
- L’SCT valora molt positivament la bona resposta de la ciutadania davant aquesta acció de conscienciació que ha pretès incitar a la reflexió sobre el canvi cultural produït envers la seguretat viària
- Des de l’any 2000, s’ha assolit una reducció de la mortalitat per accident de trànsit del 62,5%, una xifra que supera l’objectiu fixat per la Unió Europea
- Del 20 de juliol al 23 d’agost el tràiler itinerant de l’exposició ha visitat 34 poblacions catalanes
L’exposició itinerant que el Servei Català de Trànsit (SCT) ha posat en marxa aquest estiu 2010 “A Catalunya reduïm accidents cada dia. Tu ho fas possible” ha rebut un total de 28.534 visites en la seva ruta per 34 poblacions d’arreu de Catalunya, del 20 de juliol al 23 d’agost.
L’SCT valora molt positivament la bona resposta de la ciutadania davant aquesta acció de conscienciació amb la qual s’ha pretès mostrar quina ha estat l’evolució dels comportaments i les actituds de la ciutadania en la darrera dècada respecte a la seguretat viària i als accidents de trànsit.
La campanya, que s’ha desenvolupat a través d’un tràiler, ha fet referència al canvi cultural produït a la societat catalana en matèria de seguretat viària i també a la notable reducció de la sinistralitat des de l’any 2000, quan es van assumir les competències de trànsit a tot el territori català. A dia d’avui, aquesta reducció és del 62,5%, una xifra que supera amb escreix l’objectiu fixat per la Unió Europea de reduir en un 50% els morts per accident de trànsit en la dècada 2000-2010.
La inauguració de l’exposició, al 20 de juliol passat a Barcelona, va anar a càrrec del conseller del departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, i el director de l’SCT, Josep Pérez Moya.
El conseller Saura va destacar que “aquesta exposició té l’objectiu que la gent es conscienciï sobre el fet que la seva conducta és fonamental per garantir la seguretat dels altres i també la seguretat en general a la carretera”.
RECORREGUT DE LA CAMPANYA
La setmana del 20 al 25 de juliol el tràiler itinerant va fer parada a 5 poblacions de la demarcació de Barcelona. El trajecte va iniciar-se a Barcelona, on va rebre 900 visites entre dimarts 20 i sobretot dimecres 21 de juliol. El dijous 22 va aturar-se a l’Hospitalet de Llobregat, on van apropar-s’hi 915 persones. El divendres 23 va desplaçar-se fins a Sabadell i va aconseguir 825 visites. Finalment, i pel que fa al cap de setmana, l’exposició itinerant i les activitats que l’acompanyen van aconseguir la participació de 650 persones a Terrassa i de 715 a Vilafranca del Penedès.
Així doncs, les més de 4.000 visites de la primera setmana de recorregut van començar a constatar l’èxit d’aquesta acció de conscienciació en la qual hi van poder participar de manera activa tant adults com nens. Entre les activitats exteriors que van tenir millor acollida destaquen les dels dibuixos i els arnesos, i, a l’interior del tràiler, hi va haver una predilecció per l’exposició de les gràfiques i els jocs interactius. Els més menuts van mostrar un alt nivell de conscienciació en matèria de seguretat viària.
El tràiler itinerant va visitar des del 26 de juliol a l’1 d’agost 7 poblacions catalanes, en la que va ser la seva segona setmana de recorregut. En concret, va fer parada a: Valls on va rebre 915 visites, Lleida on es van produir 630 visites, Vielha on van visitar el tràiler 575 ciutadans, Tàrrega, en què hi va haver 825 visites, i Igualada on es van produir 715 visites. Durant el cap de setmana el tràiler va parar dissabte a Manresa (1.200 visites) i diumenge a Berga (1.050 visites). Les més de 5.900 visites de la segona setmana de recorregut van continuar constatat la bona acceptació del tràiler per part de la ciutadania.
