En dos anys ja s’han signat 33.255 contractes amb l’avalloguer
Dos de cada deu contractes de lloguer que es firmen a Catalunya ho fan amb l’aval de la Generalitat, l’anomenat avalloguer que garanteix que el propietari pugui cobrar fins a sis mensualitats en cas d’impagament a canvi que el llogater no hagi d’aportar cap més garantia que la fiança obligatòria. Des que es va posar en marxa, el setembre de 2008, s’han signat un total de 33.255 contractes d’avalloguer.
|
Habitatges amb avalloguer
|
|
|
|
|
|
|
2008
|
2009
|
2010 (1)
|
TOTAL
|
|
Barcelona
|
-
|
12.769
|
11.658
|
24.427
|
|
Girona
|
-
|
1.760
|
1.713
|
3.473
|
|
Lleida
|
-
|
393
|
416
|
809
|
|
Tarragona
|
-
|
1.450
|
1.466
|
2.916
|
|
Terres de l'Ebre
|
-
|
22
|
-
|
22
|
|
CATALUNYA
|
1.630
|
16.372
|
15.253
|
33.255
|
|
(1) Gener-juliol
|
|
|
|
|
|
Font: Secretaria d'Habitatge, a partir de l'Institut Català del Sòl
|
|
|||
La progressió de l’avalloguer ha estat a l’alça. Les darreres dades així ho avalen ja que en els primers set mesos d’aquest 2010 s’han signat només un miler de contractes d’avalloguer menys que en tot l’any passat. Per demarcacions, Barcelona és la que acumula més garanties per al lloguer, seguida de Girona i Tarragona. A Lleida és on menys contractes d’avalloguer s’han signat. Aquestes dades segueixen la mateixa tònica que el nombre de contractes de lloguer que es firmen en cada demarcació ja que a Barcelona és on hi ha més mercat de lloguer.
Els requisits per poder ser beneficiari de l’avalloguer són:
- Que la renda mensual no superi els 1.500 euros a la ciutat de Barcelona; els 1.200 euros a la resta de municipis de la zona A; els 1.000 a la zona B; els 800 a la zona C i els 600 a la zona D.
- No haver exigit una fiança superior a dues mensualitats de renda, ni cap altra garantia addicional per a la signatura del contracte.
- Haver dipositat a l’Institut Català del Sòl el contracte íntegre del lloguer, la fiança i un document de compromisos relatiu a l’avalloguer.
La garantia de l’avalloguer, però, també té uns límits per evitar l’abús i les situacions de frau. Per tant, no s’abonaran les mensualitats en els següents supòsits:
- Quan en un termini de tres anys s’hagin dictat tres sentències de desnonament per impagaments en un mateix habitatge.
- Si en el termini de dos any s’ha dictat més d’una sentència de desnonament per impagament que condemni el mateix llogater.
Tampoc no es farà efectiu l’avalloguer si l’Incasòl comprova que l’impagament de les rendes s’ha produït per la negativa de l’arrendador a cobrar o perquè hagi dificultat el pagament. Si un llogater es troba en alguna d’aquestes situacions, pot acreditar les esmentades dificultats pagant els lloguers pendents en els òrgans que tenen funcions de dipòsit o consignació, és a dir, els jutjats o la caixa general de dipòsits de la Generalitat.
Pel que fa als lloguers obtinguts a través de les borses de mediació (Xarxa de mediació per al lloguer social i la Xarxa de lloguer jove), l’avalloguer només és operatiu en el moment en què vencen les garanties de les borses, que ja ofereixen una assegurança els primers dos anys per impagaments i possibles desperfectes.



