Els protagonistes han estat periodistes i personalitats relacionades amb el món de la moto


El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha assistit a una sessió del programa per a motoristes Formació 3.0 que s’ha fet aquest matí a la zona de Montjuïc, a Barcelona. Aquesta ha estat la presentació oficial d’una sessió urbana del programa Formació 3.0. En aquesta ocasió, el recorregut s’ha realitzat al volant d’una escúter i els protagonistes han estat periodistes i personalitats relacionades amb el món de la moto. Tots els periodistes que han vingut en moto i ho han volgut, han pogut participar-hi i gaudir d’aquesta experiència.

La Formació 3.0, que té el suport i col·laboració dels Mossos d’Esquadra tant per al desenvolupament de la sessió formativa com per a la localització de l’espai adequat, ha comptat ja amb la participació de més de 4.300 usuaris de motocicleta. Una de les principals novetats de l’edició d’aquest any és que s’ha donat entrada a la formació diferenciada en zona urbana. En aquest sentit, el director de l’SCT, Ramon Lamiel, ha manifestat que “analitzant la sinistralitat dels motoristes a Barcelona, veiem que la ciutat necessita formar els seus motoristes, tant els que hi entren com els que hi circulen”. És per això que al voltant d’un 25% de les sessions es desplegaran en aquest àmbit, a les ciutats de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona. Seran també en alts punts de concentració de motoristes, com les sessions interurbanes, però retocant el programa cap a unes dinàmiques que en l’entorn urbà impliquen una conducció diferent. Lamiel ha afegit que “volíem començar a la ciutat de Barcelona perquè és la capital del país”.

En aquesta edició, el nombre de sessions ha incrementat exponencialment, de 25 a 40, entre els mesos de març i novembre. En l’edició de l’any passat, hi van participar 753 motoristes. En l’acte celebrat a Montjuïc, Ramon Lamiel ha dit que “en la Formació 3.0 que hem fet fins ara a la carretera, el perfil d'usuari és una persona de 47 anys de mitjana i home. En les sessions en zona urbana creiem que hi pot entrar més la dona i probablement els perfils d'edat i de motorista seran diferents als que hem vist fins ara.” El 2022, el programa va comptar amb la presència de dones motoristes en 20 de les 24 sessions. Un dels objectius de l’edició d’enguany és mantenir i incrementar la participació en relació al gènere d’una forma més proporcional i equitativa, iniciativa que es va començar a promoure en la passada edició.

El director de l’SCT també ha volgut destacar la importància dels elements de seguretat passiva: “els monitors de les sessions de Formació 3.0 porten posats els airbags protectors, un sistema de seguretat passiva que, tot i que ara no és obligatori, s’anirà implementant a la llarga”.

Els errors més comuns que s’han detectat a les diverses sessions celebrades fins ara són una velocitat poc adequada a l’entorn, l’ús d’una motocicleta que no s’ajusta a les habilitats del conductor o una manca de confiança a l’hora de conduir. Altres errors que es cometen són un traçat incorrecte dels revolts, un desconeixement de la tècnica de frenada o un mal manteniment de la moto.

Sinistralitat dels motoristes

Enguany, han mort 7 motoristes i 53 més han resultat ferits de gravetat. El 2022, 42 motoristes van perdre la vida a les carreteres catalanes, el que suposa un 14% menys de víctimes mortals respecte al 2019. En aquest sentit, la formació viària és imprescindible per a la reducció de la sinistralitat. L’SCT considera prioritària la prevenció de morts i ferits greus en el col·lectiu de motoristes, i és en aquest marc que s’ofereix aquest programa de formació contínua, pràctica i gratuïta.

La Formació 3.0 forma part de la triple acció que l’SCT durà a terme aquest 2023 per reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable, juntament amb campanyes de comunicació i informatives i controls més dinàmics amb l’ús de motos espiell a peu de carretera.

A més, amb l’arribada de la primavera i el bon temps, època en què augmenta la mobilitat i l’accidentalitat d’aquest col·lectiu, l’SCT insisteix a apel·lar a la responsabilitat compartida i a la necessitat d’una convivència respectuosa a la xarxa viària per reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable de la mobilitat.