Empresa i Treball

Regals de Nadal

Empresa i Treball preveu que els comerços catalans facturin aquesta campanya de Nadal un 10% més que l'any passat

query_builder   21 desembre 2022 10:29

event_note Nota de premsa

Empresa i Treball preveu que els comerços catalans facturin aquesta campanya de Nadal un 10% més que l'any passat

  1. Aquests resultats poden ajudar a compensar la reducció de marges derivada de l’increment de costos comercials i energètics

El Departament d’Empresa i Treball preveu que els comerços catalans facturin aquest Nadal un 10% més que en la campanya de l’any passat. Aquesta és la previsió més destacable amb la que treballa la Direcció General de Comerç de cara al període nadalenc i que, en conjunt, fan que Nadal es vegi “amb il·lusió malgrat la incertesa”, en paraules del director general, Jordi Torrades i Aladrén. Així mateix, la previsió és que el nombre de persones contractades s’apropi a xifres del 2019, el darrer Nadal abans de l’esclat de la Covid-19.

Torrades considera que les previsions d’ingressos s’han de valorar de manera equilibrada, ja que “aquest creixement durant els mesos de novembre, desembre i gener pot servir per a compensar la reducció dels marges comercials que es deriva de la pujada dels costos energètics i de les mercaderies”. Unes despeses que afecten tots els comerços, si bé el grau d’afectació és desigual en funció de l’àmbit en què operen. El sector alimentari és dels més afectats: malgrat que fins a l’octubre les seves vendes havien crescut un 8,9% respecte a l’any passat, la pujada de costos acaba situant el resultat en un -0,2%. Però en el sentit contrari, els establiments d’equipament de la persona aconsegueixen retenir un increment del 12,4% en el mateix període respecte a 2021, ja amb els sobrecostos aplicats.

En qualsevol cas, tot i que des de Comerç es constata que les famílies tenen enguany un pressupost lleugerament superior, un context mundial marcat pels costos energètics, la inestabilitat geopolítica, la inflació i el risc de la recessió econòmica convida a la prudència també en matèria de consum. En conseqüència, el director general considera que “el context ens portarà una campanya nadalenca marcada per la racionalització” en el comportament de compra, amb un major aprofitament d’ofertes i promocions, una reducció de la compra per impuls i la priorització de la llar per sobre de la restauració, entre altres pràctiques.

La digitalització segueix avançant

Pel que fa a les dades sobre els canals de venda, aquestes mostren una certa estabilització, després de la pandèmia. Per exemple, l’explosió del comerç online, ben lògica tenint en compte les restriccions imposades per l’emergència sanitària, derivarà en una situació més equilibrada, on la venda online i entrega a domicili cedirà terreny als canals tradicionals.

“Però això no significa que l’e-commerce i la digitalització dels comerços pel que fa a la seva operativa s’aturi: tot el contrari”, alerta el director general. De fet, les últimes dades de l’Idescat mostren la bona salut del món digital en l’àmbit del comerç: el 57,1% de la població catalana ha adquirit algun producte per internet els últims tres mesos. Això contrasta amb el fet que només 4 de cada 10 comerços catalans de més de 10 treballadors estan venent productes en línia.

És per tot això que Torrades valora els ajuts que el Consorci de Comerç, Artesania i Moda ha posat recentment en marxa i que, dotats amb Fons Next Generation, pretenen incidir en una transformació digital del sector enfocada no només als canals de venda sinó també a la seva operativa. Aquestes subvencions, adreçades tant a pimes comercials com a associacions o entitats del sector, “volen suposar ser un salt exponencial en la incorporació d’eines digitals per part del comerç català”.


Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

  1. Twitter: @empresacat | @treballcat| @ccamcat
  2. Facebook: Empresa | Treball | CCAM
  3. Linkedin: Empresa | Treball
  4. Youtube: Empresa | Treball