- En el marc de la celebració de l’Assemblea General del Bureau International de Tourisme Social (BITS), la Direcció General de Turisme de la Generalitat ha estat escollida avui a Rimini, Itàlia, com una de les 10 autoritats regionals que s’integraran en el nou Consell d’Administració de l’Organització Internacional del Turisme Social.
- L’actual BITS, que s’articula en tres seccions internacionals (Europa, Amèrica del Sud i Canadà, i Àfrica), ha aprovat avui refundar-se com a Organització Internacional del Turisme Social, amb l’objectiu de tenir una vocació més activa de foment i articulació de polítiques, projectes i iniciatives per reforçar el caràcter social del turisme a nivell mundial.
- La celebració de l’Assemblea significa el tret de sortida del Congrés Mundial del Turisme Social 2010 que enguany té lloc a Rimini entre avui i fins el proper dijous 23 de setembre. En aquest marc, i com un dels representants dels països europeus, el director general de Turisme, Joan Carles Vilalta, participarà dimecres al Congrés amb una conferència sobre polítiques i accions per incentivar el turisme social.
Catalunya s’integra a la direcció de la nova Organització Internacional del Turisme Social(OITS). En el marc de la celebració de l’Assemblea General del Bureau International de Tourisme Social (BITS), la Direcció General de Turisme de la Generalitat ha estat escollida avui a Rimini, Itàlia, com una de les 10 autoritats regionals que s’integraran en el nou Consell d’Administració de l’Organització Internacional del Turisme Social.
En aquesta Assemblea General, el BITS ha aprovat uns nous estatuts amb l’objectiu de refundar-se com a Organització Internacional d’abast mundial, amb una vocació més activa de foment i articulació de polítiques, projectes i iniciatives per reforçar el caràcter social del turisme a nivell mundial. El Consell d’Administració de l’Organització compta amb un total de 30 membres, entre ells Catalunya, alhora que dues terceres parts són agents i organitzacions involucrades en el turisme social com agències de viatge, cambres de comerç, organitzacions socials, cooperatives, o sindicats.
El BITS, o la nova Organització Internacional de Turisme Social, és un ens fundat el 1963 format per 140 membres de 35 països diferents en 3 continents, que té com a missió afavorir el desenvolupament del turisme social en l’àmbit internacional. En concret , aquesta organització sense ànim de lucre, té la missió de promoure l'accés al temps lliure, a les vacances i al turisme, al major número possible persones, joves, grans, famílies o persones que conviuen amb una discapacitat, així com de facilitar els mitjans per aconseguir aquest objectiu, amb l'ajuda d’altres organismes que volen compartir aquesta finalitat: governs, organitzacions socials sense ànim de lucre i organitzacions privades.
La refundació de BITS en l’OITS es produeix en un moment clau en què l’organització vol orientar-se de forma activa en l’àmbit de les polítiques públiques de foment i en l’articulació del turisme social, responsable i solidari. Amb aquesta finalitat la nova OITS es recolzarà més a nivell operatiu amb les eurorregions i amb la Unió Europea directament. L’OITS és l’interlocutor de la Comissió Europea pel desenvolupament de l’Acció Calypso, que preveu centrar les accions de foment i promoció del turisme social a l’entorn dels 4 col·lectius preferents: joves, gent gran, discapacitats i famílies.
Catalunya participa en el Congrés Mundial del Turisme Social
L’Assemblea General del BITS suposa el tret de sortida del Congrés Mundial del Turisme Social, que se celebra cada dos anys, i que enguany té lloc a Rimini, Itàlia, entre els dies 19 i 23 de setembre. En aquest marc, el Director General de Turisme, Joan Carles Vilalta, participarà dimecres en una conferència per tractar de la influència dels stakeholders en l’adopció de polítiques públiques en l’àmbit del turisme social.
En aquesta ponència el director general de Turismel parlarà sobre el treball que desenvolupa Catalunya en l’àmbit del turisme accessible, mitjançant el projecte europeu Accessi Tourisme, la política d’incentius a l’accessibilitat dels allotjaments que contempla el PLADETUR i les iniciatives que s’estan treballant al voltant del codi ètic del turisme de Catalunya.
Al mateix temps, el director posarà l’èmfasi en la importància social del fet turístic en entorns geogràfics del país afectats pel despoblament, la desindustrialització, en tant que l’aposta pel turisme rural i el desenvolupament de productes basats en la identitat i el patrimoni tangible i intangible, representen oportunitats econòmiques que contribueixen a l’equilibri territorial i al desenvolupament.
Aquesta intervenció de Catalunya serà una de les poques que aniran a càrrec de representants de països europeus, sent l’única de l’estat espanyol, donat que les ponències inclouen la participació de membres de les seccions regionals mundials de l’Organització d’Àfrica i de les Amèriques (Amèrica del Sud i Canadà)