- Les freqüències en hora punta augmentaran i seran cada 5 minuts per Terrassa i Sabadell i cada 2,5 minuts per Sant Cugat
- La línia Barcelona-Vallès estarà formada per les línies S1 Terrassa, S2 Sabadell, L6 Sarrià, L7 Av. Tibidabo i L12 Reina Elisenda, i els trens de les línies S1 i S2 cobriran el servei de les actuals línies S5, S6 i S7
- L’increment de l’oferta farà que en hora punta circulin el doble de trens per connectar Barcelona amb Sabadell i Terrassa, un 37% més amb la Universitat Autònoma, un 22% més amb Sant Cugat i un 20% més amb Rubí
- Les millores que Ferrocarrils ha dut a terme a la línia en els últims anys permeten augmentar la seva capacitat i passar d’una oferta de 80 milions de viatges a 110 milions
A partir del divendres 9 de desembre, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) millorarà el servei a la línia Barcelona-Vallès. Es tracta d’una nova configuració dels horaris i de les línies que la companyia ha dissenyat per augmentar les freqüències i poder donar resposta a l’augment de la demanda experimentat en els darrers anys, com a conseqüència, en gran part, dels perllongaments de Sabadell i Terrassa.
La configuració del nou servei i la millora i augment de les freqüències ha estat possible gràcies a la compra de 15 noves unitats de tren, que ha permès plantejar un nou servei per aprofitar al màxim la infraestructura de la línia i garantir, alhora, l’estabilitat i la robustesa del servei. A més, Ferrocarrils ha dut a terme tot un seguit d’actuacions a la línia per simplificar l’explotació, maximitzar la regularitat en la línia i optimitzar els recursos associats.
Amb aquesta millora del servei, s’incrementarà un 37% el nombre de places que ofereix la línia i es passarà d’una capacitat de 80 milions de viatges l’any a 110 milions. Amb aquest increment i la infraestructura actual, s’assoleix la màxima capacitat d’aquesta línia que uneix Sabadell, Terrassa, Sant Cugat, Rubí, la UAB, Sant Quirze del Vallès i Bellaterra amb el centre de Barcelona, una línia que l’any 2019 va arribar al rècord de 66,3 milions de desplaçaments.
Una nova configuració de línies per aprofitar al màxim la infraestructura
A partir del 9 de desembre, la línia Barcelona-Vallès inclourà el servei de les línies S1 Terrassa, S2 Sabadell, L6 Sarrià, L7 Av. Tibidabo i L12 Reina Elisenda. Les línies S6 Universitat Autònoma i S7 Rubí es perllonguen fins a Sabadell i Terrassa, desapareixen com a línies i es converteixen en trens de les línies S1 i S2. Pel que fa a la línia S5 Sant Cugat, també desapareix i el seu servei l’absorbeixen també les circulacions de les línies S1 i S2. Així, a partir d’ara, els trens S1 i S2 pararan a totes les estacions i cobriran el servei i parades de les actuals línies S5, S6 i S7.
Aquesta simplificació de línies i serveis ha estat motivada per la necessitat d’augmentar la capacitat de la línia i aprofitar al màxim la infraestructura i tots els recursos associats, eliminant els trens semidirectes que no feien tot el recorregut de la línia o que no paraven a totes les estacions, que representaven una pèrdua de capacitat de la infraestructura de la línia.
El nou esquema de la línia Barcelona-Vallès d’FGC
Més freqüència de pas dels trens
La nova oferta de servei a la línia Barcelona-Vallès, amb la nova configuració de línies, implicarà un augment de trens per dia entre Barcelona i els ramals de Sabadell i Terrassa. Així, en hora punta passarà un tren cada 5 minuts per Sabadell i Terrassa i cada 2,5 minuts per Sant Cugat. Aquestes freqüències suposen un increment de l’oferta de trens respecte a la situació actual: es passa de 22 a 24 trens per hora i sentit a Sant Cugat en l’hora punta i de 6 a 12 trens per hora i sentit a Sabadell i Terrassa.
