De l’1 de setembre al 13 d’octubre la Filmoteca de Catalunya dedica un cicle a l’ofici del muntatge cinematogràfic. La retrospectiva es compon de 18 films rellevants en l’evolució d’aquesta tècnica, un documental sobre Pablo G. Del Amo (el muntador amb més prestigi del cinema espanyol) i una taula rodona, organitzada amb la col·laboració de l’Acadèmia del Cinema Català, que comptarà amb la participació dels muntadors Manel Almiñana, Bernat Aragonès, Amat Carreras, Frank Gutiérrez. Aquest acte tindrà lloc el dimarts 28 de setembre a les 19 hores.
L’art del muntatge és un dels més creatius i alhora menys reconeguts del cinema atès que la majoria de vegades el muntatge ideal és el que passa desapercebut. A nivell tècnic, el muntatge, considerat l’únic art inclòs en el cinema que és propi del setè art (a diferència del guió, fotografia, música, etc.), també ha experimentat un progrés considerable des de la clàssica moviola o la taula de muntatge electrònic als programes d’edició digital, que permeten treballs més complexos, ràpids i precisos.
La selecció de films que es projectaran a la Filmoteca reuneix noms claus del muntatge com són Sergei M. Eisenstein, un dels primers teòrics en investigar els efectes del muntatge en l’espectador; Henri Colpi, que va inaugurar una nova concepció del temps cinematogràfic amb Hiroshima mon amour, o Walter Murch, guanyador de tres Oscars i un dels grans innovadors contemporanis. Tampoc no hi poden faltar dos films d’Orson Welles (el clàssic Citizen Kane i l’experimental Fraude) o la contraposició entre els ritmes sincopats de Bonnie & Clyde (Arthur Penn) o JFK (Oliver Stone) i el majestàtic pla-seqüència amb el qual culmina De profesión: reportero (Michelangelo Antonioni).
EL MUNTATGE: ART I OFICI
|
Hiroshima mon amour. Alain Resnais, 1959. França. VOSE
|
1 (17:30) i 4 (22:15) setembre
|
|
La llegenda del temps. Isaki Lacuesta, 2006. Catalunya. VE
|
1 (22:00) i 5 (19:00) setembre
|
|
Lo viejo y lo nuevo. Sergei M. Eisenstein, 1929. URSS. Muda, amb rètols en castellà.
|
2 (22:00) i 13 (19:30) setembre
|
|
Fraude. Orson Welles, 1973. Fr.-Iran-RFA. VOSE
|
3 (19:30) i 14 (22:00) setembre
|
|
JFK. Oliver Stone, 1991. EUA. VOSC
|
6 (19:30) i 11 (21.00) setembre
|
|
El paciente inglés. Anthony Minghella, 1996. EUA. VOSE
|
8 (21:00) i 10 (19:30) setembre
|
|
En la ciudad de Sylvia. José Luis Guerin, 2007. Catalunya-Fr. VOSE
|
17 (22:00) i 20 (19:30) setembre
|
|
La conversa. Francis F. Coppola, 1974. EUA. VOSC
|
20 (22:00) i 21 (19:30) setembre
|
|
El buscavidas. Robert Rossen, 1961. EUA. VOSE
|
22 (19:30) i 23 (22:00) setembre
|
|
El color del dinero. Martin Scorsese, 1986. EUA. VOSE
|
22 (22:00) setembre i 8 (19:30) octubre
|
|
Notre Musique. Jean-Luc Godard, 2004. França-Suïssa. VOSE
|
24 (19:00) i 27 (22:00) setembre
|
|
Apocalipsis Now. Francis F. Coppola, 1979. EUA. VOSE
|
24 (20:30) i 26 (19:00) setembre
|
|
Melodías de Broadway. Vincente Minnelli, 1953. EUA. VOSE
|
25 (19:30) setembre i 5 (22:00) octubre
|
|
Moulin Rouge. Baz Lurhmann, 2001. EUA. VOSE
|
25 (21:45) setembre i 13 (21:45) octubre
|
|
Pablo G. Del Amo: un montador de ilusiones. Diego Galán, 2005. Espanya. VE
|
26 (22:30) setembre
|
|
Bonnie & Clyde. Arthur Penn, 1967. EUA. VOSE
|
28 (19:00) setembre
|
|
De profesión: reportero. Michelangelo Antonioni, 1975. It.-Esp.-Fr.VOSE
|
6 (19:30) i 9 (21:45) octubre
|
|
Ciutadà Kane. Orson Welles, 1941. EUA. VOSC
|
10 (19:30) i 11 (19:30) octubre
|
|
El mirall. Andrei Tarkovsky, 1975. URSS. VOSC
|
12 (22:00) i 13 (19:30) octubre
|
Més informació: http://www.gencat.cat/cultura/filmoteca



