Mossos d'Esquadra

Mossos d'Esquadra

Els Mossos d'Esquadra i la Guàrdia Civil detenen un empresari que obligava conductors professionals a treballar més hores de les legals i amb tacògrafs manipulats

query_builder   20 gener 2023 09:23

event_note Nota de premsa

Els Mossos d'Esquadra i la Guàrdia Civil detenen un empresari que obligava conductors professionals a treballar més hores de les legals i amb tacògrafs manipulats

· Efectius de Mossos d’Esquadra s’han desplaçat al País Valencià i Andalusia en un operatiu conjunt amb la Guàrdia Civil que s’ha tancat amb un balanç de sis detinguts i una desena d’investigats

· Es tracta de la primera investigació a nivell de tot l’Estat que s’ha dut a terme des de la Divisió de Trànsit amb l’Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil des que, l’any 2020, la Fiscalia va remetre les directrius al respecte a totes les policies de trànsit

· L’empresari de transports està investigat com a inductor de més de 200 delictes de falsedat documental i contra els drets dels treballador

Agents de la Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra de la Divisió de Trànsit i del Grup d’Investigació i Anàlisi del Trànsit de la Guàrdia Civil van detenir entre el 18 i 19 de gener sis persones, i van citar una desena de persones com a investigades, en un operatiu conjunt realitzat a la Línea de la Concepción (Cadis), Estepona (Màlaga) i València. Entre els detinguts, es troba un home de 43 anys que era el propietari d’una empresa de transports que obligava conductors professionals a treballar més hores de les legals i amb tacògrafs manipulats, com a presumpte autor de delictes de falsedat documental i contra els drets dels treballadors.

La investigació es va iniciar quan, durant el mes de febrer de 2022, un indicatiu de trànsit de Girona, en el decurs d’un servei ordinari, va aturar un vehicle que es dedicava al transport internacional de mercaderies i que duia l’aparell de control de temps de conducció i descans manipulat. A partir d’aquí, i seguint les instruccions de la Fiscalia de Seguretat Viària, els Mossos d’Esquadra de la Divisió de Trànsit van iniciar una investigació davant la possibilitat que l’empresari estigués sometent els treballadors a condicions laborals contràries al dret. Els especialistes de la Divisió de Trànsit van assumir les investigacions donada la seva complexitat.

Les primeres investigacions ja van desprendre que hi havia un taller a Estepona (Màlaga) que es dedicava a manipular i “blanquejar” els tacògrafs dels camions de l’empresa, així com un empresari de la Línea de la Concepción (Cadis) que obligava els seus treballadors a conduir els vehicles manipulats.

Cal remarcar que es tracta de la primera investigació a nivell de tot l’Estat que s’ha dut a terme des de la Divisió de Trànsit en conjunt amb la Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil des que, l’any 2020, la Fiscalia va remetre les directrius al respecte a totes les policies de trànsit.

Un propietari d’una empresa de transports liderava tot l’entramat

El propietari de l’empresa de transports, a més de sol·licitar la manipulació del tacògraf al vehicle de l’empresa, també va denunciar la pèrdua de forma fraudulenta de la seva targeta de conductor, amb l’objectiu d’obtenir-ne un duplicat de l’Administració, i posteriorment obligar els treballadors de l’empresa a utilitzar-la, un cop esgotaven les hores de conducció que la normativa que regula la matèria estableix i així els obligava a doblar torns i a reduir els descansos. En un mes i mig, aquesta targeta es va utilitzar més d’una desena d’ocasions i en diferents vehicles.

En alguna ocasió obligava els treballadors, sota amenaces, a fer treballs i actes en contra de la seva voluntat. Els agents van comprovar, a més, com un gran nombre de conductors –que havien treballat a l'empresa– van sol·licitar la baixa a causa de les condicions precàries de treball i la vulnerabilitat laboral a les quals eren sotmesos, i que posaven en evident risc la seva seguretat i la de la resta d’usuaris de la via.

L'empresari traslladava els seus camions sempre al mateix centre tècnic de tacògrafs, perquè manipulessin aquests aparells o bé certifiquessin en les revisions periòdiques obligatòries que el sistema tacògraf estava correcte i d'aquesta manera conduir a major velocitat i durant un major nombre de quilòmetres. A més, també estava implicat el responsable del taller on es va manipular la instal·lació i es va validar després d’una revisió periòdica fraudulenta.

Aquesta manera d’actuar i pel tipus de vehicles de què es tracta –amb una càrrega màxima de 40 tones, qualsevol tipus de manipulació del tacògraf afecta altres sistemes de seguretat del vehicle, com poden ser els EBS, la gestió del canvi de marxes o altres que posen en greu risc la seguretat viària i, acreditant un descans fictici mentre el vehicle està en moviment, es converteixen en un autèntic perill per la seguretat viària. La fatiga és la principal causa d’accidentalitat entre els conductors professionals. De fet, el conductor que els mossos va aturar el mes de febrer de 2022, va recórrer, a requeriment de l’empresari, tota la Península des de Cadis fins a Barcelona, i posteriorment va arribar a Milà (Itàlia), i va fer el viatge de tornada amb l’objectiu final d’arribar a Granollers.

Entrades i escorcolls al País Valencià i Andalusia

Amb totes aquestes informacions, efectius especialitzats en recerca i documentació i de transports de Mossos d’Esquadra, conjuntament amb agents de la Guàrdia Civil, van participar el 18 de gener en quatre entrades i perquisicions a la seu de l’empresa i l’assessoria jurídica que gestionava la contractació i el comiat dels treballadors a la Línea de la Concepción, en una nau industrial on l’empresa disposa d’una base logística a València i al taller que hauria participat en la manipulació a Estepona.

L'empresari va ser detingut per més de 200 delictes continuats de falsedat documental i contra els drets dels treballadors. En el marc de l’operatiu els agents també van detenir cinc conductors com a cooperadors necessaris quan alguns d’aquests es trobaven en ruta.

Aquestes entrades van ser clau per recollir elements cabdals per a l’acreditació dels fets delictius, amb la presència dels investigadors i especialistes de transports per efectuar les descàrregues de les dades dels tacògrafs i la recollida de la resta de documentació relativa als transports que podrien haver estat falsificades.

El principal detingut va passar a disposició judicial el 19 de gener i el jutge va decretar-ne la seva posada en llibertat amb mesures cautelars com la prohibició de sortida de l’Estat, retirada del passaport i presentació quinzenal al jutjat. Els cinc detinguts restants van quedar en llibertat a expenses que se’ls citi a declarar des del jutjat.

L’operació continua oberta i no es descarten més detencions.

Àrea de Comunicació

Barcelona, 20 de gener de 2023