1. El programa experimental, que començarà el 2023-2024, tindrà una durada de tres cursos escolars
  2. L’objectiu és formar docents d’altres centres a través de formacions pràctiques
  3. Es vol capacitar els docents en l’àmbit STEAM (per les sigles en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques) generant un espai per a l’especialització del professorat a través de la innovació i la recerca

El Govern ha aprovat la creació del Programa STEAM (per les sigles en anglès de ciències, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques) que s’implementarà de forma experimental a l’Institut Angeleta Ferrer de Barcelona amb l’objectiu de fomentar les vocacions científiques entre l’alumnat i el professorat i de formar docents d’altres centres a través de formacions pràctiques.

D’aquesta manera, es volen millorar les competències professionals docents i capacitar-los en l’àmbit STEAM, generant un espai per a l’especialització del professorat a través de la innovació organitzativa i metodològica, la recerca educativa i les evidències aplicades a la pràctica docent. Una de les prioritats del Govern és millorar els resultats educatius en aquests àmbits, fomentar entre l’alumnat les vocacions per aquestes professions i reduir les desigualtats de gènere i socioeconòmiques.

El desembre de 2020, el Departament d'Educació i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) van signar un acord conjunt per dissenyar el programa STEAM. Amb l’aprovació d’avui, es dona el tret de sortida al programa que es posarà en marxa a l’Institut Angeleta Ferrer, vertebrant l’acció educativa pròpia d’un centre escolar amb un projecte de recerca científica i educativa, la innovació pedagògica i un projecte de formació del professorat. El programa s’iniciarà el 2023-2024 i tindrà una durada de tres cursos escolars.



Els objectius del programa són:

  1. Desenvolupar un model de col·laboració entre els centres educatius i les entitats de recerca.
  2. Dur a terme un programa de formació en centre de professorat en l’àmbit STEAM.
  3. Establir models de referència per a la formació del personal investigador que s’incorpori als centres educatius.
  4. Definir i vertebrar la formació docent, la innovació pedagògica, la recerca educativa i l’avaluació del desenvolupament professional docent en un context de centre educatiu.
  5. Esdevenir un agent rellevant en la transferència de la cultura cientificotecnològica al conjunt del sistema educatiu i de la societat.

Per fer-ho possible, es dotarà el centre d’un total d’onze efectius que seran formadors de formadors, de tal manera que esdevindrà el centre de referència per a la formació teoricopràctica dels docents, que amb posterioritat s’incorporaran als seus centres d’adscripció.