Pel que fa a la resta del dia, s’estableix un servei consistent en una freqüència d’un tren cada 10 minuts des de / a Terrassa i Sabadell, la qual cosa representa un tren cada 5 minuts des de / a Sant Cugat.
Aquest increment de l’oferta farà que en hora punta circulin el doble de trens per comunicar Barcelona amb Sabadell i Terrassa, un 37% més amb la Universitat Autònoma, un 22% més amb Sant Cugat i un 20% més amb Rubí.
Una flota de 61 trens per guanyar capacitat de transport
La nova configuració de la línia Barcelona-Vallès ha estat possible gràcies a la compra i posada en servei de 15 noves unitats de tren. Amb aquests nous trens en servei, la flota passarà a tenir 61 unitats (22 trens de la sèrie 112, 19 de la 113, 5 de la 114 i 15 de la 115) i això permetrà incrementar la capacitat de la línia, que passarà d’una capacitat de 80 milions de viatgers l’any a 110 milions.
Les noves unitats 115 són trens més moderns que incorporen els últims avenços tecnològics i milloren les condicions de confort per a les persones usuàries. Estan formades per dos cotxes motor i dos cotxes remolc. El pas entre cotxes està permès mitjançant passadissos d’intercomunicació. Disposen de 196 seients (188 fixos i 8 abatibles) i de dos espais multifuncionals per a persones amb mobilitat reduïda, bicicletes, cotxets, etc.
Cada cotxe té tres portes per costat (24 en total) i a part dels indicadors sonors tenen un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) que facilita la identificació de la maniobra per part de les persones amb deficiència auditiva. Hi ha 4 pantalles d’informació al client per cada cotxe ubicades a la part superior central per a una major visió per part de totes les persones usuàries i com a principal novetat, tots els seients disposen de connexió USB per a la càrrega de dispositius mòbils i tauletes.
Millora en la comunicació dels horaris
Amb la posada en marxa del nou servei, Ferrocarrils modificarà la comunicació dels horaris de pas dels trens a les estacions per facilitar i prioritzar la comunicació dels minuts que queden perquè passi el proper tren.
Si fins ara les pantalles d’informació al client que hi ha a les estacions informaven exclusivament sobre les hores en què passa un tren, a partir del dia 9 aquestes pantalles també informaran del temps d’espera fins a la propera circulació. S’utilitzarà un sistema o l’altre en funció del temps que resti.
A la resta d’elements de comunicació dels horaris, com són la pàgina web d’FGC, l’app o les vitrines de les estacions, es podran continuar consultant els horaris de pas dels trens per línia i estació.
Les millores que han fet possible el nou itinerari
A més de les noves unitats de tren, que Ferrocarrils va comprar el 2018 amb una inversió de 99,5 milions d’euros, per a la implementació i configuració del nou itinerari la companyia ha realitzat els darrers tres anys diverses millores a la xarxa ferroviària. La més visible és la que s’ha dut a terme a l’estació de Pl. Catalunya, on s’han allargat les vies i andanes 1 i 2 i s’ha implementat el sistema d’entrada automàtica a l’estació, que millora la velocitat i la regularitat de la xarxa i, a més, és un sistema més eficient perquè estàlvia energia, ja que la conducció és més uniforme.
També s’han realitzat treballs per assegurar l’increment de demanda de tracció elèctrica per a l’increment de trens. S’han construït noves subcentrals a Bellaterra i a Rubí, aquesta darrera amb una importància estratègica, perquè garanteix l’alimentació als tallers de Rubí de manera independent de l’alimentació de la línia. A més, s’ha millorat el sistema de retorn d’energia, la catenària i s’han ampliat els tallers de Rubí per disposar de més capacitat per al manteniment de les 61 unitats de tren. I per possibilitar la major disponibilitat de freqüències, s’ha millorat la senyalització a la bifurcació de Sant Cugat i de la resta de la línia.
Totes aquestes actuacions, amb una inversió de 22 milions d’euros, asseguren especialment l’estabilitat i la robustesa del servei.