1. El cap de l’Executiu, acompanyat de la consellera de Cultura i dels alcaldes de Sant Adrià del Besós i Badalona, ha visitat l’espai de les Tres Xemeneies on s’ubicarà el projecte
  2. El Govern ja està dissenyant el contingut del futur Catalunya Media City i ha iniciat diàlegs amb col·laboradors potencials del país i internacionals
  3. Des de la presentació del projecte, la Generalitat ha aprovat el Pla director urbanístic (PDU) de les Tres Xemeneies; ha entrat al Consorci del Besòs; ha creat el Programa temporal del Catalunya Media City, ha nomenat Marc López com a director i ha presentat interna
El president, la consellera i els alcaldes de Badalona i Sant Adrià del Besós. Autor: Jordi Bedmar
El president, la consellera i els alcaldes de Badalona i Sant Adrià del Besós. Autor: Jordi Bedmar
{"name":"2023/03/31/13/50/1ba250cc-08bf-4b32-9657-ca71559d095f.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":148642}

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha destacat aquest matí que el futur equipament Catalunya Media City, que s’ubicarà a l’espai de les Tres Xemeneies de Sant Adrià del Besós, “permetrà que la indústria digital i d’audiovisual de Catalunya esdevingui un motor a nivell europeu”. “Des del Govern hem fet del Catalunya Media City una de les grans apostes estratègiques del país, perquè tenim clar que cal reforçar i promoure un dels sectors amb més futur, per convertint-nos en referents com a potència creativa a Europa i per atraure inversió estrangera amb grans produccions internacionals”, ha afegit.

El cap de l’Executiu ha fet aquestes declaracions després de visitar avui les Tres Xemeneies, acompanyat per la consellera de Cultura, Natàlia Garriga; el secretari general de Territori, Joan Jaume; l’alcaldessa de Sant Adrià de Besòs, Filo Cañete; i l’alcalde de l’Ajuntament de Badalona, Rubèn Guijarro. Aquesta també ha estat la primera visita amb el nou director del programa Catalunya Media City, Marc López.

El Catalunya Media City és un projecte estratègic que el Govern està desenvolupant en consonància amb els agents de la zona del Besòs. Aquest equipament acollirà dins seu projectes audiovisuals, digitals i del videojoc. Constarà de platós, estudis de gravació, espais de recerca i innovació; serà un pol per a estudiants de formació professional i universitats; retindrà talent tècnic i creatiu, i generarà llocs de treball en uns àmbits que estan cridats a ser un motor econòmic de primer ordre.

Aragonès ha subratllat la importància que aquesta indústria cultural que es vol potenciar amb el Catalunya Media City “també ho faci de la mà de la creació en llengua catalana, creant contingut audiovisual de qualitat en català”, per tal “d’enfortir l’ús social del català, especialment entre les generacions més joves”.

I, al costat de l’àmbit cultural, ha posat de relleu l’impuls econòmic que suposarà el projecte, que permetrà “crear llocs de treball de qualitat” i, per tant, fer quela riquesa “es transformi en prosperitatcompartida, per donar oportunitats, en primer lloc, als veïns i veïnes de la zona més immediata al Catalunya Media City, però també al conjunt del país”.


Contribuir a la transformació del Besós

Visita Catalunya Media City{"name":"2023/03/31/13/51/bc1c9d6e-7d55-43cc-b2d6-b0c4caa72a58.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":145900}

Una altra de les finalitats del Catalunya Media City serà “contribuir al progrés i a la transformació de la zona del Besós”, que, tal i com ha declarat el president, és “una de les assignatures pendents que el conjunt d’administracions tenim sobre la taula” i a la qual s’està “responent de forma conjunta, alineant objectius i treballant de forma compartida”.

