Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

Trobades de negocis virtuals sota el nom d¿eBusiness With a Corea del Sud,

El Departament d'Acció Climàtica connecta les empreses catalanes amb responsables de cadenes de supermercats líders de Corea del Sud, Japó i Xina

query_builder   15 desembre 2022 10:44

event_note Nota de premsa

El Departament d'Acció Climàtica connecta les empreses catalanes amb responsables de cadenes de supermercats líders de Corea del Sud, Japó i Xina

·A través de les Antenes Prodeca, s’han organitzat set ‘eBusiness With’, una modalitat de trobades de negoci virtuals, a Corea del Sud, Japó i Xina, que posen en contacte l’empresa catalana amb els caps de compra de cadenes de venda al detall líders als mercats de destí

Les empreses catalanes d’aliments i begudes tenen l’oportunitat de presentar els seus productes als responsables de compra de cadenes de supermercats d’aquests mercats estratègics

Els eBusiness With s’emmarquen en pla de treball de Prodeca de promoure la diversitat de l’oferta del sector agroalimentari de Catalunya en mercats

Trobades de negocis virtuals sota el nom d’eBusiness With a Corea del Sud
Trobada de negocis virtual amb Corea del Sud
{"name":"2022/12/15/10/40/58504e21-0bc0-49e9-b842-b28ce25fb8b4.jpg","author":"DACC","type":"0","location":"0","weight":"339583"}

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, a través de les Antenes Prodeca als mercats de destí, organitza trobades de negocis virtuals sota el nom d’eBusiness With a Corea del Sud, Japó i Xina. D’aquesta manera, les empreses catalanes d’alimentació i begudes tenen l’oportunitat de presentar els seus productes als responsables de compra de diverses cadenes de supermercats d’aquests mercats estratègics.

Entre octubre i desembre Prodeca ha organitzat set eBusiness With amb l’objectiu d’establir un primer contacte entre els caps de compra de les principals cadenes de retail en aquests mercats i les empreses catalanes perquè puguin presentar els seus productes amb l’objectiu que aquests s’incorporin als lineals dels establiments. Les trobades de negoci, que es perllongaran fins a l’inici de 2023, són amb les següents cadenes de supermercats:

  1. eBusiness With Hyundai Green Food – Corea del Sud
  2. eBusiness With Vino-H – Corea del Sud
  3. eBusiness With Meidi-Ya – Japó
  4. eBusiness With Aeon – Caférrant– Japó
  5. eBusiness WithQingtian Macro Import & Export Trade – Xina
  6. eBusiness With Shanghai Kingfoods Condiment – Xina
  7. eBusiness With Anhui Haojiushiguang Trading – Xina

eBusiness With és una modalitat de promoció comercial de Prodeca orientada a difondre la diversitat de l’oferta del sector agroalimentari de Catalunya a les principals cadenes de retail dels mercats estratègics a través de reunions virtuals. A través de la captació dels interessos comercials dels diferents retailers, Prodeca posa a disposició dels compradors totes aquelles empreses catalanes interessades a entrar en el mercat en qüestió amb la finalitat que el comprador pugui fer una tria i reunir-se amb les empreses amb potencial per tal de generar negoci.

Les companyies internacionals participants són líders als seus mercats i compten amb una àmplia xarxa de centres de distribució al seu país, així com botigues d’alimentació i begudes especialitzades. És el cas de Hyundai Green Food (filial del conglomerat Hyundai Motor Group amb diversos negocis vinculats al sector agroalimentari, com per exemple Food Service, distribució B2B, retail i restauració), VINO-H (companyia que deriva, precisament, del holding empresarial de Hyundai Green Food i que compta amb establiments de restauració i supermercats premium), Meidi-Ya (cadena de supermercats gourmet considerada com una de les de més prestigi al Japó), Caférrant (cadena de supermercats del grup japonès AEON especialitzat en la importació de productes gourmet), Kingfood Condiment (pioners de l'alimentació internacional a Xina dedicats a la gran distribució, les botigues gourmet i el canal online), Anhui Haojiushiguang Trading (empresa d’importació a la Xina que compta amb una estratègia de venda multicanal amb diversos establiments de conveniència -convenience Store-, supermercats O2O -online-to-offiline- i plataformes online) o Qingtian Macro Import & Export Trade (empresa d’importació xinesa amb una àmplia cartera de productes importats i una xarxa de canals de venda de supermercats, venda online y O2O).

La participació de les empreses catalanes participants depèn de l’interès i les necessitats comercials del comprador: així, partint dels productes més demandats per als responsables de les cadenes de supermercats internacionals participants, entre els productors catalans s’hi poden trobar cellers de vi i cava, elaboradors d’oli d’oliva i empreses del sector Fine Food o multiproducte com melmelades, dolços, xocolates, formatges, conserves, olives, cafè, snacks, o fruits secs, entre d’altres.