La campanya “A Catalunya reduïm accidents cada dia. Tu ho fas possible” va visitar 7 poblacions catalanes més la setmana del 2 al 8 d’agost, en la que va ser la tercera setmana de recorregut. En concret, de dilluns a divendres va fer parada a: La Seu d’Urgell, on va rebre 675 visites; a Puigcerdà, on s’hi van acostar 980 ciutadans; a Vic, on hi va haver 855 visites; a Girona, on van pujar al tràiler 835 persones i a Olot, on hi va haver 694 visites. El cap de setmana el tràiler va aturar-se primer a Figueres i després a Palamós i a ambdues poblacions es van superar el miler de visitants.
Tot i que en algunes poblacions el temps no va acompanyar, la tercera setmana de recorregut de la campanya, amb més de 6.000 visites, va continuar consolidant l’èxit de la iniciativa de l’SCT.
El tràiler itinerant va visitar la setmana del 9 al 15 d’agost unes altres 7 poblacions catalanes de les 34 previstes, en la que va ser la quarta setmana de recorregut. En concret, de dilluns a divendres va fer parada a: Sant Feliu de Guíxols, on va rebre 350 visites; a Vilassar de Mar, on s’hi van acostar 435 ciutadans; Arenys de Mar, on hi va haver 1.000 visites; a Blanes, on van pujar al tràiler 700 persones i a Mataró, on hi va haver 1.200 visites. El cap de setmana el tràiler va aturar-se primer a Badalona, on va rebre 800 visites; i finalment a Sitges, on hi van haver 1.300 visitants. Aquesta població del Garraf ha estat el municipi que ha tingut més afluència de públic des que es va posar en funcionament l’exposició itinerant.
La costa i la platja van ser les protagonistes de la quarta setmana de recorregut de la campanya, que va rebre més de 5.700 visites. Hi va haver persones, sobretot infants, que van repetir l’experiència de visitar el tràiler, situat a la sorra de la platja. La pluja i les tempestes d’estiu també van fer acte de presència en alguns dels municipis d’aquesta setmana, en el quals malauradament el nombre de visites va ser menor.
Finalment, el tràiler itinerant de la campanya ha visitat des del passat dia 16 fins ahir, 23 d’agost, 8 poblacions més. En l’últim tram de recorregut el tràiler va fer parada, de dilluns 16 a dijous 19, a: Sant Carles de la Ràpita, on va rebre1.100 visites; a Torredembarra, on s’hi van acostar975 ciutadans; a Tarragona, on hi va haver 825 visites; i a Reus, on van pujar al tràiler 900 persones. Divendres i dissabte el tràiler va estar ubicat a Cambrils, on va rebre 800 visites el primer dia i 915 el segon. Diumenge, a Amposta, on es va haver de restringir l’horari habitual de visita, s’hi van acostar 370 visitants i, finalment, a Cubelles, on es va tancar el recorregut de la campanya, el dia 23 d’agost, van pujar el tràiler 875 persones. Així doncs, la campanya va sumar els darrers dies més de 6.700 visites.
ACTIVITATS DE LA CAMPANYA
Per desenvolupar la campanya, a l’interior del tràiler es va establir un circuit estructurat amb espais diferenciats per a totes les activitats/eixos de la campanya:
- gràfics sobre l’evolució de la sinistralitat a la xarxa viària catalana des de l’any 2000 en relació amb els factors principals de l’accidentalitat com són la velocitat, l’alcohol i els sistemes de seguretat passiva;
- exposició fotogràfica sobre el canvi actitudinal en relació amb el trànsit d’aquesta darrera dècada;
- joc mecànic de preguntes i respostes sobre seguretat viària;
- jocs interactius sobre seguretat viària;
- projecció d’un vídeo documental amb el testimoniatge de diverses persones anònimes –accidentats, familiars d’accidentats, policies, professionals del transport, joves, gent gran, etc.– que reflexionen sobre la seguretat viària i l’accidentalitat.
A més, a l’espai exterior del tràiler els més menuts que van visitar l’exposició van poder fer activitats de psicomotricitat relacionades amb la seguretat viària i també van tenir la possibilitat d’escriure missatges vinculats al trànsit.
1