- Les noves zones educatives (ZE) són: Priorat, Baix Penedès, Tarragonès, Baix Empordà, Anoia, Osona, Bages, Vallès Occidental-Sabadell i Vallès Oriental Nord.
- Amb aquestes incorporacions, Catalunya disposarà a finals d’aquest curs d’un mapa amb 27 zones educatives.
- Al marge de les noves incorporacions, també s’amplia l’àmbit territorial de 8 de les zones educatives ja existents.
- Les ZE suposen una major proximitat amb el territori i impliquen el treball conjunt del Departament d’Educació i les administracions locals.
- Les 27 zones escolaritzen 553.944 alumnes en un total de 2.770 centres i compten amb una plantilla docent de 43.963 persones.
El proper curs escolar el Departament d’Educació incorpora, de mutu acord amb les administracions locals corresponents, 9 noves zones educatives (ZE) al mapa de zones educatives de Catalunya. D’aquesta manera, ja són 27 les ZE que s’hauran creat des de que es va posar en marxa la iniciativa el curs escolar 2008-2009.
En total, Les 27 zones escolaritzen 553.944 alumnes en un total de 2.770 centres i compten amb una plantilla docent de 43.963 persones
Les noves zones educatives són: Priorat, Baix Penedès, Tarragonès, Baix Empordà, Anoia, Osona, Bages, Vallès Occidental-Sabadell i Vallès Oriental Nord.
D’altra banda, també s’ha ampliat l’àmbit territorial de les següents zones educatives, que han canviat el seu nom. El mapa de les zones que canvien el nom és el següent:
|
Zona educativa curs 2009-2010
|
Nova denominació curs 2010-2011
|
Municipis que inclou
|
|
Reus
|
Baix Camp
|
Tots els de la comarca
|
|
Lleida
|
Segrià
|
Tots els de la comarca
|
|
El Prat de Llobregat
|
Baix Llobregat Delta
|
Santa Coloma de Cervelló, El Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat
|
|
Cornellà de Llobregat
|
Baix Llobregat Est
|
Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat
|
|
Vilanova i la Geltrú
|
Garraf
|
Tots els de la comarca
|
|
Granollers
|
Vallès Oriental-Granollers
|
Aiguafreda, l’Ametlla del Vallès, Bigues i Riells, Canovelles, Caldes de Montbui, Figaró-Montmany, Granollers, La Garriga, La Roca del Vallès, Les Franqueses del Vallès, Lliçà d’Amunt, Lliçà de Vall, Santa Eulàlia de Ronçana, Sant Feliu de Codines, Tagamanent, Vallromanes, Vilanova del Vallès
|
|
Terrassa
|
Vallès Occidental-Terrassa
|
Terrassa, Ullastrell, Vacarisses, Viladecavalls, Rellinars i Matadepera
|
|
Sant Cugat del Vallès
|
Vallès Occidental Sud
|
Castellbisbal, Rubí i Sant Cugat del Vallès
|
Amb les noves incorporacions i l’ampliació, el mapa de les zones educatives per al curs 2010-2011 queda de la següent manera:
|
Servei Territorial
|
ZE 2010-2011
|
|
Tarragona
|
Priorat
|
|
Baix Penedès
|
|
|
Tarragonès
|
|
|
Baix Llobregat
|
Baix Llobregat Delta
|
|
Baix Llobregat Est
|
|
|
Barcelona Comarques
|
Garraf
|
|
Badalona
|
|
|
Sant Adrià del Besós
|
|
|
Santa Coloma de Gramenet
|
|
|
L’Hospitalet de Llobregat
|
|
|
Girona
|
Ripollès
|
|
La Garrotxa
|
|
|
Baix Empordà
|
|
|
Lleida
|
Segrià
|
|
Maresme-Vallès Oriental
|
Mataró
|
|
Baix Maresme
|
|
|
Vallès Oriental-Granollers
|
|
|
Vallès Oriental Nord
|
|
|
Granollers
|
|
|
Vallès Occidental
|
Vallès Occidental-Terrassa
|
|
Vallès Occidental Sud
|
|
|
Vallès Occidental-Sabadell
|
|
|
Terres de l’Ebre
|
Terra Alta
|
|
Ribera d’Ebre
|
|
|
Catalunya Central
|
Anoia
|
|
Bages
|
|
|
Osona
|
Proximitat i excel·lència dels recursos educatius
Les zones educatives, a causa de la seva proximitat amb el territori, detecten amb major facilitat les diferents necessitats educatives. A partir d’aquí Educació i les administracions locals, coresponsables de l’educació de cada zona, poden actuar de forma més directa.
Entre les principals funcions de les zones educatives destaca la d’elaborar el mapa escolar amb l’oferta de centres i d’ensenyaments que els ciutadans d’aquella zona determinada tenen a la seva disposició. A banda, treballa per aconseguir millorar els resultats educatius de l’alumnat del territori, fomentar l’escolarització equilibrada entre els centres i reduir l’abandonament prematur. La cohesió social, l’igualtat d’oportunitats, la innovació i l’eficàcia en l’ús i gestió dels recursos públics també són eixos clau del projecte. Per això, cal que Educació i les administracions locals promoguin la implicació dels diferents agents de l’entorn –famílies, centres, entitats socials, lúdiques o esportives- a través de xarxes de cooperació.
La zona educativa serà l’encarregada d’elaborar un projecte específic en què, a partir de la realitat concreta, detecti quines són les potencialitats per tal de fomentar-les i quines les mancances per tal d’invertir-les.
Cada territori, a partir d’aquesta eina d’autonomia, pot impulsar recursos específics de la zona, com ara espais de benvinguda educativa, aules externes o aules hospitalàries. Un cop definides les estratègies es posaran a la pràctica i acabat el període d’actuació es durà a terme una autoavaluació per mesurar-ne els resultats.
Algunes de les actuacions concretes que s’han plantejat durant el curs passat són: detectar les necessitats educatives de l’alumnat nouvingut, reduir l’absentisme escolar, fomentar l’interès per la innovació i la recerca, potenciar els programes de qualificació professional inicial o evitar la fugida d’alumnat de determinades zones escolars.
16 de setembre de 2010



