1. El projecte fotogràfic de Txema Salvans construeix un recorregut on l’autor qüestiona els escenaris d’oci i la sobrexplotació de la nostra costa mediterrània
  2. Forma part del programa d’exposicions itinerants del Departament de Cultura, i es podrà veure a l’ACVic fins el 29 d’abril
Foto{"name":"2023/02/27/12/05/d5ea5e47-8392-40e5-bd07-41de03c1b362.jpg","author":"Txema Salvans","type":"0","location":"0","weight":144397}

L’exposició itinerant “Perfect Day”de Txema Salvans, produïda per Fundació Foto Colectania, s’inaugura el proper dijous a l’ACVIC Centre d'Arts Contemporànies, a les 19 hores. L’exposició girarà durant 2023 i part de 2024 per diferents espais i centres d’arts visuals arreu del territori com a part del programa d’exposicions itinerants d’arts visuals impulsat pel Departament de Cultura.

La proposta fotogràfica de Salvans, que es va publicar com a fotollibre en plena pandèmia, és un recorregut exhaustiu des de Girona a Algesires, on l’autor ha fotografiant durant 15 anys els estereotips de la sobreexplotació del nostre litoral mediterrani, allunyant-se de la mirada habitual de paisatges idíl·lics i platges paradisíaques. 

La mostra està formada per una quarantena de fotografies sobre el mediterrani, en les quals, deliberadament, no hi apareix mai el mar. Salvans posa el focus en els espais d'oci que envolten les platges. Amb el seu característic estil formal i conceptual, on la ironia ens ajuda a entendre la dimensió de la tragèdia, ens convida a acompanyar-lo amb una mirada crítica de la costa mediterrània. 

Aquestes escenografies de l'oci en la societat postindustrial són les que justament interessen a Txema Salvans, que les capta emfatitzant la seva banalitat surrealista i aguditzant el sentiment de divertida estranyesa que ens produeixen”, escriu Joan Fontcuberta en el fotollibre Perfect Day (editorial Mack, 2020). 

L’exposició es titula “Perfect Day” en referència a la coneguda cançó de Lou Reed, però també a una idea recurrent de Salvans. 

"La nostra existència s'emmarca entre un succés altament improbable que és néixer i un altre succés inevitable que és la mort. Des d'aquesta perspectiva binària, cada segon de vida és un Perfect Day ", afirma Salvans. 

Les imatges no responen ni expliquen, sinó que interpel·len l'espectador amb la voluntat de deixar-lo suspès entre la tragèdia i la comèdia. És l'espectador qui decideix el sentit final. 


Txema Salvans (Barcelona, 1971)

Des de fa dues dècades, el fotògraf Txema Salvans desenvolupa la seva obra amb un enfocament documental i artístic al marge dels circuits habituals del fotoperiodisme, apropant-se també a l'assaig fotogràfic. 

Joan Fontcuberta ha descrit la seva obra com un "equilibri entre el pensament crític i el sentit poètic de l'humor". Cronista de l'Espanya contemporània, els seus projectes es consoliden, sobretot, en el format llibre. El seu primer llibre Nice To MeetYou (ACTAR, 2005) va rebre el premi Photo España 2005 al millor fotollibre. The Waiting Game (RM, 2013) va ser guardonat com a millor fotollibre Iberoamericà (2012). 

El 2018 va publicar My Kingdom (Mack, 2018) i també la segona part de The Waiting Game (RM, 2018). Perfect Day (Mack, 2020) és l'últim projecte editat en plena pandèmia. L'obra de Txema Salvans ha estat publicada pels principals mitjans internacionals, com Le Monde, SuddeustscheZeitung Magazine, Stern, New York Times, NZZ, Liberation, Monocle, Colors, Big Mag, Vice, Marie Claire, GQ France, Elephen, BritshJournal of Photography, Wallpaper, I-D Magazine, Matador i El País Semanal. Ha exposat en nombrosos festivals i museus, destacant el Centre d'Art Contemporani Arts Santa Mònica, La Virreina Centre de la Imatge, el Museu d'Art Contemporani d'Hamburg, el Museum für Photographie Braunschweig i el Museo Centro de Arte Reina Sofía de Madrid.