- Josep Gonzàlez-Cambray: “L’accés a la tecnologia ha de ser per a tothom. Ha d’arribar a tots els infants del país visquin on visquin, siguin quins siguin els seus condicionants socials i familiars. Perquè tenir o no tenir domini de les STEAM i de l’àmbit digital està esdevenint cada cop més un factor determinant de desigualtats, tant entre països com entre individus”
- Aquesta tarda s’ha presentat l’estratègia d’impuls digital i STEAM, amb la participació d’entitats, ajuntaments, centres educatius i universitats d’arreu de Catalunya
- L’objectiu és dotar als centres de l’equipament digital al servei de la pedagogia, respectant la seva autonomia de centre, i fomentant la seva connexió amb els reptes globals (ODS) i desigualtats
- Per primera vegada tots els centres educatius tindran a disposició un catàleg d’equipament de robòtica i computació, així com de producció audiovisual. Tots els grups-classe rebran un panell interactiu, 30.000 en total
- Es promourà una convocatòria de subvencions per fomentar que universitats, entitats, ajuntaments, i ecosistema tecnològic, desenvolupin programes de capacitació i innovació digital durant el curs 2023-2024
- L’estratègia d’impuls és una de les mesures amb més pressupost i que implica a més agents dels últims anys en l’àmbit de la digitalització educativa i del foment de les vocacions STEAM. Es destinaran gairebé 200 milions d’euros provinents dels fons europeus Next Generation
El Departament d'Educació activa un paquet de mesures per impulsar la digitalització i les STEAM al servei de l’equitat del sistema educatiu català. A través d’un seguit d’accions, Educació avança en el desplegament del pla digital i STEAM –per les sigles en anglès de ciències, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques-. Així ho ha explicat aquesta tarda el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, en l’acte de presentació oficial de l’estratègia digital davant d’entitats, ajuntaments i universitats d’arreu de Catalunya, que participaran en disseny de les diferents accions a desenvolupar.
El conseller ha remarcat que aquest serà un desplegament al servei de l’equitat de tot l’alumnat de Catalunya, que tindrà accés a un equipament tecnològic que el permetrà afrontar els reptes futurs amb majors garanties: “L’accés a la tecnologia ha de ser per a tothom. Ha d’arribar a tots els infants del país visquin on visquin, siguin quins siguin els seus condicionants socials i familiars. Perquè tenir o no tenir domini de les STEAM i de l’àmbit digital està esdevenint cada cop més un factor determinant de desigualtats, tant entre països com entre individus”.
El titular d’Educació ha remarcat que “l’estratègia d’impuls digital i STEAM suposarà el procés més important d’aportació d’equipaments als centres de tota la història del Departament d’Educació, per la quantia de dotacions, per l’import global de les adquisicions, pel calendari intensiu d’aplicació (en tres anys mal comptats) i, sobretot, per l’enorme potencial d’innovació que té”.
En el mateix sentit, ha avançat que “portarem les eines més punteres de digitalització a tots els centres educatius del país. Robòtica, audiovisual, panells interactius i, a més, acompanyament als docents per posar la tecnologia al servei de la pedagogia i a l’abast de tothom”.
D’aquesta manera, s’evoluciona en l’impuls digital, amb l’objectiu de fer un pas més en l’ús de la tecnologia al servei de l’educació, i com a eina per al desenvolupament integral de l’alumne i com a garant de l’equitat de tot l’alumnat català. Des de l’aprovació del Pla Digital de Catalunya, s’ha dotat a l’alumnat i professorat dispositius portàtils per a l’aprenentatge. Ara, s’entra en una nova fase per tal d’impulsar en els centres educatius, en el professorat i en l’alumnat les eines i la formació imprescindibles per afrontar els reptes futurs amb garanties.
Per fer-ho possible, el Departament d'Educació destinarà un total de 197.595.000 euros provinents del Fons Next Generation. Una inversió que permetrà, d’una banda, dotar els centres d’equipament digital específic, i de l’altra, capacitar digitalment el personal docent.
En l’acte de presentació, una mostra de centres educatius que duen a terme projectes digitals i treballen en l’àmbit STEAM han exposat les seves experiències. És el cas de l’Escola Montseny, amb “STEAM i medi ambient”; l’Institut Jaume Cabré (Terrassa), amb “Digitalització, producció audiovisual i pensament crític”; l’Institut Escola Daniel Mangrané, amb el “Programa STEAMcat”; l’Escola Sant Gervasi (Mollet), amb “Projectes globalitzats STEAM”; l'escola Vedruna Prats de la Carrera (Palafrugell) amb un projecte STEAM al seu hort, o el Centre d’Educació Especial de les Aigües de Mataró.
