Mossos d'Esquadra

Embarcació d'alta velocitat  per introduir haixix a Catalunya

Desarticulada una organització criminal que construïa embarcacions d'alta velocitat per introduir haixix a Catalunya provinent del continent africà

query_builder   25 març 2023 09:57

event_note Nota de premsa

Desarticulada una organització criminal que construïa embarcacions d'alta velocitat per introduir haixix a Catalunya provinent del continent africà

· L'organització criminal comptava amb la col·laboració d'empreses nàutiques legals, amb les quals adquirien les peces necessàries per confeccionar embarcacions d’alta velocitat

· Es tracta de llanxes semirígides d’entre vuit i deu metres d’eslora aproximadament amb entre tres i quatre motors de gran cilindrada i que podien carregar prop de dues tones d’haixix

· Els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Civil, en una investigació conjunta, han desmantellat l’aparell financer de l’organització i han intervingut més de tres tones d’haixix, amb un valor al mercat il·legal proper als 6,5 milions d’euros, així com uns 80.000 euros en metàl·lic

· S’han dut a terme onze entrades i perquisicions, principalment en domicilis i a seus d’empreses que l’organització disposava a Catalunya, Pontevedra, Màlaga i Cádiz

· A banda, s’han detingut tretze persones, sis de les quals han ingressat a presó provisional per ordre del jutge instructor de la causa

Agents de la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra de la Divisió d’Investigació Criminal (DIC) de l’Àrea d’Investigació Criminal de la Regió Policial del Camp de Tarragona, conjuntament amb agents de la Guàrdia Civil de Tarragona, han desarticulat una organització criminal dedicada al tràfic d’haixix i han detingut tretze persones com a presumptes autores dels delictes de pertinença a grup criminal i contra la salut pública en el vessant de tràfic de drogues.

La investigació es va iniciar fa prop d’un any quan els investigadors d’ambdós cossos, a través del CITCO (Centre d'Intel·ligència contra el Terrorisme i el Crim Organitzat) van posar en comú l’existència de dues investigacions, centrades en la mateixa organització criminal, que van confluir en un Equip Conjunt d’Investigació (ECI), tutelat pel Jutjat d'Instrucció núm. 4 de Tarragona.

Una organització criminal que penetra en negocis legals

L'organització criminal tenia la col·laboració d'empreses nàutiques legals que donaven cobertura i fiabilitat a les seves operacions comercials. Adquirien el material nàutic necessari per a la fabricació de les seves narcollanxes: motors de gran potència, aparells de navegació i comunicació, que els permetien fer grans desplaçaments marítims a empreses legals amb seu, tant a l’Estat espanyol com a l'estranger. Els arrestats blanquejaven els guanys de les seves operacions a través d'aquestes mateixes empreses.

La cúpula de l’organització estava liderada per dos individus que duien a terme tasques de direcció i supervisió del grup, tot i que no s’encarregaven de les activitats més comprometedores. La resta dels investigats formaven part de l’aparell logístic de l’organització.

Primer desembarcament detectat a Tossa de Mar

En el marc de la investigació el febrer de 2023 els investigadors van obtenir informació rellevant gràcies a la qual van poder intervenir a Tossa de Mar una partida d’haixix de prop de dues tones transportats en una “narcollanxa” per l'organització des del nord d'Àfrica.

Aquest desembarcament el va organitzar el grup criminal investigat, que en va supervisar de directament l’execució. L’operatiu policial va aconseguir interceptar la droga però les persones que s’encarregaven de l’operació van aconseguir fugir de la zona quan es va iniciar l'actuació policial.

Els investigadors van constatar que l’organització criminal hauria fet servir llanxes per a altres desembarcaments d'haixix, com el que va tenir lloc a les costes d’Almeria a inicis de març, en el qual la Guàrdia Civil va intervenir prop de dues tones d’haixix i va detenir set persones.

