1. El passat mes de gener, el Departament d'Educació va anunciar la posada en marxa del programa de forma pilot a partir del curs que ve, el primer de tot l’Estat d’aquestes característiques
  2. Alguns dels objectius són acompanyar el docent novell, reivindicar el centre educatiu com entorn d’aprenentatge professionalitzador, reconèixer la mentoria, promoure l’avaluació autoreguladora i impulsar la col·laboració dels diferents agents

El Govern ha aprovat avui la creació del Programa de residència inicial docent en centres educatius Sensei. Una iniciativa del Departament d'Educació, anunciada el passat 30 de gener, que permetrà repensar la formació inicial docent, l’acollida al sistema educatiu dels nous professionals i la formació permanent del professorat. L’objectiu és capacitar el professorat que s’inicia en la docència i assentar de manera pràctica les competències i aprenentatges clau per al creixement professional del professorat.

El programa de residència inicial comptarà amb la implicació de diferents agents educatius i té com a principals objectius:

  1. Acompanyament i suport al docent novell en el desenvolupament de la pràctica educativa en el marc de l’equitat, la innovació i la transformació social.
  2. Fer del centre educatiu un entorn d’aprenentatge professionalitzador.
  3. Reconèixer i professionalitzar l’acompanyament a través de la mentoria.
  4. Promoure l’avaluació autoreguladora de l’aprenentatge docent.
  5. Impulsar la col·laboració entre els agents implicats.

El Sensei, cofinançat en un 95% pel Fons Social Europeu Plus (FSE+), s’iniciarà de forma pilot durant els dos propers cursos escolars. Cada curs s’oferiran 100 places per a docents novells de secundària i 150 places per als de primària. Per fer-ho possible, se seleccionaran 60 centres de formació i es formaran fins a 85 docents mentors. La selecció dels docents novells, els centres i els docents mentors es durà a terme mitjançant convocatòria pública.

Es dissenyarà també una proposta formativa adreçada a docents novells, mentors, inspecció educativa, direccions de centres i altres docents de centres de formació. La duran a terme equips de recerca de les universitats catalanes, Instituts de Ciències de l’Educació i experts del món educatiu. Alhora, es crearà un òrgan de coordinació del programa i un grup d’experts que n’avaluaran anualment el funcionament.

Els objectius d’aprenentatge clau que es vol promoure en els docents novells que inicien la residència en centres s’estructuren en els següents àmbits:

  1. Model educatiu i lingüístic de Catalunya.
  2. Desenvolupament de pràctiques d’aprenentatge actualitzades.
  3. Gestió d’aula que fomenti la participació i el desenvolupament de l’alumnat.
  4. Avaluació formadora i formativa de l’alumnat.
  5. Desenvolupament de la identitat docent del novell.
  6. Gestió socioemocional amb l’alumnat, docents i famílies.