- D’aquesta manera es manté l’avançament com a mesura en benefici de l’alumnat –que disposarà d’un període de desconnexió estival més curt- i al mateix temps s’atén la proposta dels representants sindicals de tenir més temps per a preparar el curs
- Després d’un procés de diàleg en el marc del Consell Escolar de Catalunya, també a través d’una avaluació externa sobre l’avançament de calendari, i una comissió de treball de la Junta de Direccions el curs començarà en horari lectiu de matí i tarda
- Les dates del calendari s’han comunicat aquest matí a les juntes de direccions de centres, als docent
El proper curs 2023-2024 començarà el dimecres 6 de setembre, una data a mig camí entre les diferents propostes plantejades per l’inici del curs escolar. El 6 de setembre començarà el curs per a l’educació bàsica –segon cicle d’infantil, primària i ESO-, mentre que l’etapa postobligatòria començarà de forma generalitzada el dia 12 de setembre.
El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha exposat en roda de premsa els detalls de l’inici del curs escolar. Ha explicat que la data escollida, el 6 de setembre, se situa a mig camí entre les consideracions de les famílies –que segons recull l’informe del Consell Escolar de Catalunya prefereixen començar el més aviat possible sempre amb temps suficient perquè els centres puguin preparar l’inici-, i les peticions d’alguns sindicats que veien com a dia òptim per començar el divendres 8 de setembre. Així mateix, l’inici de la postobligatòria el 12 de setembre permetrà als centres disposar de més marge de temps per preparar el començament de les classes.
El titular d’Educació ha manifestat que “hem fet el que vam dir que faríem. Hem avaluat la mesura d’avançament del calendari, hem escoltat tothom i amb tot això hem millorar la mesura que vam implantar el curs passat. Ha estat una decisió presa després de debatre i escoltar les diferents veus representants de la comunitat educativa”.
La decisió final, tal i com ha recordat el conseller, s’ha pres després d’un procés de diàleg i d’escolta activa dels diferents parers de la comunitat educativa. Un procés que inclou una avaluació del disseny i implementació de la mesura de les tardes de lleure educatiu de setembre amb l’objectiu de conèixer els àmbits de millora, i que va establir que l’avançament del calendari era una bona mesura per a l’alumnat i va proposar l’horari lectiu complet com a fórmula més amb més suport.
Durant aquest curs, a més, el Consell Escolar de Catalunya ha dut a terme diferents sessions de debat amb tots els membres amb representació de la comunitat educativa, i recentment ha emès un informe que recull diferents propostes de millora en què el Departament s’ha basat per elaborar el calendari escolar.
El curs acabarà el 21 de juny a l’educació bàsica, iel 17 de juny a la postobligatòria, a l’espera de les activitats d’avaluació extraordinària que tindran lloc del 18 al 21 de juny; excepte al 2n de batxillerat i de cicles de grau superior que tindran un calendari d’avaluació propi.
Després del procés de diàleg, Educació fixa també un criteri estable a partir d’aquest curs vinent, per tal que d’ara endavant a l’educació bàsica el curs comenci el quart dia laborable del mes de setembre, en horari complet des del primer dia. A la postobligatòria, el primer dia de curs serà el primer dia laborable després de l’11 de setembre.
El titular d’Educació ha informat que per tal de preparar el curs, tal i com ja va succeir el passat estiu, s’avançarà el nomenament de les plantilles estructurals dels centres a finals de juny. D’aquesta manera, les direccions d’escoles i instituts disposaran del gruix de la plantilla abans de les vacances, i els docents sabran quins són els centres on hauran d’anar a treballar.
El Departament d'Educació ha fet extensives les dates del proper curs en una comunicació que ha enviat a les juntes de direccions de centres, als docents, a la mesa sindical, als representants de les famílies, a les patronals del lleure educatiu i de menjadors, i a les entitats municipalistes.
30 de març de 2023