Educació

Fotografia

L'avaluació de les tardes de setembre identifica l'horari complet lectiu com a opció més valorada per la majoria de la comunitat educativa

query_builder   9 febrer 2023 17:09

event_note Nota de premsa

L'avaluació de les tardes de setembre identifica l'horari complet lectiu com a opció més valorada per la majoria de la comunitat educativa

Fotografia{"name":"2023/02/09/16/30/ebd8a799-5271-4e5a-9114-44d3e268f488.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":324269}
  1. Educació l’ha compartit al Consell Escolar de Catalunya, així com a la Junta de Direccions, a la Mesa sindical, a les famílies i a les entitats municipalistes i ha proposat buscar les fórmules per aplicar les conclusions de l’avaluació


  1. El Departament obre un període de consulta amb els agents per decidir conjuntament la data exacta d’inici de curs i la fórmula per aplicar les conclusions de l’avaluació


  1. A l’avaluació hi han participat tots els agents de la comunitat educativa, que han valorat les tardes de lleure educatiu i han fet propostes per millorar el disseny del calendari escolar el curs vinent


L’avaluació de les tardes de setembre assenyala l’horari complet lectiu com a principal opció per a la majoria de la comunitat educativa. Aquesta és una de les consideracions que es desprenen de l’avaluació encarregada pel Departament d'Educació a una empresa avaluadora externa, amb la participació de tots els agents de la comunitat educativa, i amb l’objectiu de valorar el disseny i funcionament de la mesura posada en marxa el curs actual.


Amb aquesta proposta damunt la taula, Educació ha proposat al Consell Escolar -reunit aquesta tarda-, a la Junta de Direccions, a la Mesa sindical, a les famílies i a les entitats municipalistes aplicar el resultat de l’avaluació. Durant el matí s’han celebrat diferents reunions on representants del Departament han explicat el contingut i resultat de l’avaluació als diferents agents esmentats.


És voluntat del Departament recollir les diferents opinions de la comunitat educativa sobre els àmbits de millora en la implantació de les tardes de lleure de setembre. Per això, en l’avaluació han participat els següents agents: personal docent, personal directiu, personal d’administració i servei (PAS) i personal d’atenció educativa (PAE), sindicats, Consell Nacional dels Infants, famílies, Federacions d’associacions de famílies, Associació de centres d’educació especial, lleure educatiu, patronals de menjadors i de transport escolar, associacions de municipis i persones expertes.


A partir d’ara, el Departament d'Educació obre un període de consultes amb els agents de la comunitat educativa per decidir conjuntament la data exacta d’inici de curs i la fórmula per aplicar el mandat de l’avaluació, amb voluntat de diàleg i disposició a un acord conjunt.


L’estudi, elaborat per una consultora externa especialista en avaluació de polítiques públiques, ha plantejat diverses opcions pel que fa al tipus d’horari durant el mes de setembre: totes les tardes en format de lleure educatiu; primera setmana reduïda i la resta a horari complet; primera setmana amb lleure educatiu i la resta complet; dues setmanes reduïdes i la resta complet; o tot complet lectiu. És precisament aquesta darrera opció la més mencionada pels diferents agents consultats.


L’avançament, positiu per a alumnat i famílies


L’informe avaluatiu considera que l’avançament del calendari escolar és una bona mesura per a l’alumnat, atès que té com a finalitat ampliar el temps per a què els infants comparteixin i connectin amb el centre, en especial per a l’alumnat amb necessitats educatives especials. Per això valora positivament que l’objectiu sigui millorar l’equitat en l’educació i contribuir a reduir la pèrdua d’aprenentatges a causa del llarg període de vacances d’estiu.


Les tardes de lleure de setembre també són vistes com a positives per a les famílies, perquè facilita la conciliació i l’accés al lleure educatiu, i pel caràcter gratuït de les activitats de tarda.


Pel que fa a la implantació de la mesura, es reconeix la disponibilitat de recursos i el fet que el monitoratge hagi estat el mateix que s’ocupa de l’espai de menjador, facilitant així un millor desenvolupament de les activitats de tarda i un major coneixement entre monitors i alumnes. Altres aspectes que han funcionat bé són la coordinació de les direccions, el manteniment del servei de transport escolar, l’agilitat de la contractació a través dels serveis territorials i la participació de les AFA en la selecció de les empreses de monitoratge.


Així mateix, els agents consultats consideren positiu l’avançament del nomenament dels docents del nou curs a finals del mes de juny. Per primera vegada, tots els centres educatius van disposar de la plantilla estructural abans de començar el curs.


Millorar el caràcter pedagògic de les tardes


L’avaluació analitza quins són els aspectes de disseny i implantació de les tardes de setembre amb marge de millora. El més destacat, que no sigui temps lectiu i per tant s’hagi detectat una desproporció entre les hores lectives i el nombre d’hores de lleure –comptant els diferents patis i les tardes de lleure-, sent similars.


Un altre dels aspectes a millorar és que el tipus d’activitats s’integri en el projecte educatiu del centre i permeti una major participació del consell escolar del propi centre. En el mateix sentit, el temps destinat –menys d’una hora- també es valora insuficient per portar a terme una activitat de lleure de qualitat.


Pel que fa als recursos, es demanda una major disponibilitat de monitoratge amb capacitats per atendre els infants més petits, d’educació infantil, i l’alumnat amb necessitats educatives especials. L’estudi també estima que cal millorar aspectes de coordinació i de contractació del servei en certs supòsits.


Un cop analitzats els diferents vectors, l’avaluació estableix unes consideracions finals que trasllada al Departament d'Educació, com són assegurar l’orientació al propòsit i l’equitat de la mesura; garantir els aspectes de viabilitat de la implementació, i assegurar les condicions per la preparació del curs. Amb tot això, Educació obre una etapa de diàleg i escolta activa de la comunitat educativa, i acordarà amb el màxim d’agents possibles la data concreta de l’inici del curs 2023-2024 –que es mantindrà similar al curs actual- i la fórmula aplicada a les tardes de setembre.


El següent enllaç conté vídeos amb imatges de recurs de les diferents presentacions que han tingut lloc avui, i declaracions de la Secretària General, Patrícia Gomà, i la Secretària de Transformació Educativa, Núria Mora: https://drive.google.com/drive/folders/1V4xyWio90ovWoH9nSRDTkDAPCQvxMl61?usp=share_link

9 de febrer de 2023

1  

Imatges

Fotografia Plenari Consell Escolar de Catalunya

Fotografia Plenari Consell Escolar de Catalunya 324269

1  

Fitxers adjunts

Document adjunt sobre avaluació tardes de lleure educatiu

Document adjunt sobre avaluació tardes de lleure educatiu
PDF | 454651

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia