Cultura

Fotografia ARCOMadrid

Consellera Garriga: "Donem suport als nostres galeristes perquè són indispensables per dinamitzar el talent i tot l'ecosistema artístic"

query_builder   23 febrer 2023 16:46

event_note Nota de premsa

Consellera Garriga: "Donem suport als nostres galeristes perquè són indispensables per dinamitzar el talent i tot l'ecosistema artístic"

  1. La consellera de Cultura visita el mercat per excel·lència de les arts visuals a l’estat espanyol, en què participen 15 galeries catalanes
  2. Enguany, la línia de subvencions a projectes d'internacionalització de galeries d’art de l’ICEC s'incrementarà fins els 500.000 euros
  3. La consellera Garriga també ha assistit a la inauguració d'una exposició del pintor Isidre Manils al Centre Cultural Llibreria Blanquerna
Fotografia ARCOMadrid{"name":"2023/02/23/16/41/bf0316d2-26f4-41a4-bb1e-68427cefff3e.jpeg","author":"Cultura","type":"0","location":"0","weight":194735}

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha visitat avui ARCOmadrid, en què enguany participen 15 galeries catalanes. Acompanyada de la delegada del Govern a Madrid, Ester Capella, i del director de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), Edgar Garcia, ha visitat els galeristes catalans per donar-los el seu recolzament institucional i reconèixer la feina de suport a la creació i representació d’artistes. “Donem suport als nostres galeristes perquè són indispensables per donar visibilitat a les arts visuals, acostant-les a la ciutadania i dinamitzant el talent i tot l’ecosistema artístic. Cal valorar també l’esforç que fan per ser presents en una fira tan destacada com ARCO i per això és important que siguem al seu costat”, ha afirmat Garriga.

Com a part del suport que l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ofereix a les galeries catalanes, les empreses d’aquest sector que participen a ARCOmadrid i a d’altres fires d’abast més petit que coincideixen aquests dies a Madrid, poden optar a la línia de projectes d'internacionalització que enguany s'incrementarà fins els 500.000 euros (el 2022 estava dotada amb 340.000 euros).

En aquest sentit, fins al 26 de febrer, galeries de Barcelona i L'Hospitalet de Llobregat (14 en el programa general i 1 a la secció Opening, per a galeries joves), a les que s’hi sumen tres més que tenen seu a Barcelona, participen a ARCOmadrid. Per a les galeries, la fira és un dels mercats més importants on poden trobar oportunitats de negoci lligades a la capacitat d’atracció de col·leccionistes i de galeries de prestigi internacional.

Les galeries catalanes participants en el programa general son: ADN Galeria; Ana Mas Projects; Àngels Barcelona; Bombon Projects; Galeria Alegria; Joan Prats; Marc Domènech; Mayoral; Miguel Marcos; Nogueras Blanchard; Polígrafa Obra Gràfica; ProjecteSD; RocioSantaCruz i Senda i en el programa Opening, Chiquita Room.

A aquestes 15, se sumen les galeries que també tenen seu a Barcelona: House of Chappaz, L21 i Marlborough.

A més, les galeries Senda i Rocío Santa Cruz compten també amb un espai diferenciat a “20 projectes d’artistes”, amb la presentació de Evru/Zush i Orlan, respectivament.

La col·lecció catalana Beep recolza la compra d’art a través de la convocatòria del seu Premi Beep d’Art Electrònic que arriba a la 18a edició per premiar una de les obres exposades a la fira amb l’objectiu de promoure la investigació, la producció i l’exhibició de l’art vinculat a les noves tecnologies.

I com a novetat ARCOmadrid presenta l'exposició ART Situacions III - en homenatge a la seva promotora Pilar Forcada -que posa en diàleg l'obra de cinc artistes emergents espanyols - Elena Aitzkoa, Nora Aurrekoetxea, Lucia Bayón, Aleix Plademunt i Pablo Capitán del Río - amb cinc artistes francesos, Salome Chatriot, Marie-Luce Nadal, Benoît Piéron, Elsa Brès i Yoan Sori.

I, per altra banda, el Premi ART Situacions Pilar Forcada en la seva sisena edició reafirmarà el seu compromís amb la creació artística internacional unint l’art i la cultura amb la ciència i la tecnologia.

