
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat avui els treballs per a la construcció del Raval de la Mar, a Vila-seca, amb les primeres tasques d’implantació de l’obra i de desbrossades. Aquesta actuació correspon a la formació d’una via desdoblada de 3,3 quilòmetres i un vial segregat per a trànsit pesant per tal de millorar la comunicació entre el nucli urbà de Vila-seca i la Pineda, així com la connexió cap al port de Tarragona. Les obres, que comportaran una inversió de 23,3 MEUR, tenen un termini d’execució de 28 mesos.
El DPTOP ha iniciat avui els treballs per a la construcció del Raval de la Mar, via desdoblada de característiques urbanes que permetrà millorar les comunicacions entre el nucli de Vila-seca i la Pineda. Aquesta actuació, que inclourà un vial segregat per a vehicles pesants, també facilitarà la connexió de Vila-seca cap amb el port de Tarragona a través de la C-31B. Les primeres tasques que es duen a terme corresponen a implantació de l’obra i desbrossades.
Les obres que ara comencen consistiran en la construcció d’una via de quatre carrils de 3,3 quilòmetres de longitud, que seguirà essencialment l’actual TV-3148, i la formació d’un vial segregat per als vehicles pesants. Així mateix, es crearà una gran àrea verda que farà de pantalla entre les indústries i la zona turística. Els treballs comportaran una inversió de 23,3 MEUR i tindran una durada prevista de 28 mesos.
Via principal
La via principal tindrà una longitud de 3,3 quilòmetres, dels quals 2,1 correspondran al desdoblament de la TV-3148 entre el nucli urbà de Vila-seca (a l’altura de la rotonda a diferent nivell de l’A-7), i la C-31B, a la rotonda de la Piconadora. La resta de la nova via es configurarà a partir del desdoblament dels trams de la TV-3148 i la TV-3146 entre la rotonda de la Piconadora i la confluència amb la plaça de la Unió Europea.
La nova via comptarà amb dues calçades de dos carrils, de 3,25 metres d’amplada cadascun, separades per una mitjana. Atès el seu caràcter urbà, es construiran carrils d’aparcament en alguns trams, voreres, un carril bici de 2,5 metres al llarg de tot el recorregut i una zona de passeig i descans.

A més d’enllaçar amb l’A-7 i amb la C-31B, aquest vial donarà accés a la zona de serveis de Port Aventura; a la zona esportiva i residencial d’aquest complex lúdic; al santuari de la Mare de Déu de la Pineda i al parc urbà de la Torre d’en Dolça, entre d’altres. Així, per a facilitar la connectivitat i canalitzar el trànsit, es construiran tres noves rotondes a nivell i se’n remodelarà l’actual situada a l’accés al golf de Port Aventura. D’altra banda, es construirà una nova rotonda en un vial de connexió paral·lel al camí del circuit hípic.
Pel que fa a estructures, es construirà una passarel·la per al pas de vianants i ciclistes sobre l’A-7. Aquesta passera tindrà una longitud de 281 metres i una amplada de 4,5 metres, i permetrà creuar l’actual nus de connexió de l’A-7 amb Vila-seca i el nou vial sense interferència amb el trànsit rodat. D’altra banda, es construirà un pont per al pas del ferrocarril de 43 metres i 17 d’amplada.
Les obres també inclouran la instal·lació d’enllumenat, mobiliari urbà, enjardinaments, xarxa de reg i semàfors. Els treballs es complementaran amb els elements de drenatge, de senyalització i d’abalisament i les barreres de seguretat.

Vial per a vehicles pesants
El vial segregat per a vehicles pesants discorrerà en paral·lel a la via principal, pel costat nord-est, des de la rotonda a diferent nivell de l’A-7 fins a la C-31B (rotonda de la Piconadora). Tindrà una longitud de 2,1 quilòmetres i comptarà amb dos carrils de 3,5 metres d’amplada i dos vorals d’1,5 metres cadascun.
Aquest vial facilitarà la mobilitat dels camions, sovint de gran tonatge i de mercaderies classificades, amb origen o destí al polígon de la Gran Indústria i l’accés al port de Tarragona. Al mateix temps, evitarà el seu pas per la via desdoblada principal, i permetrà, d’aquesta manera, afavorir la seguretat i la fluïdesa de la circulació.
Les obres inclouran la formació de dues noves rotondes per a facilitar la mobilitat interior del polígon, que tindran 48 metres de diàmetre cadascuna. Així mateix, es construirà un pont per al pas del ferrocarril de 15 metres de longitud i 14 d’amplada.
Zona verda
Aquesta actuació comportarà la creació d’una gran zona verda i d’espais lliures entre la via desdoblada principal i el vial de servei, de més de 76.000 m2. Així, aquest espai formarà una pantalla verda entre el polígon petroquímic i les zones més turístiques, minimitzant l’impacte visual de la indústria i revaloritzant el paisatge de la zona.
Conveni de col·laboració
Les obres que ara s’inicien s’emmarquen en un conveni de col·laboració entre el DPTOP, la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de Vila-seca, l’Associació Empresarial Química de Tarragona i les empreses Ercros Industrial, Bayer Polímeros i Clariant Ibérica.
En aquest sentit, del total de l’import de 23,3 MEUR, la Diputació de Tarragona aportarà 10 MEUR, i el DPTOP la quantitat restant. L’Ajuntament de Vila-seca aportarà els terrenys necessaris per a la realització de l’actuació que han estat cedits en part per les indústries afectades i per Port Aventura.
1