Prodeca ja ha tancat les inscripcions dels eBusiness With i ha presentat els perfils i productes de les empreses catalanes als importadors internacionals. Un cop confirmat l'interès per part del comprador, Prodeca agendades reunions B2B a través d'una plataforma digital i facilita alhora l’enviament de mostres de les empreses catalanes seleccionades a cada empresa de destí i que, amb l’acompanyament de personal de l’antena, els importadors els tenen a disposició i els poden veure in situ i tastar durant les reunions B2B.

Les xifres d’inscripció de les empreses catalanes a aquestes actuacions demostren l’interès creixent que té el sector agroalimentari català per arribar a nous mercats”, explica el director de Prodeca, Ramon Sentmartí. “Aquesta és una actuació en què ens adaptem a les necessitats dels retailers internacionals, un filtre que garanteix que les reunions que finalment es realitzin puguin fructificar comercialment perquè parteix d’un interès real dels compradors. El nostre objectiu és obrir una via directa perquè els productes catalans guanyin presència a les estanteries dels supermercats d’aquests mercats estratègics i perquè les empreses catalanes estableixin relacions comercials estables amb nous socis internacionals”, ha afegit Ramon Sentmartí.

Actuació realitzada amb l’acompanyament de les Antenes-Prodeca a destí

Aquest tipus d’actuació compta amb el suport i acompanyament presencial a destí de les Antenes-Prodeca (en aquest cas les antenes de Corea del Sud, Japó i Xina) i l’enviament de mostres perquè els compradors puguin conèixer de primera mà el producte agroalimentari català per part de les empreses catalanes que ho desitgin. Prodeca assumeix les despeses d’organització d’aquestes reunions i s’encarrega de l’acompanyament i assessorament, així com de l’elaboració d’una agenda de reunions individuals en funció dels interessos dels compradors.

En línia amb el propòsit d’orientar les empreses agroalimentàries en la seva expansió internacional, Prodeca disposa d’una xarxa a través de Delegacions del Govern i Antenes-Prodeca en mercats estratègics per reforçar l’assessorament i acompanyament a les empreses que volen implementar-se o consolidar el seu rol en aquests països. La incorporació de tècnics agroalimentaris a les Delegacions del Govern d’Alemanya, Mèxic i Estats Units es complementa amb la implementació de les antenes en vuit mercats estratègics: Àfrica, Orient Mitjà, Amèrica del Sud, Corea del Sud, Xina, Japó, Taiwan i CEI (Comunitat d’Estats Independents). Es tracta de professionals amb experiència en el sector, tant en l’àmbit català com del país de destinació, a través de les quals Prodeca organitza diferents modalitats d’acotacions comercials, i donen assessorament a les empreses als mercats de destí.

Corea del Sud, una oportunitat per a les empreses catalanes

Corea del Sud és un dels mercats més importants i més dinàmics d'Àsia i que ha viscut una transformació econòmica espectacular. El sector d'aliments i begudes és particularment interessant per a les empreses catalanes, per l'alt poder adquisitiu dels 51 milions d'habitants, l'occidentalització dels gustos del consumidor i l'interès per la gastronomia i els productes europeus i mediterranis. Segons dades d’Euromonitor International Corea del Sud es va situar el 2021 com el 19è mercat mundial en consum alimentari, amb un augment del 22,3% en els últims 5 anys i una previsió de creixement per sobre del 4% anual.

El 2021 Corea de Sud va ser el 14è mercats de destí de les exportacions agroalimentàries catalanes (7è de fora la UE), amb un creixement respecte a l’any anterior del 95% en valor i un 50% en volum. Aquest pas del volum al valor ha estat una tònica en les exportacions catalanes i, en els darrers 10 anys, les exportacions han crescut un 303% en valor i un 155% en volum.

Corea del Sud és el novè consumidor mundial de porcí i la seva producció interna no és suficient per abastir la demanda existent. Això es tradueix en una gran oportunitat per a Catalunya, ja que Corea del Sud ha esdevingut el 5è mercat de destí de carn i el 2021 va augmentar un 143% en valor i un 126% en volum les exportacions catalanes d'aquest tipus de productes.

El mercat de l'oli d’oliva també és de gran interès en un país que no compta amb producció pròpia. Corea del Sud és el 10è destí de l’oli d’oliva de Catalunya (les exportacions d’olis vegetals el 2021 van créixer un 3% en valor tot i disminuir un 26% en volum). El producte s'ha popularitzat entre el consumidor final que el considera un producte saludable, de qualitat i natural.

Els productes Fine Food catalans també estan adaptats a la cultura coreana i s'ajusten bé als gustos i necessitats del consumidor. El 2021 van mantenir pràcticament el mateix valor que el 2020 (descens 0,84%) tot i disminuir prop del 20% el seu volum. En canvi, de cara el 2022, les previsions són d’un creixement destacat (els set primers mesos de 2022, respecte al mateix període de 2021, han augmentat un 72% en valor i un 27% en volum).