Enguany ARCOmadrid torna a acollir, per vuitena vegada, ArtsLibris, la Fira Internacional del Llibre d’Artista i Edició Contemporània que va néixer a Barcelona el 2010, de la mà del Departament de Cultura, com un fòrum d’intercanvi, divulgació i venda de les publicacions d’artista contemporànies. Posteriorment, va evolucionar cap a una iniciativa privada que compta amb la col·laboració pública i que posa en relació agents diversos exercint una important tasca d’articulació del sector: artistes i artesans, biblioteques, editorials, antiquaris, llibreries, galeries, escoles, comissaris i curadors, col·leccionistes, museus i centres de creació i producció artística. Amb un total de 67 expositors nacionals i internacionals -12 més que en l'edició del 2022- en la presentació de Madrid i amb els prop d’un centenar que es preveuen per a l’edició anual de Barcelona a la primavera, ArtsLibris es confirma com un espai de trobada i una plataforma que treballa per difondre l’edició contemporània de llibres d’artista, ampliar el mercat de l’edició i compartir àrees d’interès amb sectors afins, tot afavorint que els projectes de Catalunya d’aquest àmbit siguin presents en el circuit internacional.

Per primera vegada, la Fundació Miró tindrà un espai institucional a ARCOmadrid i s’afegeix a les col·laboracions ja habituals amb altres professionals, entitats i iniciatives que troben en aquesta fira internacional un espai on fer ressò de la seva activitat en el context de l’art contemporani.

ARCOmadrid continua sent, després de 42 edicions, el mercat per excel·lència de les arts visuals a l’estat espanyol, un mercat que només representa, però, l’1% del mercat mundial. Des de la gran crisi del 2009, que va reduir enormement les vendes a la fira, ARCO va optar per intentar augmentar la qualitat de les galeries participants tot reduint el nombre d’expositors. L’aposta s’ha demostrat reeixida i, en aquests últims anys, ARCO ha recuperat el seu prestigi, s’ha expandit a Lisboa i atrau un gran nombre de galeries i bona part del col·leccionisme privat i institucional espanyol i internacional.


Isidre Manils, al Centre Cultural Llibreria Blanquerna

Fotografia exposició a Blanquerna{"name":"2023/02/23/16/42/6f836796-d978-4546-9148-e57c1b3898de.jpeg","author":"Delegació del Govern a Madrid","type":"0","location":"0","weight":73934}


En el marc de la seva visita a Madrid, la consellera Garriga també ha assistit a la inauguració de l’exposició ‘No una imatge justa, sinó justament una imatge’, d’Isidre Manils, al Centre Cultural Llibreria Blanquerna. En l’acte, també hi ha participat la delegada del Govern a Madrid, Ester Capella, i ha comptat amb la presència del director general de la Fundació Vila Casas, Joan Torras, la comissària de l'exposició, Natàlia Chocarro, i l'artista Isidre Manils.

L’exposició s’insereix en el conveni de col·laboració entre la delegació del Govern de la Generalitat de Catalunya a Madrid i la Fundació Vila Casas per tal d’atorgar un major recorregut als artistes d’aquesta Fundació a Madrid.

La mostra, comissariada per Natàlia Chocarro, aborda diferents aspectes de la trajectòria de l’artista entrellaçant punts d’encontre entre els diferents suports en els quals reposa la pintura. Al llarg d’una trajectòria de cinquanta anys, Isidre Manils s’ha confirmat com un dels artistes del país amb un discurs i una pràctica artística més convincents pel que fa a l’exploració de la mirada cinematogràfica en la pintura. Manils manipula la realitat a través de veladures i transparències: pinzellades a manera de capes de llum difuminades que n’encenen la significació. La recerca de “la mirada cinematogràfica de la pintura” és una de les constants en la seva llarga trajectòria i aquests vincles amb el setè art fan que les seves obres s’obrin a aquest llenguatge i dibuixin un nou horitzó creatiu.

Manils concep la seva obra com una indagació de les cambres fosques de la identitat, com un exercici d’interrogació sobre el seu lloc al món, com un procés de coneixement i d’introspecció en el qual manté un “cos a cos” amb les imatges. Amb una mirada fixada en el món cinematogràfic a què accedeix quan encara és un nen –la família era propietària del cine Ateneo, a tocar de la casa familiar–, l’obra del pintor bascula entre l’ocultació i la (des)ocultació, entre l’absència d’una presència i ‘acoblaments’ d’imatges aparentment inconnexes de les quals se’n destil·la una gran sensualitat. El treball de Manils centra el seu imaginari en el cel·luloide i projecta narratives visuals d’universos en aparença inconnexos i oberts a construccions mentals definides per la percepció del públic.

Amb l’exposició ‘No una imatge justa, sinó justament una imatge’, ambdues institucions reivindiquen l’obra de Manils i li dediquen una exposició que es proposa cartografiar una trajectòria de més de quaranta anys, reeixida i consegüent com poques i que s’erigeix en una resposta rotunda a la defensa de la pintura.



2  

Imatges

Fotografia de l'exposició d'Isidre Manils al Centre Cultural Blanquerna

Fotografia de l'exposició d'Isidre Manils al Centre Cultural Blanquerna 73934

Fotografia de la visita de la consellera a ARCOMadrid

Fotografia de la visita de la consellera a ARCOMadrid 194735

Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia