- El Departament sotmet a informació pública els estudis d’un tram de l’actuació, que incrementarà la connectivitat del sistema de transport públic amb dos potents intercanviadors
- El perllongament de la línia, executat en la major part, tindrà quasi tres quilòmetres de longitud i inclourà tres estacions, amb una inversió prevista total de 375 MEUR
- Mobilitzats 160 MEUR en actuacions de modernització de la xarxa i d’adaptació d’estacions a persones amb mobilitat reduïda, que estan en marxa o s’impulsaran aquests mesos
El Departament de Territori ha iniciat el procés d’informació pública de l’estudi informatiu i del d’impacte ambiental de part del perllongament de la línia 4 de metro des de l’estació de la Pau fins a l’intercanviador de la Sagrera, a Barcelona. Amb una inversió total de 375 MEUR, es preveu que aquest perllongament de l’L4 capti una demanda de més de 43.000 de persones usuàries al dia, més de 15 milions de viatgers a l’any. Es calcula que la nova infraestructura permetrà estalviar 3.860 hores en dia feiner i 1.000 tones d’emissions de CO2 anuals.
Aquesta actuació representa un pas més en el desplegament de les polítiques de descarbonització de la mobilitat i promoció de l’ús del transport públic del Govern, amb obres com la represa del tram central de l’L9, la connexió de les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia d’FGC o la unió del Trambesòs i del Trambaix.
Actualment, l’L4 té una longitud de 16,5 km i compta amb 22 estacions; des de la parada de Trinitat Nova, al districte de Nou Barris; fins arribar a l’estació de la Pau al districte de Sant Martí, tot creuant Horta-Guinardó, Gràcia, l’Eixample i Ciutat Vella. En el seu recorregut, té correspondència amb diverses línies de metro, la xarxa de Rodalies de Catalunya i els serveis de tramvia i autobús.
El Pla Director d’Infraestructures 2021 – 2030 de l’Àrea de Barcelona preveu el perllongament de la línia des de l’estació de la Pau, donant lloc a tres estacions més, dues de les quals seran potents intercanviadors: Santander, Sagrera-TAV i la Sagrera.
Connectivitat i robustesa del sistema
El perllongament complert de l’L4, tot i tenir una longitud relativament curta –quasi 3 quilòmetres– permetrà augmentar significativament la connectivitat i la robustesa del sistema de transport públic, ja que facilitarà la connectivitat amb importants línies ferroviàries (L1, L5, L9, Rodalies i Alta Velocitat), a més d’ampliar la cobertura del servei de metro en àmbits de caràcter residencial, industrial, comercial i de serveis.
En concret, els estudis que se sotmeten a informació pública preveuen una inversió de prop de 130 MEUR i abasten un àmbit d’1,3 km que va des de l’actual cua de maniobres de la Pau fins al macropou situat entre els carrers del Camp del Ferro i Bonaventura Gispert, al barri de la Sagrera.
En aquest àmbit, es preveu l’execució d’un nou túnel excavat a cel obert entre pantalles, d’uns 320 mestres de longitud, la nova estació de Santander i diverses actuacions en els dos trams de túnel ja existents. La nova estació disposarà d’andanes laterals i comptarà amb un vestíbul únic amb accés des del carrer de Santander.
Bona part de la infraestructura del perllongament entre la Pau i la Sagrera de l’L4 ja està executada; la major part del túnel ja està construït i és actualment utilitzat per l’L9/L10 nord. D’altra banda, també està executada el 100% de l’obra civil de les estacions de la Sagrera – TAV i de la Sagrera. Així, sumant l’obra executada i la pendent, la inversió total del perllongament suma una inversió global de 375 MEUR.
Mobilitat descarbonitzada i transport públic
Potenciar l’ús del transport públic i, en concret, millorar i ampliar la xarxa de metro, és un dels principals eixos d’actuació del Govern de la Generalitat per assolir una mobilitat més descarbonitzada i fer front, així, al canvi climàtic. En aquest sentit, el Departament de Territori està treballant en la principal obra civil dels últims 20 anys a Catalunya, la finalització de l’L9/L10, amb un pressupost de 925 MEUR, alhora que té en marxa un conjunt d’obres a la xarxa, adreçades a millorar-ne la capacitat, la fiabilitat i l’accessibilitat.
Així, Territori, a més de les obres en curs a l’L9/L10, té mobilitzades actuacions per valor de 160 MEUR, entre les quals cal ressaltar els treballs de modernització del sistema de senyalització de l’L4 i els d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda en diversos intercanviadors.
En execució | Adaptació intercanviador Maragall (L4, L5) | 17,2 |
Adaptació intercanviador Pl. Espanya (L1, L3) | 13,2 | |
Rehabilitació cotxeres Sant Genís(L3) | 8,0 | |
Pròxima adjudicació | Adaptació intercanviador Clot (L1, L2) | 6,5 |
Millora intercanviador Pg. Gràcia i Catalunya | 5,6 | |
Millora intercanviador Sants | 1,8 | |
Renovació via L2 | 5,9 | |
Pròxima licitació | Ampliació cotxeres i tallers Sant Genís (L3) | 19,8 |
Modernització sistemes de senyalització L4 | 66,0 | |
Adaptació estació Ciutadella-Vila Olímpica (L4) | 6,5 | |
Millores sistema evacuació Pl. Espanya | 8,5 | |
Millora estació La Pau (L4) | 1,0 | |
Total inversió (MEUR) | 160 |
Paral·lelament, el Departament està treballant, entre altres, en els projectes i estudis dels perllongaments de les línies 1 (Fondo-Lloreda Sant Crist) i 3 (Zona Universitària –Esplugues) de metro –a més del de l’L4 que ara se sotmet a informació pública-- i de l’adaptació a persones amb mobilitat reduïda dels intercanviadors pendents per a completar la xarxa.
1