Per al sector vinícola s'ha de considerar que Corea del Sud és un mercat de mida reduïda, però amb un important potencial de creixement. Aquest país no compta amb producció nacional de vi de raïm i, per tant, es nodreix exclusivament de les importacions. Per a Catalunya, Corea és el 15è mercat de destí de vi i cava, amb un increment el 2021 respecte al 2020 del 71% en valor i un 34% en volum.

Japó, un país per mantenir relacions comercials estables

El Japó és la tercera economia mundial per volum de PIB, amb una població de més de 125 milions d'habitants, amb un alt poder adquisitiu i una estabilitat política considerable.

És un mercat que fins ara semblava llunyà i de difícil accés per a les empreses catalanes, però que presenta un potencial innegable i convida a mantenir relacions comercials estables, el que fa que sigui una aposta interessant per a les empreses que volen explorar la internacionalització del país i de la regió d'Àsia-Pacífic.

Les exportacions agroalimentàries catalanes són eminentment del sector carni i embotits (el 67% dels 237M€ d’aliments catalans que s’exporten són d’aquest sector), però en conjunt les exportacions catalanes creixen: el 2021 van augmentar un 13% en valor i un 28% en volum. Aquestes xifres reforcen la tendència dels darrers cinc anys, en què s’ha augmentat un 26,82% del valor i un 34% del volum exportat. Les previsions per a aquest 2022 són molt positives i, en els set primers mesos del 2022, tots els sectors creixen (excepte peix i marisc, amb una quota de mercat menor), tant en valor com en volum.

Xina, un mercat consolidat per al sector agroalimentari

La demanda d'aliments importats a la Xina està creixent entre la classe mitjana. Aquests consumidors tenen un alt poder adquisitiu i estan cada cop més exposats a les tendències internacionals, el que resulta en una demanda d'aliments importats. L'augment també es deu a l'augment del comerç electrònic i de les compres d'aliments en línia.

La Xina necessita importar prop d’una quarta part dels aliments que consumeix i, per això, el país asiàtic és un dels principals mercats de destí dels aliments i begudes catalans. L’any 2021 va ser el 1r país, fora de la Unió Europea, de les exportacions catalanes, amb 1.472M€ en valor i prop de 760.000 tones, el que representa l’11,43% i el 9,99% respectivament del total del què va exportar l’agroalimentari català a nivell mundial. En relació amb l’any 2020, les exportacions catalanes van disminuir un 16,67% en valor i un 11,53%, en valor, sobretot pel descens en les exportacions del porcí, degut a la resolució de la crisi de la pesta porcina africana.

Es preveu que la davallada de les exportacions de carn de porc continuï durant aquest 2022. De gener a setembre d’enguany, en comparació amb el mateix període de l’any 2021, les exportacions de carn catalanes a Xina han disminuït un 42,51% en valor i un 41,33% en volum, el que s’ha traduït amb un descens del 37,28% en valor i un 34,91% en volum del total agroalimentari. Altres sectors, com el Fine Food, o els olis vegetals, no obstant, han tingut creixements en valor del 42,52% i 37,02%, respectivament.

Malgrat el descens dels darrers exercicis, el mercat xinès és un dels més importants per al sector agroalimentari català i un dels que més creixement ha tingut en els darrers anys. Des del 2016, les exportacions agroalimentàries catalanes han augmentat més d’un 300% en valor i prop d’un 200% en volum, i la Xina ha passat de ser el 6è mercat internacional per als productes catalans el 2016 (un 3,8% del total exportat) al 2n mercat de destí el 2021 (amb un 11,43%).

Sobre Prodeca

Prodeca és l’empresa pública adscrita al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, de la Generalitat de Catalunya, que té per objecte la promoció dels productes agroalimentaris catalans i el suport a la comercialització i internacionalització de les empreses catalanes del sector. Facilita la participació de les empreses catalanes a les principals fires agroalimentàries internacionals i nacionals, organitza trobades amb compradors i importadors del sector, ofereix programes de suport en comercialització i iniciació a l'exportació, elabora i implementa estratègies de posicionament de producte i de promoció de la marca Catalunya agroalimentària, fa assessorament en diversificació i consolidació comercial a països tercers, prepara informes de mercats i tendències, disposa d’eines d’autodiagnosi i d’anàlisi d’oportunitats en comercialització i internacionalització per a les empreses del sector, entre altres activitats.

Prodeca treballa coordinadament amb les associacions professionals, entitats i agents que intervenen en la promoció, comercialització i internacionalització agroalimentària, i participa en iniciatives relacionades amb la gastronomia catalana i la Dieta Mediterrània, com a eines de valorització i millora del posicionament dels nostres productes i empreses, a Catalunya i al món.



1  

Imatges

Trobades de negocis virtuals amb responsables de compres de cadenes de supermercats de Corea del Sud

Trobades de negocis virtuals amb responsables de compres de cadenes de supermercats de Corea del Sud 339583