1. Tindrà lloc demà divendres, 16 de desembre, al Cibernàrium de Barcelona


Imatge{"name":"2022/12/15/12/04/2d88b4bd-317b-4c5f-874d-347943d07d50.jpg","author":"Videojocs","type":"0","location":"0","weight":46304}

L’Institut de Seguretat Pública de Catalunya, el Departament d’Igualtat i Feminismes i el Departament de Cultura, a través de la Direcció General d’Innovació i Cultura Digital, organitzen la ‘Jornada sobre violències masclistes en entorns digitals i videojocs’, que tindrà lloc demà divendres, 16 de desembre, de 9 a 14 hores, al Cibernàrium de Barcelona. L’objectiu de la trobada és sensibilitzar i difondre coneixement sobre les violències masclistes que es produeixen en els entorns digitals, especialment en els videojocs. Obriran la jornada la directora de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, Marta Roca Fina; la directora general d’Innovació i Cultura Digital, Marisol López Vicente, i la directora general per a l’Erradicació de les Violències Masclistes, Laia Rosich Solé.

Conduïda per Marina Amores, comunicadora especialitzada en videojocs i gènere, la jornada comptarà amb la participació de Estíbaliz Linares, treballadora social; Paz Lloria, catedràtica de Dret Penal; Eurídice Cabañes, codirectora d’ARSGAMES i filòsofa; Marta Trivi, periodista de videojocs; Alba Molas, dissenyadora a Gameloft; Laura González, organitzadora de l’Indie Dev Day i una representant de FemBloc, entitat especialitzada en abordatges feministes de les violències digitals.

La jornada inclourà un conjunt de ponències sobre la vinculació entre violències masclistes i dret penal en entorns digitals, dades sobre l’assetjament als videojocs, les realitats masclistes digitals i diverses experiències de dones professionals de la indústria del videojoc.

Tradicionalment els videojocs s’han considerat un món majoritàriament masculí, tant pel que fa a la composició de la seva indústria com pels seus jugadors, i pels estereotips de gènere amb què estan construïts els personatges i arguments dels jocs. Però, segons un estudi de l’empresa d’anàlisi de mercat GFK de l’any 2021 sobre el consum digital a Catalunya, un 47% dels usuaris de videojocs a Catalunya són dones. Per això, la creació de fòrums i de campanyes de comunicació són fonamentals per a sensibilitzar contra les violències masclistes digitals.

Entre d’altres iniciatives, els departaments de Cultura i d’Igualtat i Feminismes i l’escola IED Barcelona han col·laborat durant el 2022 en una campanya per a la sensibilització envers les violències masclistes digitals amb la creació per part d’estudiants de disseny d’un conjunt de pòsters que s’han distribuït en diversos actes vinculats al món del videojoc.

En la mateixa línia, els mateixos departaments van organitzar, en el marc de l’exposició del Palau Robert ‘Nova Pantalla. El videojoc a Catalunya’, una taula rodona sobrela diversitat de gènere i el col·lectiu LGTBIQ+ en el món del videojoc on van participar representants de FemDevs, Dones Tech, Indie Dev Day i professionals del sector.

Aquestes actuacions s’apleguen sota el paraigua de la Taula del Videojoc, espai de concertació entre l’ecosistema del videojoc i la Generalitat de Catalunya. L’objectiu d’aquesta Taula és desenvolupar durant els propers anys polítiques encaminades a l’enfortiment de l’ecosistema català del videojoc.

A més, amb motiu del passat 25N, Dia Internacional per a l'eliminació de la violència envers les dones, el Departament d’Igualtat i Feminismes va organitzar a Amposta la jornada ‘Els reptes de l’abordatge de les violències masclistes digitals’. Més d’un centenar de persones es van aplegar per treballar entorn la llei 17/2020, la qual comporta novetats importants a nivell legislatiu, ampliant en noves formes i àmbits respecte a l’anterior llei, com ara la incorporació de les violències masclistes digitals com a nou àmbit i forma de violència masclista.