Empreses legals del sector marítim utilitzades com a tapadora

El desembarcament va generar informació d’interès policial que, en part, va permetre a l’equip d’investigadors la detecció d'un entramat empresarial dedicat a blanquejar els diners, finançar les activitats de l'organització i intentar justificar la compra del material necessari per a la construcció les embarcacions d’alta velocitat.

D'aquesta manera, els investigats feien el transport amb les embarcacions i també el blanqueig de diners que aconseguien de les seves activitats. Dins del mateix entramat empresarial es van localitzar fins a set empreses, ubicades a Catalunya, que facilitaven el blanqueig de capitals a partir d’una simulació de l’activitat. Els investigadors estimen que el conjunt d’empreses haurien pogut blanquejar més de 2.100.000 euros.

Una d'aquestes empreses, ubicada al port esportiu de la localitat de Mataró, a banda de facilitar el blanqueig de capitals, s’utilitzava per adquirir els elements necessaris per a construir les embarcacions.

Els investigats adquirien les parts per construir les llanxes d’empreses estatals, ubicades a Pontevedra, Màlaga o Cádiz, però també en empreses de diferents països europeus. D’aquesta manera obtenien estructures d'embarcacions semirígides i motors de gran potència o altres elements de navegació i comunicació, mirant de no aixecar sospites en adquirir-les des d'una empresa nàutica legal.

Tallers clandestins 

Un cop l’organització adquiria els productes necessaris per a la construcció de les embarcacions d’alta velocitat els investigats feien servir una empresa de transports, dirigida per un dels líders de l'organització i que utilitzava un testaferro com a suposat titular, per traslladar-les fins a tallers clandestins que disposava l'organització. D’aquests tallers se'n van detectar fins a tres, ubicats a les localitats de Rubí, Salt i Tarragona, des d’on l’organització acoblava tot el material nàutic que havia obtingut de manera suposadament legal.

Les embarcacions eren llanxes semirígides d’entre vuit i deu metres d’eslora aproximadament i que muntaven entre tres i quatre motors de gran cilindrada. A més tenien capacitat per a un màxim de quatre persones. A la banda de proa, usualment, ubicaven un gran nombre de bidons de benzina per a tenir el subministrament de combustible suficient per emprendre viatges de les costes del continent africà fins a Catalunya.

Explotació de la investigació

Amb tots els indicis obtinguts durant la fase d’investigació el 14 de març l’equip conjunt de Mossos i Guàrdia Civil va dur a terme l’explotació del cas.

Es van fer onze entrades i perquisicions a les localitats de Rubí, Cerdanyola del Vallès, Canovelles, Terrassa, Cabrils, Sant Adrià Besòs, Barcelona i Sant Boi de Llobregat. L’endemà també es van dur accions policials a empreses de Pontevedra, Cádiz i Màlaga.

Durant les estrades es van detenir 6 persones, al voltant de 80.000 euros en metàl·lic, dos vehicles, 1 semiremolc i multitud de documentació relacionada amb les empreses de l’organització criminal.

A banda, els investigadors van poder vincular l’organització amb la intervenció d’unes altres cinc “narcollanxes” ja preparades per a transportar haixix a les localitats de Mataró, dues a Rubí, a Amposta i a Cartagena (Múrcia).

La investigació ha suposat un repte per als investigadors ja que part de la cúpula de l'organització criminal ja van ser investigada durant l’any 2022, fet que podria haver posat en alerta els membres de l'organització. D’altra banda, la mobilitat del grup per tot l’Estat espanyol era un altre element de dificultat, sumat al fet que disposava d’assentaments en diversos indrets de Catalunya.

La investigació ha neutralitzat l’activitat de la cúpula de l'organització criminal i ha actuat sobre el seu entramat financer amb la finalitat de seguir el rastre dels diners blanquejats que l’organització obtenia del tràfic de drogues.


Àrea de Comunicació

Barcelona, 25 de març de 2023

3  

Imatges

Foto 1

Foto 1 394176

Foto 3

Foto 3 1377762

Foto 2

Foto 2 297380

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia