts entre importadors internacionals i productors catalans, l’Olive Oil Business Forum celebrarà més de 150 reunions. En paraules de Ramon Sentmartí, l’Olive Oil Business Forum “és un format que facilita la tasca comercial i en què reivindiquem el contacte directe entre empresaris i importadors per avançar en la promoció del sector agroalimentari català internacionalment”.

El president de la Cambra de Comerç de Lleida, Jaume Saltó, ha destacat que “les exportacions lleidatanes el 2022 en el sector dels olis han estat les més importants, augmentant gairebé un 40% respecte a l’any anterior”. Així mateix, també ha comentat que ara, un dels grans reptes del sector “és la comercialització al 100% de l’oli embotellat”.

Empreses catalanes participants:

  1. ACTELGRUP (Segrià) - www.actelgrup.com
  2. AGRICOLA SANT JOSEP COOPERATIVA (Tarragonès) - www.agricolasantjosep.com
  3. DAULIBA (Pla d’Urgell) - www.dauliba.com
  4. ETIM - COOPERATIVA FALSET MARÇÀ (Priorat) - www.etim.cat
  5. FRUITS DE PONENT - GRUP COOPERATIU (Segrià) - www.ordeponent.com
  6. GRUP PONS (Segrià) - www.grup-pons.com
  7. L’OLIVERA (Urgell) - www.olivera.org
  8. LES CABANES (Garrigues) - www.olilescabanes.com
  9. MESTRAL – COOPERATIVA CAMBRILS (Baix Camp) - www.coopcambrils.com
  10. NOSTRAT GOURMET (Segrià) - www.nostratgourmet.com
  11. OLI MIGJORN (Bages) - www.olimigjorn.com
  12. OLICATESSEN (Garrigues) - www.olicatessen.com
  13. OLIS BELLAGUARDA (Garrigues) - www.olisbellaguarda.com
  14. OLIS ESSENCIALS (Alt Empordà) - www.canigooil.com
  15. OLIS SOLÉ (Baix Camp) - www.olissole.com
  16. OOVE DEGUSTUS (Garrigues) - www.olidegustus.com
  17. PRIORDEI (Priorat) - www.priordei.com
  18. TERRA LA VITA (Bages) - www.terralavita.es
  19. TERRALL DE SANT ISIDRE (Garrigues) - www.terrall.es

Catalunya on l’oli és cultura

A Catalunya hi ha prop de 108 mil hectàrees de terra dedicada a olivera, un 14% de la superfície de conreu, que proporcionen la matèria primera, l'oliva, per a una de les indústries amb més potencial: la de transformació, envasament i comercialització d'oli d'oliva, amb gairebé un 2,87% de la indústria agroalimentària de Catalunya.

La varietat d'oliva més abundosa per a l'elaboració d'oli és l'arbequina, una de les més preuades en els mercats internacionals. Les empreses també posicionen en el mercat elaboracions i cupatges d'altres varietats, com l'empeltre, la morruda, la sevillenca, la farga, l'argudell, la corivell o la verdal. Totes les varietats d'oliva produeixen olis verges excel·lents, cada un amb unes característiques pròpies pel que fa a sabor i aroma.

Catalunya produeix oli d'oliva d'alta qualitat, emparat per diferents denominacions d'origen: Les Garrigues, Siurana, Baix Ebre-Montsià, Terra Alta i Empordà.

Denominacions d'orígen dels olis{"name":"2022/11/07/14/05/2af48947-0f09-4a1e-9013-743e5657704c.jpg","author":"DACC","type":"0","location":"0","weight":40562}


Segons dades del mapatge del sector de l’oli d’oliva a Catalunya, realitzat per Prodeca i ACCIÓ a finals de 2020, Catalunya compta actualment amb 347 empreses productors d’oli d’oliva que facturen 863 milions d’euros de manera agrupada i ocupen 1.459 treballadors. Segons l’informe, la immensa majoria de les empreses catalanes dedicades a l’oli d’oliva són pimes (en un 99% dels casos). Es tracta d’un sector consolidat, en què més del 60% compten amb més de 10 anys d’experiència i un 25% superen els 50 anys. Per territoris, el 51% d’aquestes empreses es concentren a Tarragona (179), mentre que a Lleida, que ocupa la segona posició per nombre d’empreses (89), s’hi concentra el 64% de la facturació (554,63M€).

En relació amb la cadena de valor del sector de l’oli d’oliva, a Catalunya, el 49% de les empreses són proveïdores per al mercat massiu (mass market); el 23% són productores artesanals i el 20%, del segment gurmet. Destaca també el fet que un 37% són cooperatives.

dades{"name":"2022/11/07/14/09/08b5c8d7-f76f-43ea-ae7d-4c222fb96541.jpg","author":"dacc","type":"0","location":"0","weight":67026}


El sector de l’oli d’oliva, un sector amb projecció internacional

L’estudi també subratlla que un 30% de les empreses del sector exporta els seus productes a altres mercats. A nivell d’exportacions, l’oli d’oliva va assolir al 2021 la xifra de 368,21M €, el 2,86% de valor total de les exportacions agroalimentàries catalanes, amb un increment del 6,47% del valor respecte l’any anterior, i les 110.918 tones, un 12% menys en relació amb el 2020, fet que consolida el camí del volum al valor de les exportacions d’oli d’oliva català.

Aquesta tendència de creixement s’ha fet palès en els primers 8 mesos de l’any 2022, en que les vendes d’oli d’oliva en relació amb el mateix període del 2021, s’han incrementat un 50% en valor i un 21% en volum.

Els principals països receptors d’oli d’oliva catalans el 2021 han sigut Itàlia, Brasil, França, Regne Unit i els Estats Units, que sumen més de la meitat de les vendes catalanes d’aquest producte a l’exterior.

A l’Olive Oil Business Forum participen quatre mercats potencials per al sector en els que es preveu un creixement del valor del consum d’oli d’oliva del 6,42% en els propers 5 anys. En el cas d’Alemanya, Catalunya ocupa una quota de mercat de l’oli d’oli de prop del 3%, on competeix principalment amb Itàlia i Grècia.

Pel que fa a les vendes al Regne Unit, l’oli català ocupa una quota de mercat del 8,50%. En el primer any de Brèxit, el sector de l’oli d’oliva va créixer prop d’un 40% en valor. La sortida del Regne Unit de la UE implica certs canvis, però en el cas de l’oli d’oliva, l'Acord de Comerç i Cooperació signat amb la UE crea una zona de lliure comerç sense quotes ni aranzels.

En els darrers 10 anys, el Japó ha augmentat establement la importació d’oli d’oliva (+183% en volum i +227% en valor) i Catalunya disposa d’una quota de mercat del 2,64%. En línia amb aquesta tendència de creixement de consum, al país nipó hi estan entrant productes de preu molt competitiu de mercats com Turquia o Itàlia.

Taiwan té una de les taxes de despesa per càpita en aliments més altes del nord-est asiàtic, amb ingressos relativament elevats i una forta preferència pels productes gourmets. Tot i que la percepció dels olis catalans ha millorat en els darrers anys, la majoria dels consumidors taiwanesos segueixen associant el producte a Itàlia. .

Fonts:

Datacomex - A.E.A.T, Eurostat, INE - Idescat, EIE – DIRCE

Àrea d’Intel·ligència de Mercats Prodeca

Alimentació
Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia