Ferrocarrils

FGC

Ferrocarrils cedeix a l'Ajuntament de Guardiola de Berguedà una locomotora del 'carrilet'

query_builder   10 gener 2023 14:26

event_note Nota de premsa

Ferrocarrils cedeix a l'Ajuntament de Guardiola de Berguedà una locomotora del 'carrilet'

  1. La cessió preveu la restauració i exposició pública per part de l’Ajuntament d’aquest vehicle retirat del servei per la companyia
  2. Es tracta d’una locomotora construïda per Alstom i que va donar servei tant de viatgers com de mercaderies a la línia Llobregat-Anoia, popularment coneguda com a ‘carrilet’
  3. L’exposició de la locomotora a l’antiga estació del municipi posarà en valor la història d’aquesta línia i la seva influència en el territori
FGC
El president d'FGC, Toni Segarra, amb la delegada del Govern a la Catalunya Central, Montse Barniol, i l'alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara, a l'espai on s'exposarà la locomotora.
{"name":"2023/01/10/14/17/b227deb0-1894-48ad-aa2c-ef76d10af16a.jpeg","author":"FGC","type":"0","location":"0","weight":142938}


El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra i Barreto, i l’alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara i Tristante, han formalitzat avui la cessió a l’Ajuntament de la titularitat de la locomotora Alstom 705, retirada del servei per Ferrocarrils i que el consistori es compromet a exposar. Aquest material serà restaurat per l’Ajuntament al seu estat original i s’exposarà sota cobert al costat de l’antiga estació del municipi, formant un conjunt per recuperar la memòria històrica juntament amb l’edifici original de l’estació del ‘carrilet’.

Amb aquesta cessió, Ferrocarrils posa en valor el seu patrimoni ferroviari cedint aquest vehicle al consistori berguedà, que el restaurarà i l’exposarà destacant el seu valor històric. Tal com explica el president d’FGC “aquesta cessió és una mostra més de la nostra voluntat de divulgar, apropar i compartir el nostre patrimoni amb la ciutadania”. Ferrocarrils treballa en base a una Estratègia del Patrimoni “on s’emmarquen aquest tipus d’actuacions que ens permeten apropar el nombrós i divers material històric a les persones i fer que les peces estiguin contextualitzades en el territori en el qual han estat funcionant, a la vegada que siguin punts d’atracció de visitants”.

L’alcalde de Guardiola de Berguedà ha destacat que “la història de Guardiola està estretament lligada al ‘carrilet’ des dels seus orígens, amb el creixement urbà al voltant de l’edifici de l’estació a partir de l’arribada del ferrocarril”. Lara també considera que “valorar la història del carrilet a la comarca també representa, no només un nou reclam turístic, sinó un aprenentatge per les noves generacions en les formes de mobilitat sostenible”.

FGC
Segarra i Lara en el moment de la signatura.
{"name":"2023/01/10/14/19/fb6904b7-c960-407b-8145-fc326f405773.jpeg","author":"FGC","type":"0","location":"0","weight":"63165"}


Aquesta locomotora, construïda per Alstom el 1965 juntament amb altres 10 locomotores construïdes entre els anys 50 i 60, va entrar en servei el 1966 dins la sèrie 700, que posteriorment FGC anomenaria 251. L’any 1979 les locomotores Alstom van ser integrades al parc mòbil de la nova companyia ferroviària catalana Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la primera empresa pública de la Generalitat restaurada que va assumir la gestió de les xarxes de ferrocarril traspassades a la Generalitat per l’Estat.

Durant els 40 anys d’història d’FGC aquestes locomotores han representat un dels elements més simbòlics de la línia Llobregat-Anoia. Al principi, aquestes locomotores van ser destinades a tot tipus de serveis, tant de viatgers com de mercaderies. Amb l'arribada dels automotors dièsel i l'augment del parc mòbil d'unitats elèctriques, les tasques d’aquestes locomotores es van centrar en el transport de mercaderies i més endavant van quedar relegades a la realització de maniobres al Port de Barcelona i a Martorell i com a reserva en el cas de no disposar de les locomotores de línia.

Ferrocarrils preserva, dins la seva col·lecció de material històric, una locomotora de les mateixes característiques, la MO-1003. De fet, actualment aquesta unitat està en procés de revisió amb l’objectiu de posar-la a punt per poder oferir circulacions amb trens històrics a la línia Llobregat-Anoia.

6  

Imatges

Foto

Foto 88716

Foto

Foto 63165

Foto

Foto 142938

Foto

Foto 1351371

Foto

Foto 877170

Foto

Foto 1215190

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 685991