- Aquesta mesura, permetrà als ajuntaments fer el seguiment i orientació en cas de detecció de risc d’abandonament
- Manresa acull la primera Cimera contra l’abandonament escolar prematur, amb l’objectiu de posar en marxa un Pla de xoc amb la implicació dels diferents sectors com entitats, ajuntaments, agents locals i Síndic de Greuges
- S’analitzaran els diferents programes i mesures existents en prevenció, intervenció i compensació per establir-ne els àmbits de millora
- Josep Gonzàlez-Cambray: “Des d’Educació hem de posar noms i cognoms als alumnes que abandonen o amb risc d’abandonament. No els podem abandonar. Hem de compartir aquests noms i cognoms amb els municipis i és el que ara farem per primera vegada”
El Departament d'Educació compartirà les dades d’abandonament de l’alumnat amb els diferents municipis de Catalunya com a principal mesura del Pla de xoc contra l’abandonament escolar prematur. Una reivindicació històrica del món local que a partir del curs que ve serà possible ja que el Departament, a l’inici del curs 2023-2024, demanarà a les famílies o a l’alumnat –en funció de l’etapa educativa- un consentiment informat per tal de poder fer la traçabilitat, seguiment i orientació de cada cas en què es detecti de risc d’abandonament.
A partir d’aquest consentiment, el Departament disposarà de les dades que, a través de la inspecció, podrà mostrar a les taules municipals d’escolarització i de planificació educativa. Unes taules amb participació dels agents municipals i socials, que es reuniran trimestralment per compartir i analitzar les dades.
El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray ha remarcat que “hem de posar noms i cognoms als alumnes que abandonen o amb risc d’abandonament. No els podem abandonar. Hem de compartir aquests noms i cognoms amb els municipis i és el que ara farem per primera vegada. Hem d’anar a buscar cada història, cada alumne, cada família i acompanyar-la a seguir vinculada al sistema educatiu. I això només es pot fer conjuntament amb els serveis de proximitat que tenen els Ajuntaments. Ens hi juguem el futur i les oportunitats d’una generació”.
Aquesta és una de les mesures més destacades que s’han exposat aquest matí a Manresa durant la celebració de la primera Cimera contra l’abandonament escolar prematur. Un esdeveniment amb l’objectiu de posar en marxa un Pla de xoc contra l’abandonament, amb la implicació dels diferents sectors com entitats, ajuntaments, agents locals i Síndic de Greuges –que participarà en el seguiment i avaluació del pla-.
Factors de risc de l’abandonament
L’abandonament escolar prematur inclou la població que no ha completat l’educació secundària obligatòria o que, havent-la finalitzat, no ha acabat la formació postobligatòria i no segueix cap mena d’educació o formació. L’abandonament està associat a factors de risc com ara: més possibilitats d’atur, de feines mal remunerades, d’exclusió social o pobresa i menys perspectives de progressió professional.
La Unió Europea estableix com a objectiu per al 2030 un índex d’abandonament del 9%. A Catalunya, les dades recollides actualment pel RALC (registre d’alumnes de Catalunya) del curs 2021-2022 varien en funció dels diferents ensenyaments, i oscil·len entre el 23,6% d’abandonament als cicles de grau mitjà de formació professional i el 4,7% a 3r d’ESO. El RALC recull els diferents motius de baixes d’alumnat als centres, com per exemple, motius personals o familiars, motius laborals, accident o malaltia, trasllat a un altre centre, aplicació del protocol d’absentisme o desinterès en els estudis. L’EPA de 2022 situa la taxa d’abandonament escolar en un 16,9% de mitjana.
Per tal de revertir aquesta situació, el Departament d'Educació liderarà el Pla de xoc contra l’abandonament a través de la millora de programes ja existents i de la compartició de les dades de l’alumnat amb el món local.
Revisió dels programes i mesures existents
Es crearan dos grups de treball amb la participació de representants de les escoles de noves oportunitats i d’altres entitats per tal de crear els indicadors de detecció dels alumnes potencialment abandonadors i d’acompanyar els municipis en l’elaboració de plans locals de prevenció de l’abandonament.
Les taules de planificació faran el seguiment de les dades d’abandonament, i a partir d’aquí els municipis, amb l’assessorament del Departament, podran elaborar els seus propis plans de prevenció i actuació. També hi participaran el SOC, escoles de noves oportunitats i altres agents socials de cada municipi.
D’altra banda, s’analitzaran els diferents programes i mesures existents en prevenció, intervenció i compensació per establir-ne els àmbits de millora. A nivell de prevenció, algunes de les mesures existents són el Pacte contra la segregació, el Pla de Millora de les oportunitats educatives, els plans d’acollida per alumnat nouvingut o la gestió de l’absentisme. Pel que fa a les mesures d’intervenció, s’hi inclouen, entre d’altres, el protocol d’absentisme, els programes de diversificació curricular, les mesures flexibilitzadores al l’FP o l’orientació educativa. I en l’àmbit de la compensació, es troben per exemple l’acreditació de competències, la millora de les oportunitats en la preinscripció, o el Programa de Noves Oportunitats.
23 de març de 2023
1