1. La incorporació de l’Escola Projecte donarà resposta a la necessitat de places públiques en el districte amb menys pes de centres públics de la ciutat, ampliant l’oferta pública amb 340 places més de P3 a 4t d’ESO i revertint així el dèficit històric de places
  2. Durant els propers anys en el nou Institut Escola Projecte es faran obres de reforma i millora amb una inversió de 634.800 euros finançada al 50% per l’Ajuntament i pel Departament d’Educació
  3. A Nou Barris es crea l’Institut Escola El Molí, que sorgeix de la fusió de l’Escola Prosperitat i l’Institut Galileo Galilei
L’Escola Projecte s’incorpora a la xarxa pública{"name":"2022/11/08/12/43/3261e587-5788-49f7-b6b6-dee1256a1727.jpeg","author":"Educació","type":"0","location":"0","weight":192452}


La ciutat de Barcelona disposarà el proper curs de 340 de places públiques més amb la integració a la xarxa pública de l’Escola Projecte (Avinguda Tibidabo, 16) del districte de Sarrià-Sant Gervasi. Serà l’Institut Escola Projecte.

El centre educatiu continuarà la seva activitat educativa en el curs 2022-2023, però dins de la xarxa pública donant resposta així a la necessitat d’escola pública en el districte de Sarrià-Sant Gervasi, i avançant en la necessitat d’equilibri entre el nombre de residents i l’oferta d’educació pública i concertada. Aquest districte és el que té menys pes d’alumnat en centres públics de la ciutat amb només un 12% d’alumnat dels 3 als 16 anys a escoles públiques, quan al conjunt de la ciutat actualment és del 46%, encara lluny del 70% de Catalunya.

Des del Consorci d’Educació ja fa mesos que es treballa per dur a terme aquest procés d’integració fent estudis sobre les necessitats d’escolarització en la zona educativa on s’ubica aquest centre en l’empara de la iniciativa del Decret Llei 10/2019 del 28 de maig, del procediment d’integració de centres educatius a la xarxa de titularitat de la Generalitat, que obre la porta al canvi de titularitat d’escoles concertades a públiques. Per a l’aplicació del decret llei, s’han de complir una sèrie de requisits; que hi hagi necessitats d’escolarització; que l’edifici i les instal·lacions compleixin els requisits; que el personal compleixi els requeriments del servei d’educació.

Des del curs 2020-2021 sis centres concertats s’han incorporat a la xarxa pública. El primer va ser el Col·legi Immaculada Concepció (Institut Escola Eixample), i el curs 2021-2022 ho van fer 4 escoles de la Fundació Escola Vicenciana; actuament Institut Escola Sicilia (Eixample), Institut Escola Londres (Eixample), Escola Aldana (Eixample), Institut Escola Elisabets (Ciutat Vella). I aquest curs també la ja esmentada Escola Projecte de Sarrià-Gervasi, que passarà a ser l’Institut Escola Projecte.


L’Escola Projecte. Historia i actualitat

Actualment el centre està gestionat per la Fundació Projecte i la Fundació Herminio Tudela, té 1 línia amb 340 alumnes matriculats, entre educació infantil de 2n cicle, primària i secundària obligatòria. La plantilla que forma part en l’actualitat del centre, un total de 30 persones entre personal docent i personal d’administració i serveis (PAS) passarà a formar part de la xarxa pública. El Consorci d’Educació es reunirà la setmana vinent amb la comunitat educativa del centre per tal d’explicar com serà les seva integració a la xarxa pública a partir del curs 2022-2023.

S’han previst una sèrie d’actuacions d’obres de reforma i millora, que es faran preferiblement en períodes no lectius, i en tot cas, seran compatibles amb l’activitat educativa en cas que les obres es facin fora de les vacances escolars. La inversió està pressupostada en 634.800 euros en els propers anys, finançats el 50% per l’Ajuntament i el 50% pel Departament d’Educació, com en la resta d’inversions de millora dels equipaments d’instituts escola públics de la ciutat; en un edifici del centre educatiu que disposa d’un espai de 2.989,68 m2.

L’Escola Projecte va ser fundada l’any 1980 amb la voluntat d’integrar alumnat afectat d’hemofília en una escolaritat ordinària, tot atenent les seves necessitats específiques, però alhora compartint la dinàmica escolar amb altres alumnes no afectats d’hemofília. Més endavant Projecte va passar a ser un centre d’una línia amb els nivells d’educació infantil, primària i secundària obligatòria.

Projecte ha estat possible gràcies a la Fundació Herminio Tudela, que ha emparat la seva creació i ha col·laborat en el seu sosteniment econòmic als docents i al personal que han treballat i treballen a l’escola, i a les famílies que han confiat en l’ideari pedagògic del centre. L’equip de l’escola ha mantingut als llargs dels més de 40 anys els principis d’inclusió, educació personalitzada, innovació pedagògica i implicació en projectes socials i del barri. La vocació de servei públic amb què es va iniciar dins dels seus fins fundacionals s’ha vist completada amb aquest canvi de titularitat.

La voluntat conjunta de l’escola i del Consorci d’Educació és la continuïtat en la trajectòria que s’ha seguit fins ara.


L’Institut Escola El Molí, novetat a Nou Barris

En el curs 2022-2023 també se suma un nou centre a Nou Barris i entra en funcionament l’Institut Escola El Molí, que sorgeix després de la fusió de l’Escola Prosperitat (1 línia) i l’Institut Galileo Galilei (2 línies). Aquesta transformació forma part del Pla de Barris de la Prosperitat

El curs vinent centre oferirà places a infantil, primària, secundària i batxillerat; en concret una línia a infantil i primària, dues línies a secundària, una línia de 1r batxillerat i dues de 2n batxillerat, amb capacitat per a uns 575 alumnes. El nou centre farà ús dels equipaments de l’actual Escola Prosperitat i l’Institut Galileo Galilei, on ja s’han fet obres en cobertes i façanes i està previst adequar els espais a les noves necessitats que tindrà el centre (espais polivalents, sales de professorat amb més capacitat…).

Amb la creació dels instituts escola es mostra la clara aposta per la continuïtat entre la primària i la secundària i en favor de la distribució equitativa de l’alumnat en els diferents centres, seguint així amb la lluita contra la segregació escolar.