En aquest sentit, Aragonès ha destacat que el canvi que suposarà la recuperació de tot l’espai de les Tres Xemeneies, “posat al servei de la creativitat, del dinamisme econòmic i d’una oferta d’habitatge assequible”, permetrà “tornar a omplir d’activitat i de vida” la zona i beneficiarà directament els ciutadans que hi viuen a prop. El projecte demostra que el Besós és un territori en el qual “la Generalitat hi està fermament compromesa”, ha afegit el cap de l’Executiu, “generant inversions com aquesta i com la resta de projectes a nivell educatiu, sanitari, de seguretat i de dinamisme econòmic, que milloren la vida de la ciutadania i generen oportunitats de futur”.

El president també ha agraït als ajuntaments de Sant Adirà i Badalona “haver cregut en el projecte des del primer dia”.

Des de l’acte de presentació que es va fer a finals de setembre, el Govern ha avançat en diferents nivells respecte al desenvolupament de l’equipament. Per una banda, la Generalitat ha entrat a formar part del Consorci del Besòs; per altra banda, el Departament de Cultura ha creat el Programa temporal Catalunya Media City, i dins d’aquest programa, ha nomenat Marc López com a director. El nou responsable ja està treballant en el disseny del contingut del programa, i també ha iniciat diàlegs amb col·laboradors potencials del país i internacionals.


Un nou barri

Visita Catalunya Media City{"name":"2023/03/31/13/51/22c9cafb-0693-4d32-aca4-7f95daa47db0.jpg","author":"Jordi Bedmar","type":"0","location":"0","weight":65703}

Igualment, s’ha aprovat l’instrument de planejament urbanístic necessari per redissenyar tota la zona, el Pla director urbanístic (PDU) de les Tres Xemeneies. El Pla ordena un sector de 32 hectàrees situades al front litoral metropolità de Barcelona, a la franja que queda compresa entre el ferrocarril i el mar, i des de la desembocadura del riu Besòs a Sant Adrià fins al final de l’espai de les Tres Xemeneies, al límit amb el barri de la Mora de Badalona.

És aquí on es desenvoluparà el Catalunya Media City, en un nou barri que acollirà tant habitatge com activitat econòmica, equipaments, un gran parc equipat i nova vialitat. L’ordenació de l’edificació i de la zona d’activitats econòmiques que proposa el PDU permet destinar prop del 80% de la superfície que abasta el Pla a espais públics.

Amb l’aprovació del PDU de les Tres Xemeneies s’encara des d’una òptica supramunicipal un emplaçament complex però de gran potencial per la seva ubicació i característiques, que incorpora, a més de la càrrega simbòlica d’un important element de patrimoni industrial –les Tres Xemeneies-, una de les fites urbanes principals de l’àrea metropolitana de Barcelona i el seu front marítim.


El 13% del PIB català

Els sectors digital i audiovisual són avui dos dels àmbits econòmics més dinàmics i generadors i captadors de talent a Catalunya. Segons les últimes dades disponibles, a Catalunya hi ha més de 19.000 empreses dedicades a l’economia digital que suposen ja el 13% del PIB català. A més, els darrers anys s’ha observat un creixement anual del 10% de professionals digitals, que ja arriben a 100.000, i un fort augment del nombre de startups, fins a arribar a les 2.000 actuals, amb un creixement del 75% en els darrers anys. Per la seva banda, el sector audiovisual català concentra 1.105 empreses que facturen més de 6.700 milions d’euros i ocupen prop de 26.700 persones.

El Catalunya Media City vol ser un centre de recerca i producció per als sectors audiovisual i de continguts digitals, dotat de tecnologia puntera i en constant actualització, innovador i adaptat a les necessitats del mercat. És un projecte obert a tothom i és una de les tasques del nou director escoltar tots els actors implicats: empresaris, indústria, universitats, centres tecnològics, de recerca, d’FP, administracions, societat civil... Per altra banda, ja hi ha hagut reunions amb empresaris del Besòs i amb associacions de veïns i veïnes de la zona.

5  

Imatges

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 1)

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 1) 783384

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 2)

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 2) 780636

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 3)

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 3) 656398

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 4)

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 4) 517079

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 5)

Visita a les Tres Xemeneies (fotografia 5) 375774