Projecte FAIG
Durant l’acte també s’ha presentat el projecte d’acceleració STEAM “FAIG”. Un projecte que farà una inversió intensiva en tecnologia i acompanyament pedagògic a 150 centres d’arreu del territori, impactant a més de 64.000 nois i noies de Catalunya. L’ambició és que aquests centres esdevinguin un referent de l’àmbit Maker.
L’objectiu és que puguin aprendre amb metodologies actives, i que ho facin en relació amb els reptes i oportunitats que el futur ens obligarà a afrontar: estalvi energètic, emergència climàtica, diversitat, desigualtats, o l’assoliment de societats amb millor qualitat democràtica, aprofundint en competències específiques de les STEAM, així com en transversals com resolució de problemes, pensament crític, o creativitat.
Equipaments tecnològics
El gruix més gran d’inversió de l’estratègia digital s’adreça a dotar escoles i instituts de l’equipament tecnològic específic al servei de l’aprenentatge, per tal d’assegurar la competència digital de l’alumnat de Catalunya.La inversió del Departament per tal de completar la dotació d’equipament digital és d’un total de 150 milions d’euros. El detall de l’equipament tecnològic amb què es dotarà els centres és el següent:
Panells interactius: amb un pressupost de 88 milions d’euros. Es subministraran un total de 30.000 pantalles, garantint que hi hagi aquest equipament en tots els grups-aula.
Catàleg de robòtica i computació: 50 milions d’euros per distribuir-los en tots els centres de Catalunya, tant d’infantil de segon cicle, primària com de secundària, amb equips de robòtica personalitzats per a cada etapa. Tots els centres educatius podran escollir diversos equipaments, en funció del seu projecte.
Aules sensorials per als centres d’educació especial: 2,6 milions d’euros, per a tots els centres del país (105 centres educatius). Seran espais amb pantalles, taules de llum, impressores 3D, kits de robòtica i d’altres elements.
Equipament Maker: 2,4 milions d’euros que s’invertiran en 150 centres. Inclourà impressora, escàner i bolígraf 3D, kits de microcontroladors, talladora-gravadora làsser, kit d’energia solar, nanoordenador, entre d’altres. (Projecte FAIG)
Maletes audiovisuals: es distribuiran 2.914 maletes amb una inversió de 3,7 milions d’euros. Aquestes disposaran de materials com càmera de vídeo/fotografia, auriculars amb micròfon, trípode, o taula mescladora de so. Aquest equipament serà per a tots els centres.
Capacitació de centres i docents de la mà de l’ecosistema digital i STEAM del país
Actualment hi ha més de 200 mentories digitals acompanyant als centres educatius i docents d’arreu del territori. Al finalitzar aquest curs 2022-2023 hi haurà ja més de 2.000 centres i més de 62.000 docents formats en el marc de la competència digital, assolint gran part dels objectius marcats pels Next Generation.
El següent curs 2023-2024 els protagonistes de la capacitació seran els projectes d’innovació i els cursos que entitats, ajuntaments, universitats i ecosistema tecnològic podran impulsar gràcies a una convocatòria de subvencions que impulsa el Departament d’Educació. Amb aquesta convocatòria s’espera oferir oportunitats de capacitació a 9.000 docents i projectes d’innovació a 350 centres educatius.
Amb aquesta diversitat d’oportunitats de formació, el 80% de docents podran acreditar diferents nivells de capacitació digital. S’han establert 3 nivells d’acreditació: Inicial (A1, A2), Intermedi (B1, B2) i Avançat (C1, C2). El Departament està ultimant el marc normatiu per a l’acreditació i ja s’ha posat en marxa una oficina d’atenció per atendre a docents i centres.
Acompanyament en l’ús de l’equipament tecnològic
El Departament d’Educació preveu accions diverses per acompanyar el desplegament d’aquests equipaments. Durant aquest curs 2022-2023, els i les mentores digitals acompanyaran els centres educatius en la tria dels equipaments tecnològics.
Durant el curs 2023-2024, quan arribaran aquests equipaments, s’acompanyarà els centres de diferents maneres: Els centres i docents que ho vulguin tindran càpsules formatives instrumentals per entendre el funcionament dels equips. Els i les mentores digitals faran un primer acompanyament per a la incorporació pedagògica dels equipaments.
Els projectes d’innovació i capacitació de l’ecosistema digital i STEAM subvencionats també preveuen centrar part de la seva acció en l’ús de tot aquest equipament.
27 d’octubre de 2022