Territori

mini

Aprovat inicialment el planejament de la Terminal Logística Intermodal del Port de Barcelona

query_builder   22 desembre 2022 10:00

event_note Nota de premsa

Aprovat inicialment el planejament de la Terminal Logística Intermodal del Port de Barcelona

  1. Ordenarà el desenvolupament ferroviari de l’àrea sud del Port, de 68 hectàrees de superfície, habilitant un total de 6 terminals i incrementant l’eficiència, competitivitat i sostenibilitat de la infraestructura
  2. Es crearan 20,8 hectàrees de nous espais públics verds i el Corredor Verd Parc Agrari del Llobregat-Parc de Montjuïc, una xarxa d’itineraris que connectarà les àrees logístiques i els espais naturals
  3. En els propers dies, el Pla director urbanístic (PDU) se sotmetrà a informació pública i a audiència amb els ajuntaments afectats


La Terminal Logística Intermodal del Port de Barcelona, amb 68 ha d’extensió, s’ubicarà a la part sud del recinte portuari.
La Terminal Logística Intermodal del Port de Barcelona, amb 68 ha d’extensió, s’ubicarà a la part sud del recinte portuari.
{"name":"2022/12/21/10/52/ea002522-7b65-4746-b6f0-da2195c797f6.jpg","author":"port de Barcelona","type":"0","location":"0","weight":287151}



La Comissió de territori de Catalunya, presidida pel conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, ha aprovat inicialment el Pla director urbanístic (PDU) de la Terminal Logística Intermodal del Port de Barcelona. És l’instrument a través del qual s’ordenarà el desenvolupament ferroviari de l’àrea sud del Port, concebuda com un node de 68 hectàrees de superfície, amb 6 terminals i que ha de formar part del Corredor Mediterrani.

La Terminal Logística Intermodal inclourà una terminal de ferroutage, una terminal de recepció i expedició i una altra de càrrega i descàrrega, ubicades totes elles a l’antiga llera del riu Llobregat, i una terminal de recepció i expedició paral·lela al curs actual del riu, denominada Terminal Nou Llobregat. El projecte, que impulsa el Port de Barcelona, ha estat treballat amb els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat i amb Barcelona Regional.

Les infraestructures que preveu aquest Pla director, juntament amb les altres existents en l’entorn -la terminal ferroviària de BEST al Moll Prat i la Terminal C d’expedició i recepció, ja construïdes i operatives- conformaran un node ferroviari molt potent. Tindrà 6 terminals, que donaran servei al Port de Barcelona i al seu entorn: la Zona Franca de Barcelona, el Polígon Pratenc i les indústries ubicades al Baix Llobregat i al sud de Barcelona. Aquest node facilitarà l’entrada i sortida, d’una forma més sostenible i eficient, dels tràfics maritimoterrestres i terrestres-marítims, però també dels tràfics terrestres-terrestres.

Més de 20 hectàrees de nous espais verds

El PDU inclou també la regulació i ordenació urbanística dels espais afectats per les noves infraestructures. Es crearan 20,8 hectàrees de nous espais públics verds i el Corredor Verd Parc Agrari del Llobregat-Parc de Montjuïc, una xarxa d’itineraris que connectaran les diferents àrees logístiques i portuàries i els espais naturals. Aquest PDU és el primer pas per aprofitar l’espai que ha de deixar lliure l’estació del Morrot, un cop estigui en funcionament el node ferroviari del Port, millorant la relació ciutat-port, connectant amb la Marina del Prat Vermell i descongestionant Montjuïc.

Així mateix, està previst integrar paisatgísticament el pas de les infraestructures mitjançant corredors verds que actuïn de coixí. D’aquesta manera es garantirà la integració territorial de les noves infraestructures i la funció ambiental i social dels nous espais públics que es generaran, minimitzant l’impacte del pas de les infraestructures. La Terminal Logística Intermodal no afectarà, per tant, els espais de valor de l’entorn. Finalment, el Port de Barcelona invertirà uns 15 milions d’euros fora del seu àmbit per tal de crear les condicions urbanístiques recollides al PDU, garantint la funció ambiental i social d’aquests espais.

A finals de 2021 es va obrir el procés de participació ciutadana previ a la redacció del Pla director, que durant un termini de 3 mesos va permetre a ciutadans i ens locals fer les seves aportacions. Un cop finalitzat aquest procediment, així com la tramitació ambiental, el PDU s’ha aprovat inicialment. En els propers dies, se sotmetrà a informació pública i a audiència amb els ajuntaments afectats, per tal que institucions i ciutadania interessada puguin presentar les corresponents al·legacions. Un cop estudiades i incorporades, si s’escau, al document, el PDU rebrà l’aprovació definitiva per la mateixa Comissió,previsiblement el primer trimestre de 2023, i es publicarà al DOGC.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 422137