Servei Català de Trànsit

Radar de tram

90 km/h és la velocitat màxima permesa en les quatre ubicacions de control

Entren en funcionament dos nous radars de tram a la C-59 a Palau-solità i Plegamans

query_builder   27 gener 2023 12:54

event_note Nota de premsa

90 km/h és la velocitat màxima permesa en les quatre ubicacions de control

Entren en funcionament dos nous radars de tram a la C-59 a Palau-solità i Plegamans

El Servei Català de Trànsit (SCT) posa en funcionament a partir de dilluns que ve, 30 de gener, dos nous radars de tram a la C-59 a Palau-solità i Plegamans, un en cada sentit de la circulació, amb l’objectiu de reduir-ne la velocitat excessiva, així com la sinistralitat viària. Aquests sistemes de control de la velocitat responen a les directrius fixades en el Pla de seguretat viària (PSV) 2021-2023 i són una eina eficaç per assolir els objectius europeus de reducció de les víctimes.

En concret, es posaran en marxa dos radars de tram entre els punts quilomètrics 8,760 i 4,905 de la C-59 que controlaran la velocitat al llarg de 3,855 km de longitud, en ambdós sentits. El límit màxim de velocitat permès en tot el tram controlat és de 90 km/h. Convé destacar que amb l’entrada en funcionament d’aquests radars de tram quedarà inhabilitat el cinemòmetre fix de punt que hi havia en aquesta ubicació. En els darrers cinc anys, des del 2018, en el tram afectat s’han registrat 22 accidents amb víctimes, dels quals 2 han estat mortals.

Amb aquesta ampliació de la xarxa viària catalana equipada amb dispositius de control de velocitat, ja són 202,12 els quilòmetres de la xarxa viària catalana controlats per aquest sistema de velocitat mitjana. Amb aquests nous dispositius, el conjunt de la xarxa viària catalana ja té 40 radars d’aquest tipus instal·lats.

Funcionament dels radars de tram

Aquest sistema de control de la velocitat mitjana funciona a través d’un equipament de reconeixement de matrícules situat a l’inici i al final del tram controlat, el qual mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s’ha superat el límit màxim de velocitat permès. Aquests cinemòmetres tenen l’objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant diversos quilòmetres per fer un espai viari segur. Els principals avantatges dels controls de velocitat de tram són:

· Constitueixen una eina eficaç per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària

· Eviten frenades sobtades

· Cobreixen de forma efectiva un tram sencer d’una via

· S’obtenen velocitats més igualades i uniformes al llarg de tot el tram

· És un element dissuasiu de gran efectivitat sobre el comportament dels conductors

· Aquest sistema complementa els sistemes de control convencionals, com els radars microones, de làser i els piezoelèctrics

Convé destacar que l’SCT també controla la velocitat excessiva a través dels radars fixos que registren una velocitat en una ubicació concreta i en alguns punts de la xarxa viària catalana, els Mossos d’Esquadra també fan tasques de vigilància amb radars mòbils. Aquest tipus d’infraccions també es detecten a través de l’helicòpter de Trànsit.

Actualment, i comptant aquests nous cinemòmetre, a la xarxa viària catalana hi ha 250 punts de control, dels quals 40 són radars de tram. Els radars estan distribuïts tant en vies principals com secundàries, seguint criteris de priorització dels punts o trams on és necessari reduir la sinistralitat, i han demostrat que resulten efectius com a elements dissuasius per disminuir l’accidentalitat.

La velocitat excessiva és un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària. A Catalunya, l’any 2022 la velocitat excessiva o inadequada va intervenir com a causa en el 11,9% dels accidents amb víctimes en vies interurbanes, la mateixa xifra que es va registrar el 2019.

A més velocitat, més risc d’accident i de lesions greus

En cas d’accident, s’ha evidenciat que com més elevada és la velocitat dels vehicles, més alta és la violència de l’impacte, es redueix notablement l’efectivitat dels dispositius de seguretat passiva, com el cinturó de seguretat o el casc, i s’incrementa, per tant, el risc de mortalitat i de patir lesions amb seqüeles greus permanents. És per això que des del Departament d’Interior i des del Servei Català de Trànsit, continuemapostant per la presència de radars a la xarxa viària catalana amb la finalitat de disminuir l’accidentalitat a les nostres vies.

Els radars, juntament amb la vigilància i les campanyes intensives de control de la velocitat que es fan des de Mossos d’Esquadra i les Policies locals, són actualment elements fonamentals per a la consecució de l’anomenada Visió Zero pel que fa a sinistralitat viària.

La presència dels radars està senyalitzada i la seva ubicació és pública, es pot consultar al web del Servei Català de Trànsit.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia