Delegació a la Catalunya Central

D'esquerra a dreta, Elena Roca Rosés, directora dels Serveis Territorials d'Interior a la Catalunya Central; Montse Barniol Carcasona, delegada del Govern a la Catalunya Central, i Ramon Lamiel i Villaró, director del Servei Català de Trànsit.

El Servei Català de Trànsit amplia les subvencions als Ens locals per promoure una mobilitat més segura i sostenible en l'àmbit urbà

query_builder   21 desembre 2022 07:59

event_note Nota de premsa

El Servei Català de Trànsit amplia les subvencions als Ens locals per promoure una mobilitat més segura i sostenible en l'àmbit urbà

Amb una ampliació de 5 milions d’euros, es destinarà un total de 10 milions per a mesures de foment de la mobilitat segura i sostenible

El Servei Català de Trànsit amplia amb 5 milions d’euros més, el crèdit inicial de 5 milions d’euros en subvencions als Ens locals per promoure una mobilitat més segura i sostenible en l’àmbit urbà. Per talde donar impuls a les mesures recollides en el Pacte Nacional per a una Mobilitat segura i sostenible, des del Departament d’Interior -mitjançant el Servei Català de Trànsit- s’ha establert per primera vegada un programa de subvencions per afavorir que els Ajuntaments, les mancomunitats de municipis i les entitats municipals descentralitzades de Catalunya que tinguin un màxim de població de 50.000 habitants, desenvolupin actuacions vinculades a la mobilitat segura, sostenible i intel·ligent, impulsin la pacificació del trànsit i aconsegueixin una reducció de l’accidentalitat en l’entorn urbà.

El passat mes d’agost, l’SCT va obrir la convocatòria a la qual s’hi van presentar 226 ajuntaments. D’aquests, 122 complien els requisits per l’atorgament de la subvenció, però només 43 eren els adjudicataris provisionals, ja que s’esgotava l’import màxim inicial de cinc milions d’euros de la subvenció. Així doncs, vista la quantitat de municipis presentats, la qualitat dels projectes i que molts dels municipis quedaven fora de la convocatòria, l’SCT- d’acord amb les seves disponibilitats pressupostàries - ha acordat ampliar el crèdit de l’import inicialment destinat a la subvenció amb 5 milions d’euros més. D’aquesta manera, es podrà dur a terme fins a un total de 91 projectes amb propostes de mobilitat segura, sostenible i accessible.

El 35% de les víctimes mortals de trànsit tenen lloc en l'àmbit urbà

Els pobles i ciutats, a causa de la concentració humana i el gran nombre de desplaçaments que realitzen diàriament els seus habitants, tenen un alt risc de ser l’escenari d'algun tipus de sinistre viari. A més, són espais limitats on conflueixen i conviuen els diferents usuaris de la via pública com són els vianants, ciclistes, persones usuàries de vehicles de mobilitat personal, vehicles particulars, comercials i vehicles de transport públic. Cal tenir en compte que a Catalunya (2021), el 35% de les víctimes mortals de trànsit va tenir lloc en l'àmbit urbà. Per tal de reduir el 15% de les víctimes mortals que preveu el Pla de Seguretat Viària 2021-2023, les actuacions en l’àmbit urbà són imprescindibles.

Des del Servei Català de Trànsit, tenim diferents línies de col·laboracióamb els municipis per tal de dur a terme polítiques locals de seguretat viària, i en concret, establim convenis de col·laboració amb els municipis i amb les seves policies locals: per a la cessió de cinemòmetres, d’alcoholímetres, tests de drogues i la realització de campanyes de formació i educació viària. També com a estratègia de lluita contra l’accidentalitat en l'àmbit urbà, tenim una línia de suport als municipis per a l’elaboració dels plans locals de seguretat viària (PLSV) i treballs tècnics de seguretat viària. Els PLSV són instruments tècnics, on s’estableixen una sèrie de mesures a executar per tal de millorar els entorns urbans i fer-los més segurs, així com per impulsar una mobilitat més sostenible, mentre que als Treballs tècnics de seguretat viària s’aborden problemàtiques concretes com són l’establiment de mesures de pacificació del trànsit (en travesseres i en entorns concrets), la millora de la seguretat viària en entorns escolars, el foment de la mobilitat activa o l’ordenació de polígons industrials i urbanitzacions, entre d’altres.

Per tal de donar impuls a la implantació de les mesures establertes als PLSV i als Treballs tècnics de seguretat viària, és important donar un impuls econòmic als municipis. Per aquest motiu s’ha posat en marxa aquesta nova línia de subvencions per a una mobilitat segura i sostenible i per a la reducció de la sinistralitat en els municipis de Catalunya.

Conclusions

· Les subvencions finançaran actuacions per a una mobilitat més segura i sostenible a tot Catalunya.

· Els ajuts de l’SCT permetran finançar inversions per a la pacificació del trànsit, la reducció de la sinistralitat, l’accessibilitat i la mobilitat activa. També es subvencionaran actuacions per afavorir la mobilitat elèctrica i, per tant, la reducció d’emissions.

· Aquesta aportació econòmica del Servei Català de Trànsit permetrà dur a terme diferents intervencions en 91 municipis de Catalunya

· Es financen projectes de micropobles com Argençola, Vallcebre, Guixers, Llobera o Riner, capitals de comarca com Moià, viles com Navarcles, Sant Joan de Vilatorrada o Taradell i, en altres punts de Catalunya ciutats metropolitanes com Gavà o Sant Just Desvern per exemple.

· Les principals intervencions subvencionades que contenen els projectes presentats pels municipis són les que es mostres en el gràfic adjunt.

Principals actuacions subvencionades{"name":"2022/12/21/07/46/9b691e82-991d-4c57-be7d-a2d4fe2608a0.png","author":"SCT","type":"0","location":"0","weight":26455}

· De la mostra de projectes analitzats, en el 66% dels casos la intervenció es produeix en travesseres i el 63% dels projectes contenen intervencions per a la millora dels itineraris de vianants accessibles i, molt especialment, en les travesseres.

· Destacar també un grup d’intervencions que figuren en el 30% dels projectes: les ampliacions de voreres, la semaforització per als vehicles i l’execució de camins per vianants i carrils bicicletes. Aquest grup d’intervencions són una aposta clara per la mobilitat activa i la seguretat viària, especialment dels vianants.

· Finalment destacar també les intervencions sobre el trànsit de vehicles que figura en el 16% dels projectes i que pretenen reduir la velocitat dels vehicles privats, limitar l’ús del vehicle privat i promoure, en tot cas, la mobilitat del vehicle elèctric.

Actuacions Catalunya Central (i resta de la comarca de l'Anoia)

Actuacions a la Catalunya Central{"name":"2022/12/21/07/47/3b78a8dc-a7b9-463c-b93b-ce0067990bc4.png","author":"SCT","type":"0","location":"0","weight":121740}