1. Un dels objectius del programa Emmarca’t de la Secretaria de Política Lingüística és l’augment de l’ús del català en els productes i serveis del sector automobilístic


Set marques de la indústria automobilística han publicat en català manuals d’instruccions dels seus vehicles. Ja es poden consultar i descarregar els manuals de 63 turismes als webs de Cupra, Ford, Lexus, Mazda, Seat, Tesla i Toyota. El Departament de Cultura, a través de la Secretaria de Política Lingüística, manté contacte amb els principals fabricants per ampliar l’ús del català en els productes i serveis. Seat va ser la primera marca a oferir els manuals en català i actualment hi té disponibles en línia totes les versions de vehicles fabricats a partir de 2018. Mazda ha traduït els manuals de totes les últimes versions de cotxes; la marca esportiva del Grup Seat, Cupra, ofereix en català quatre dels cinc models, és a dir, el 80 % de la flota; i Tesla ofereix en català quatre dels sis models venuts a Europa. Les marques del grup Toyota són les que tenen, en nombres absoluts, més models amb manuals en català en línia: Lexus, la divisió de vehicles de luxe, amb nou models, i Toyota, amb vint-i-sis, entre els quals hi ha els populars Corolla i Yaris.

Ford es va comprometre amb la Secretaria de Política Lingüística a oferir els manuals en línia en català dels nous dissenys apareguts al mercat a partir de 2021 i, de moment, tenen a disposició la guia del Ford Puma. Tant aquesta marca americana com la coreana SsangYong han publicat en català la cartera de serveis i la guia de servei comuna als seus models, amb les informacions relatives a les garanties, l’assistència, el manteniment i les reparacions.

La incorporació de la llengua catalana als webs, els sistemes d’infoentreteniment i els manuals en versió impresa continuen sent grans reptes del sector, però els seixanta-tres manuals en línia representen un bon indicador de progrés en aquest àmbit. La consulta dels manuals en català i l’interès i demanda dels clients d’aquests textos és un estímul clau perquè l’oferta en català creixi en aquests productes i serveis.

La Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura impulsa el programa Emmarca’t amb l’objectiu que grans marques de 38 sectors diferents que operen a Catalunya augmentin l’ús del català en els productes i serveis que ofereixen als clients. Un dels sectors objecte del programa és l’automobilístic. La Secretaria de Política Lingüística manté contacte amb totes les marques associades a l’ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions) perquè ofereixin en català els manuals d’usuari, les aplicacions mòbils, els sistemes d’infoentreteniment, les pàgines web i les xarxes socials de les marques i dels concessionaris, la documentació contractual, els catàlegs d’oferta i la publicitat, entre d’altres.