La Residencia de Estudiantes de Madrid, punt de trobada entre els intel·lectuals catalans i els de la resta d’Espanya, commemora el centenari durant 2010 i 2011. La Generalitat de Catalunya s’ha sumat al programa d’actes amb l’exposició “100% Residència. 1910-2010”, que es podrà visitar entre el 9 de setembre i el 30 de novembre de 2010 al Palau Robert de Barcelona.
En el decurs de l’acte inaugural al Palau Robert, el delegat del Govern de la Generalitat a Madrid, José Cuervo, va elogiar la gran qualitat de l’exposició, la tasca de l’equip del Palau Robert i la feina realitzada juntament amb el comissari de la mostra, Javier García-Velasco i la directora de la Residencia de Estudiantes, Alicia Gómez Navarro, tots dos assistents a la inauguració.
Cuervo va afirmar que “la participació des de Catalunya en els actes de commemoració del centenari de la Residencia era obligada com a reconeixement, no només a la seva història i trajectòria, sinó també a la sensibilitat i atenció que ha dedicat, des de la seva fundació, a Catalunya, a la seva cultura, els seus intel·lectuals, científics i artistes, brindant-los d’una forma generosa i oberta la seva seu com a plataforma de projecció a Madrid, i impulsant multitud de projectes i activitats comuns”.
També va recordar que l’any 1999 la Generalitat va concedir a la Residencia de Estudiantes el Premi Blanquerna que atorga a aquelles personalitats o institucions que han destacat “per la seva contribució al desenvolupament, promoció, coneixement i projecció de Catalunya”.
“La història de la Residencia discorre paral·lela a la de l’Institut d’Estudis Catalans, amb el que té el trist destí de compartir un llarg i fosc temps de silenci, però també la satisfacció i alegria de recuperació i revitalització amb la llibertat i la democràcia”.
El delegat del Govern a Madrid va remarcar: “Amb aquesta exposició volem augmentar el coneixement de la Residencia a Catalunya i convidar els catalans i catalanes a sentir-se partícips de la promoció d’aquests valors més enllà de desencontres polítics, estructurals o conjunturals. I que el futur faci que els valors de pluralitat i la confiança en l’educació, la cultura, la civilitat i la llibertat, la seva raó d’ésser i el progrés de les nostres societats”
“100% Residència. 1910-2010” al Palau Robert
La Generalitat de Catalunya i la Residencia de Estudiantes han col·laborat en l’organització d’aquesta exposició sobre la història i l’actualitat de la Residència, un dels nuclis principals de modernització científica, educativa i social entre el 1910 i el 1936. S’hi donen a conèixer les idees, els moments més importants i els protagonistes de la Residencia, un lloc de referència en la història i la cultura contemporània europea. Protagonistes destacats en la vida de la Residència van ser personatges rellevants com ara Juan Ramon Jiménez, Miguel de Unamuno, José Moreno Villa, Salvador Dalí, Federico García Lorca, Luis Buñuel, Gabriel Celaya o Severo Ochoa, entre molts d’altres.
L’exposició es desenvolupa en els àmbits següents: “Introducció”, “Un projectemodernitzador”; “Mirant Europa”; “Una nova educació”; “L’esperit de la casa”; “La Residencia de Señoritas”, “El Rusc científic”; “Viure a la Residencia”; “L’eternajoventut”, “Laboratori de Cultura”; “Assolint l’excel·lència”, “El final d’un projecte”, “La Residencia, avui”, i “Catalunya i la Residencia”.
La Residencia de Estudiantes, que va obrir les portes a Madrid l’1 d’octubre de 1910, va ser creada per la Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (JAE), i inspirada per la Institución Libre de Enseñanza (ILE).
* S’adjunta el discurs del delegat del Govern a Madrid
1