- Es vol adequar la llei general i el decret d’ordenació d’establiments a les noves realitats del sector per donar resposta als canvis dels hàbits de compra i de consum
- El nou text posa el focus en aspectes com les activitats promocionals, el malbaratament alimentari o la implantació dels petits comerços
El Govern ha aprovat avui la memòria preliminar de l’avantprojecte de llei per a la reforma de la Llei 18/2017, d’1 d’agost, de comerç, serveis i fires, i del Decret llei 1/2009, de 22 de desembre, d’ordenació dels equipaments comercials. L’objectiu de la iniciativa és incidir sobre aspectes que afecten actualment el sector i donar resposta als canvis dels hàbits de compra i consum. D’aquesta forma es millorarà la competitivitat del sector, es clarificaran les regles del joc per a nous models de comerç i es minimitzaran les seves externalitats negatives.
Així, l’avantprojecte vol donar resposta, entre altres qüestions, a realitats com les afectacions en l’activitat promocional derivada de la rotació continuada de productes, el malbaratament o la dificultat d’implantar petits establiments en municipis de menys de 5.000 habitants.
En concret, els objectius d’aquesta adequació normativa són:
- Impulsar una visió comuna de les diferents activitats de promoció de vendes impulsades pels establiments comercials.
- Ajudar a donar sortida al volum de productes que, a conseqüència de la reducció del període de duració de les dues grans temporades anuals, no s’han pogut vendre i s’acumulen en els magatzems dels establiments.
- Resoldre els dubtes que genera entre els comerciants la realització de promocions adreçades a incentivar les vendes, especialment en aquells casos en què es permet realitzar promocions generalitzades.
- Reduir les obligacions o càrregues administratives innecessàries que només contribueixen a alentir la tramitació administrativa.
- Facilitar la implantació de petits comerços mitjançant instruments que flexibilitzin l’ordenació comercial, com les trames urbanes consolidades supramunicipals.
- Donar consistència als criteris de localització i ordenació de l’ús comercial, i eliminar els dubtes interpretatius de la regulació actual.
- Simplificar l’acreditació dels requisits exigits per a implantacions comercials fora de les trames urbanes consolidades, en continuïtat amb el teixit residencial, agilitzar la tramitació administrativa, i adequar la configuració dels projectes comercials a les característiques específiques de l’emplaçament.