1. Amb els treballs es recuperarà la fesomia de l'edifici modernista original, inaugurat l’any 1916
  2. L’actuació contempla també millores en l’edificació, els accessos i les andanes per adequar el conjunt de l’estació
FGC
L’estació l’any 1916, quan es va inaugurar.
{"name":"2023/01/09/08/38/dbd448db-dd9e-4771-beb4-d3f4d2d7e6ea.jpg","author":"FGC","type":"0","location":"0","weight":1659424}

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) restaurarà l’edifici de l’estació de Les Planes de la línia Barcelona-Vallès per tal de recuperar la seva fesomia tal com era en el seu estat d'origen, l'any 1916. La companyia durà a terme un seguit d’actuacions en diferents elements i espais de l’edifici, que ha sofert canvis amb el pas del temps i l’han allunyat dels actius en què es va plantejar inicialment l’edifici modernista.

Així, per tal de recuperar aquest aspecte original, s’eliminarà la marquesina de l’edifici, un element que no constava en l’edificació original i que es va afegir per protegir de les inclemències meteorològiques les persones usuàries que s’esperaven a l’andana. Un cop es va construir l’andana central de l’estació, la marquesina de l’edifici va perdre la seva funcionalitat principal i, per tant, actualment, és un element prescindible pel bon funcionament de l’estació. Amb aquesta actuació, es recupera la volumetria original de l’edifici modernista i s’eviten, a més, els esforços que provoquen els tirants de la marquesina sobre la façana.

Amb la mateixa intenció de recuperar l’aspecte originari, s’actuarà sobre les fusteries i acabats exteriors. Pel que fa a la sala interior, que fa les funcions de vestíbul de l’estació, es recuperarà l'aspecte que tenia originalment i s’actuarà sobre els totxos de l’arc de la paret, les rajoles i el paviment. També es durà a terme un estudi cromàtic de tots els components de l’edifici amb l’objectiu de descobrir les policromies originals amagades sota les diferents intervencions que s’han realitzat al llarg dels anys i tornar l’edifici a la paleta de colors originals.

D’altra banda, el projecte licitat també contempla treballs de millora al conjunt de l’estació. Aquestes actuacions consisteixen bàsicament en la reparació de les zones de la coberta de l’edifici, la substitució i arranjaments d’elements de fusteria, la millora de l’accessibilitat a l’edifici i les andanes i la instal·lació d’una nova pavimentació a les andanes laterals.

Posar en valor el patrimoni arquitectònic

Aquesta actuació s’emmarca en la voluntat de Ferrocarrils per millorar la divulgació del seu patrimoni històric i apropar-lo a la ciutadania. El president de la companyia, Toni Segarra i Barreto, destaca que l’edifici de Les Planes és una “peça destacada del patrimoni immoble de Ferrocarrils” i que restaurar-lo contribueix a “posar en valor la història de Ferrocarrils. Moltes de les nostres estacions són centenàries i són peces clau de la història ferroviària del país i testimonis a la vegada de l’evolució econòmica, social i cultural d’aquest país”.

L’estació de Les Planes, inaugurada el 1916 i finalitzada completament el 1917, es construeix en el context expansionista del paratge idíl·lic de la ciutat jardí de Collserola per a les classes mitjanes de Barcelona, tant per a viure-hi com per al lliure dominical. Cal recordar que, llavors, les Planes no respon a cap nucli de població consolidat, però alhora s’espera que n’esdevingui un.

Amb aquesta premissa es construeix una estació d’estil modernista tardà que flirteja amb un noucentisme incipient i que es projecta amb una idea d’una certa representativitat, però amb la voluntat de passar desapercebuda entre la resta de construccions de ciutat jardí que s’espera que es vagin creant al seu entorn durant els anys consecutius.

El volum de l’edifici de viatgers original, inclòs en el catàleg de patrimoni arquitectònic de l’Ajuntament de Barcelona, és rectangular i consta de planta baixa, primera i golfes. Està rematat per una coberta de teula a quatre aigües amb generosos ràfecs, escapçada en una de les cantonades per una esvelta torre que fa de reclam de l’estació. Altres elements singulars són les tribunes volades a la planta primera i les obertures en arc de mig punt a la planta baixa.

El 1946 s’amplia el nombre d’andanes a tres i, tret d’intervencions secundàries, no és fins al 1983 que l’estació es rehabilita integralment en la línia de les intervencions corporatives de la dècada. El 1998 l’arquitecte Albert Viaplana en fa la gran remodelació amb passarel·la de connexió entre andanes amb ascensors i escales fixes.

4  

Imatges

Foto

Foto 1659424

Foto

Foto 1968587

Foto

Foto 817820

Foto

Foto 305164

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 471579