1. Unes jornades internacionals presenten referents i casos d’èxit per fer aterrar els valors en la pràctica professional
  2. La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà Pons, ha destacat que el Codi ètic dels serveis públics és una peça essencial del sistema nacional d’integritat, que genera confiança i reforça la qualitat democràtica
La consellera fa la benvinguda de la jornada d'ètica pública{"name":"2023/03/23/12/30/3425a966-543c-442f-b770-e701724d83a7.jpg","author":"Gerard Magrinyà - Presidència ","type":"0","location":"0","weight":68590}

En el marc de la Setmana del Govern Obert 2023, la Generalitat ha organitzat unes jornades sobre la institucionalització del Codi ètic del servei públic de Catalunya. La primera sessió de les jornades ha comptat amb la participació de persones expertes a nivell internacional en matèria d'integritat i ètica pública i ha tingut com a objectiu principal conèixer referents i explorar vies perquè els valors del Codi ètic siguin presents en el dia a dia del servei públic.

En la benvinguda de les jornades, la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà Pons, ha destacat la importància del Codi ètic del servei públic de Catalunya com a “peça essencial de les polítiques d’integritat” del Govern. I ha remarcat que “hi ha una connexió entre les polítiques d’integritat, la millora de la qualitat institucional i la generació de confiança pública, amb les quals millorem també el sistema democràtic”.

La consellera ha assegurat que el Govern està compromès amb una “cultura ètica sòlida, que inspiri el bon govern en l’actuació de l’Administració”. En aquest sentit, ha dit, “perseguim i perseguirem les conductes impròpies, alhora que impulsem un enfocament preventiu i de promoció de valors ètics i generació de cultura moral”.

Per encarar aquests reptes, ha dit, es va crear la Direcció General de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtiques, en la línia d’un dels objectius del Pla de Govern d’aprofundir en l’exercici de la democràcia i el bon govern.

Participació internacional

Les jornades d’ètica pública celebrades en el marc de la Setmana del Govern Obert les han organitzat la Secretaria d’Administració Pública i l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC). Durant la primera sessió, s’ha analitzat el panorama internacional i l'aportació de valor del Codi ètic del servei públic de Catalunya.

Hi han intervingut com a ponents el doctor en Dret i consultor d'Administracions Públiques, Rafael Jiménez Asensio; el professor del Departament de Gestió Pública de la University of Vaasa (Finlàndia) i expert en institucionalització de polítiques d'integritat, Christoph Demmke, i el president del Committee on Standards in Public Life (Regne Unit), Jonathan Evans. La professora de la Facultat de Filosofia de la Universitat de Barcelona i presidenta del Comitè d'Ètica dels Serveis Socials de Catalunya, Begoña Román, ha fet una presentació detallada del Codi ètic del servei públic de Catalunya i el seu valor en l’enfortiment de la integritat. La cloenda ha estat a càrrec del director de l’EAPC, Ismael Peña-López.

A la segona sessió, que tindrà lloc el proper 30 de març, s’abordaran experiències d'aterratge de valors en la pràctica i en els serveis públics, concretament en l’àmbit de la salut i la bioètica, a càrrec de la vicepresidenta del Comitè de Bioètica de Catalunya, Núria Terribas, i en l’àmbit dels serveis socials, per part del metge psiquiatra, membre de Comitè de Bioètica i del Comitè d’Ètica dels Serveis Socials de Catalunya, Josep Ramos. També s’ha organitzat una taula rodona amb persones representants de l’Administració de la Generalitat i d’entitats del món local.

En aquesta sessió, també es presentaran els resultats de l’estudi de recerca Disseny i desenvolupament d'un òrgan d'impuls, vigilància i control en matèria d'integritat pública, promogut per la Secretaria d'Administració i Funció Pública i desenvolupat per la Universitat de Barcelona durant el 2022. L’estudi ha comptat amb el suport de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya en el marc del programa EAPC Motor de recerca, que procura la participació de totes les parts interessades (acadèmics, decisors públics i societat civil) i que els resultats es puguin implementar i avaluar.

La presentació de l’estudi anirà a càrrec del professor de Dret Administratiu de la Universitat de Barcelona i investigador principal del projecte, Òscar Capdeferro. La cloenda de la segona sessió de les jornades la farà la secretària d’Administració i Funció Pública, Alícia Corral Sola.

Un codi que defineix valors i principis

El Codi ètic del servei públic a Catalunya concerneix l'Administració de la Generalitat, les administracions locals, les universitats públiques i els prestadors privats de serveis públics. La Generalitat de Catalunya el va adoptar per Acord de Govern del 26 d’octubre del 2021 i també ho han fet alguns ens locals.

Aquest Codi ètic assenyala el valors i els principis que han d’orientar l’actuació dels servidors públics en l’exercici de les seves funcions i pretén impulsar la millora de la qualitat democràtica i la recuperació de la confiança de la ciutadania en les institucions.

Com a codi ètic defineix principis i valors, però no conductes concretes. En aquest sentit, aspira a ser un marc ètic comú, el més general i transversal possible, per a totes les administracions i organitzacions que presten serveis públics a Catalunya, compatible amb els codis ètics i de conducta d’àmbits específics ja existents o que es puguin desenvolupar en el futur.

El Codi respon a un mandat del Parlament de Catalunya i es va elaborar de forma col·legiada, a partir de la proposta d’un Comitè d’experts, i sotmès a un procés de participació ciutadana.

1  

Imatges

La consellera Vilagrà ha fet la benvinguda de les jornades sobre la institucionalització del Codi ètic del servei públic.

La consellera Vilagrà ha fet la benvinguda de les jornades sobre la institucionalització del Codi ètic del servei públic. 91000